Zondag 31/05/2020

Martin Lodewijk: 'Ik bluf al mijn hele leven lang'

striptekenaar martin lodewijk over 'agent 327', marc sleen en vlaanderen

Een volstrekt onbekende man riep hem jaren geleden van op een perron in Amsterdam centraal plots toe: "Hé, man, waar blijft dat nieuwe album nou?!" De 63-jarige stripmaker Martin Lodewijk had in de jaren ervoor, na zo'n tien jaar geen tekenpen meer te hebben vastgepakt, steeds weer opnieuw aangekondigd met een nieuw 'Agent 327'-album op de proppen te zullen komen, maar het resultaat liet al die tijd op zich wachten. "Die onbekende man heeft zeker meegespeeld", zegt Martin Lodewijk nu, "maar wat echt de doorslag gaf, was het initiatief van een stripwinkel om van 'Agent 327' het kleinste stripje ter wereld te maken. (De vermelding in het Guinness Book of Records spreekt van een stripboekje van 2,58 op 3,7 cm; het werd in juni 1990 uitgebracht. Bij het boekje werd een gratis vergrootglas meegeleverd, GDW.)

De productie van 'Agent 327' is altijd al moeizaam gegaan, geeft Lodewijk toe. Bovendien slorpten andere dagtaken zijn tijd op. "Dan weer was ik met reclameopdrachten bezig, dan weer met muziek, illustraties, stripscenario's en schrijfsels voor mezelf en anderen. Op een gegeven moment wilde ik echt wel opnieuw beginnen. Dat verkondigde ik ook telkens weer, maar ik vreesde wel degelijk dat ik het niet meer in de vingers had. Per slot van rekening had ik zo een lange tijd geen strips meer getekend. Toen ik echter op een bepaald moment contact had met het Algemeen Dagblad en het idee over een dagstrip op tafel kwam, ben ik in het diepe gesprongen."

Lodewijk omschrijft de dagstrip als de echte serieuze strip en voegt er meteen aan toe dat het een typisch Belgische uitvinding is die hij maar wat kan appreciëren. "De Amerikanen hebben de dagstrook uitgevonden, maar het zijn Belgen als Vandersteen en Marc Sleen die de halve pagina hebben geïntroduceerd in de krant. Een geniale vondst. Met minder zou je slechts een houterig, niet vloeiend verhaal kunnen vertellen. De nu gehanteerde ruimte is ideaal om een goed lopend verhaal te vertellen. Weet je, ik heb me tegenover 'reuzen' als Sleen altijd erg klein gevoeld, maar heb, nu ik van 'Agent 327' een dagstrip maak, het gevoel weliswaar bescheiden maar met opgeheven hoofd naast hem te mogen staan. Sterker: ik heb het gevoel eindelijk volwassen te zijn geworden als striptekenaar."

'Agent 327' is legendarisch in Nederland. In zijn glorietijd verscheen deze parodie op James Bond aldaar in een oplage van 20.000 exemplaren en werd het in negentien talen gedrukt, waaronder Servo-Kroatisch en Maleis. Vooral in Duitsland en Finland was de populariteit naar verluidt hoog. Maar 'Agent 327' lijdt nog steeds onder het 'Kiekeboe'-effect: sommige typisch Vlaamse strips werken niet bij onze noorderburen en andersom. Voorbeelden te over: 'Tom Poes', 'Robert en Bertrand', 'Kiekeboe' en... 'Agent 327'. Dat zijn recente album De Golem van Antwerpen een commerciële knipoog is naar de Vlaamse striplezers, ontkent Lodewijk echter. "De buurt van de diamantwijk en de Zoo heb ik altijd al een fan-tas-tische omgeving gevonden om een misdaadstrip te situeren. Meer zit er echt niet achter, hoor."

Als striptekenaar voelt hij zich overigens meer Belg dan Nederlander. "Dat komt omdat ik ben opgegroeid met Robbedoes, Kuifje en Het Kapoentje, waarin het Vlaamse landschap pertinent aanwezig was. Toen ik België voor het eerst per trein binnenreed, had ik zelfs het gevoel: 'Verdomd, dit is echt mijn thuis'. Ik herkende alles. (Glimlacht) Heel vreemd was dat." Zijn voorliefde voor de Vlaamse stripscene blijkt ook uit Lodewijks nieuwe album De Golem van Antwerpen.: daarin krijgt detective Van Zwam, overigens met toestemming van Sleen zelf, een prominente rol toebedeeld en doemt ook agent... Gaston op. "Ik heb Sleen ooit de enige Gouden Adhemar mogen overhandigen", zegt hij. "Niet zonder enige trots, hoor. Sleen is een meester op zijn gebied. Dit jongste album was de ideale gelegenheid om mijn jeugdhelden als Piet Fluwijn en Bolleke te kunnen tekenen. Al mijn figuren zijn eigenlijk zo'n beetje afspiegelingen uit Nero. Het is mijn hommage aan Marc Sleen. Hij heeft mijn schrijven en denken voor een groot stuk bepaald."

De echte held van 's mans reeks, Agent 327, is dan weer amper te zien in het jongste album. Om precies te zijn één keer op pagina drie en nog enkele keren op de laatste twee bladzijden. Voor de rest huppelt hij over de overige 42 pagina's met ofwel een zak over het hoofd of gestoken in een gorillapak. Dat heeft zijn redenen, meent Lodewijk. Hoewel hij doorgaat voor perfectionist, schrijft hij gaandeweg scenario's. Van dag tot dag. "Ik weet enkel dat het goed zal aflopen en meestal ken ik ook de titel al. Maar de rode draad is erg vaag. Het leuke is net dat je het verhaal soms plots ziet afglijden in iets totaal anders. Ik had pas na een tiental pagina's door dat Agent 327 fysiek nergens meer opdook. Dat wilde ik verder zetten, gewoon om te kijken of ik er mee weg zou komen." Lodewijk blaast als zijn reputatie als perfectionist ter sprake komt. Hij doet het af als pure bluf. "Mwaaa, weet je, de baas van een reclamebureau waar ik ooit voor werkte, zei me ooit dat je je moet richten op een klein detail en het moet opentrekken. Bijvoorbeeld: ik teken een klein pistool met elk mogelijk boutje en zet het pal in het midden. Op die manier smeer je dat gedetailleerde object uit over de ogen van de lezer. Pure bluf, dus. (Grijnst) Op die manier bluf ik al mijn hele laven lang. Maar ik heb er wel mijn reputatie aan te danken."

Anno 2002 is 'Agent 327' in ieder geval helemaal terug van weggeweest. Een Duitse vertaling staat al in de startblokken en er is een filmoptie op de reeks genomen, met name door het Nederlandse RIVA-films, die ook al Mariken op hun cv mochten zetten. Lodewijk: "Bedoeling is er een actiefilm van te maken, maar het sleept nogal lang aan. Ik geloof pas dat er een film van gemaakt is als ik het woord 'einde' op de aftiteling zie voorbijglijden. Voorlopig wachten we geduldig af."

Geert De Weyer

De Golem van Antwerpen verschijnt de laatste week van april bij uitgeverij Meulenhoff.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234