Dinsdag 26/10/2021

Martin Parr, meester van de knipoog

'Ik ben een grote believer in humor en ironie', zegt Magnumfotograaf Martin Parr (61) bij de opening van zijn allereerste Belgische retrospectieve. 'Het is een van de weinige dingen waar we in Groot-Brittannië nog goed in zijn.'

Hij zegt het terloops, bijna onhoorbaar: "Ik ben een obsessieve fotograaf, net zoals mijn vader een obsessieve vogelspotter was." Waarna, iets harder: "Ik zal jullie een snelle inkijk in mijn werk voorstellen."

Martin Parr zit voor een auditorium vol Brusselse kunststudenten, en krabt zich in het grijze haar. Parr is hier op uitnodiging van de Galerie Paris-Beijing, die de eerste Belgische Parr-retrospectieve presenteert, en grasduint door eigen werk. Je ziet broccoli in een Britse supermarkt. Een vracht toeristen bij de Akropolis. Naakte, spelende kinderen, met de rechtervoet in de branding en de linker in een poel van afval. Zwetende cheeseburgers naast krokante strandliggers.

Over die laatste beelden, uit de bekende reeks Life's a Beach, zei Edie Peters, hoofdredacteur van het onlineplatform PhotoQ, onlangs in Het Parool: "Echt een beeld van vergaande glorie. Je ziet kinderen met veel te grote ijsjes en baby's met hun beentjes in het zeewater vol troep. Eerst grappig, maar daarna erg confronterend. Parr zette als eerste overconsumptie op beeld. Ook werkte hij met kleur en flits, wat in de jaren negentig nog taboe was."

Oncomfortabel gevoel

Net dat felle gebruik van kleur en flits, haast op dezelfde gesatureerde manier als reclamefotografen, maakt Parr controversieel. Tegenstanders vinden Parr potsierlijk, noemen zijn close-ups grotesk, cynisch, nihilistisch.

Voorstanders roemen dan weer Parrs ambiguïteit. De Morgen-fotograaf Yann Bertrand bijvoorbeeld, die Parr ooit in deze woorden als zijn grootste inspiratiebron aanstipte. "Iedereen die de foto's van Martin Parr kent, weet dat ze ons een oncomfortabel gevoel geven. Vaak zijn ze hilarisch, maar tegelijk houdt hij ons ook een spiegel voor, zodat we toch een soort gêne ervaren bij het bekijken van zijn werk."

Niet alleen Yann Bertrand, ook De Standaard-fotograaf Jimmy Kets werd door Martin Parr aangemoedigd. Hij zegt: "Parr is de fotograaf die mij het meest heeft geïnspireerd, vooral door de onderwerpen die hij fotografeert. Hij gebruikt de alledaagsheid als uitgangspunt en zet door zijn techniek de kitsch van de dagdagelijkse biotoop extra in de verf. Rechttoe rechtaan toont hij de rauwe realiteit, tot de vetvlekken op het jurkje van een dame toe. Heel interessant."

Als een meesmuilende antropoloog, dus, een meester van de knipoog, legt Parr de tijd vast. De overgang van een industriële naar een dienstenmaatschappij. De globalisering. Het massatoerisme. Verveling, overconsumptie, verval.

Zelf zegt hij: "Ik ben een grote believerin humor en ironie. Het is een van de weinige dingen waar we in Groot-Brittannië nog goed in zijn, want voor de rest zijn we waardeloos."

Martin Parr Retrospectieve, vanaf vandaag tot 27 juli in de Galerie Paris-Beijing, Hôtel Winssinger, Munthofstraat 66, Brussel. www.galerieparisbeijing.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234