Dinsdag 11/05/2021

NieuwsMarktplaats

Marktplaats

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Europese zakenreizigers gaan minder vaak vliegen

Veel Europese zakenreizigers zijn van plan om minder vaak het vliegtuig te nemen wanneer de reisbeperkingen tegen het coronavirus opgeheven zijn. Veel zakelijk overleg kan namelijk via virtuele vergaderingen gebeuren. Ook kunnen bedrijven geld besparen door te snijden in zakenreizen en is het beter voor het klimaat.

Uit een peiling in opdracht van de European Climate Foundation onder circa 1.400 Europese zakenreizigers komt naar voor dat vier op de tien van plan zijn minder vaak te gaan vliegen als de pandemie voorbij is. Bijna vier op de tien denken weer terug te zullen keren naar het oude reisniveau, van voor de pandemie. Een klein deel denkt juist meer te gaan vliegen en sommigen verwachten helemaal te zullen stoppen met zakenreizen.

De ondervraagde zakenreizigers komen onder meer uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Meer dan de helft gaf aan dat de reisbeperkingen geen negatief effect hebben gehad op de productiviteit. Voor een kwart was er een verslechtering van de productiviteit, en voor bijna een vijfde juist een verbetering.

Inmiddels trekt de vraag naar zakenreizen weer aan, nu steeds meer wordt gevaccineerd tegen het coronavirus. Kenners denken dat het nog jaren zal duren voordat de wereldwijde markt voor zakelijke reizen weer echt is hersteld van de crisis.

‘Coolblue stelt miljardenbeursgang tot najaar uit’

De Nederlandse webwinkel Coolblue, die ook in België actief is, gaat pas na de zomer naar de Amsterdamse beurs. Dat is opvallend, omdat het bedrijf er volgens ingewijden al klaar voor is. De aandeelhouders willen echter meer tijd in de voorbereiding steken, meldt Het Financieele Dagblad. Bovendien voelen ze geen haast, omdat de webwinkel door de lockdown beter presteert dan ooit tevoren.

Het uitstel is uitzonderlijk: bedrijven met beursambities vragen de notering normaal gesproken zo snel mogelijk aan. Langer wachten brengt risico’s met zich mee. Het beurssentiment kan omslaan, waardoor beleggers schuw worden en de beursgang zelfs kan mislukken.

Coolblue mikt op een beurswaarde van enkele miljarden euro’s. Ingewijden spreken over een waardering van 3 miljard tot 4 miljard euro, met uitschieters tot maximaal 6 miljard euro.

Coolblue heeft zijn beursgang formeel nog niet aangekondigd, maar in februari zei topman en mede-oprichter Pieter Zwart in een openbare videoboodschap dat het bedrijf erover “hard aan het nadenken is”. Achter de schermen was alles toen al in werking gezet om een snelle beursgang mogelijk te maken. Zo waren de begeleidende banken al ingehuurd. Ook voerde het bedrijf de afgelopen weken oriënterende gesprekken met potentiële aandeelhouders. RHA/

Nutsbedrijven Suez en Veolia stijgen op beurs na fusiedeal

De aandelen Suez en Veolia zijn maandag omhooggeschoten op de beurs in Parijs. Beleggers reageerden verheugd op het nieuws dat de twee grote Franse nutsbedrijven een akkoord hebben bereikt over een fusie. De stemming op de Europese aandelenmarkten was verder terughoudend. Beleggers namen geen risico in afwachting van het kwartaalcijferseizoen, dat deze week begint. De verwachtingen over de bedrijfsresultaten zijn hooggespannen nu veel beursgraadmeters op recordhoogtes staan.

In Parijs werd Suez 7,6 procent meer waard op 19,85 euro per aandeel. Veolia (plus 8,6 procent) heeft na maanden van gesteggel eindelijk een akkoord bereikt om zijn branchegenoot over te nemen. Veolia had al een belang van bijna 30 procent in Suez, dat zich lang tegen een overname door zijn concurrent heeft verzet. Veolia neemt de rest van de aandelen Suez over voor 20,50 euro per aandeel. Daarmee wordt heel Suez gewaardeerd op zo’n 13 miljard euro.

De AEX-index op Beursplein 5 noteerde rond het middaguur 0,2 procent lager op 711,66 punten. De MidKap daalde 0,4 procent tot 1038,49 punten. De beurzen in Frankfurt en Parijs stegen een fractie. Londen verloor 0,3 procent ondanks de versoepelingen van de coronamaatregelen in het Verenigd Koninkrijk.

Uitzender Randstad kampte met een adviesverlaging door JPMorgan en was de grootste daler in de AEX, met een verlies van 1,8 procent. ING verloor 1 procent in afwachting van de resultaten van de grote Amerikaanse banken, die later deze week naar buiten komen. Telecomconcern KPN en speciaalchemiebedrijf DSM stonden bovenaan met winsten van rond 1 procent. Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway won 0,7 procent. De eigenaar van Thuisbezorgd.nl opent dinsdag de boeken.

In de MidKap ging kunstmestproducent OCI (plus 2,3 procent) aan kop. GrandVision won 0,8 procent. De eigenaar van optiekketen Pearle gaat het onderdeel Rotter y Kraus in Chili verkopen om van de mededingingsautoriteit van het land goedkeuring te krijgen voor de fusie met EssilorLuxottica. Volgens het Frans-Italiaanse brillenconcern is er nu alleen in Turkije nog goedkeuring nodig voor de overname van GrandVision. Metalenspecialist AMG sloot de rij met een min van dik 2 procent. In Londen zakten easyJet en Ryanair 1,8 en 2,2 procent. De twee budgetmaatschappijen werden door analisten van HSBC van de kooplijst afgehaald.

De euro was 1,1904 dollar waard, tegen 1,1887 dollar op vrijdag. Een vat Amerikaanse olie werd 0,2 procent duurder op 59,45 dollar. Brentolie klom 0,4 procent in prijs tot 63,20 dollar per vat.

Huawei investeert 1 miljard in elektrische en zelfrijdende auto’s

Het Chinese technologieconcern Huawei Technologies gaat dit jaar 1 miljard dollar investeren in onderzoek naar elektrische en zelfrijdende auto’s. Daarmee wil het bedrijf de concurrentie aangaan met onder meer Tesla en het Chinese Xiaomi.

Huawei, vooral bekend van zijn telecomapparatuur en smartphones, gaat hiervoor een samenwerking aan met drie Chinese autobedrijven, BAIC Group, Chongqing Changan Automobile en Guangzhou Automobile Group. Het logo van Huawei moet dan verschijnen op de auto’s.

Topbestuurder Eric Xu van Huawei zei dat het bedrijf technologie heeft waarbij auto’s meer dan 1000 kilometer zelfstandig kunnen rijden, zonder menselijk ingrijpen. Door sterk in te zetten op elektrische auto’s kan Huawei een nieuwe markt aanboren, aangezien het Chinese concern te maken heeft met Amerikaanse sancties bij de verkoop van zijn telecomapparatuur. Volgens Washington heeft Huawei nauwe banden met het Chinese leger en is er risico op spionage.

Xiaomi kondigde eerder al aan de komende tien jaar ongeveer 10 miljard dollar te gaan steken in de ontwikkeling van elektrische en autonome auto’s. China is ‘s werelds grootste automarkt en de verkoop van elektrisch aangedreven voertuigen in het land neemt dit jaar naar verwachting sterk toe omdat mensen op zoek zijn naar schonere manieren van vervoer en ook de prijzen van elektrische auto’s dalen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234