Zondag 11/04/2021

NieuwsMarktplaats

Marktplaats

null Beeld HelloFresh
Beeld HelloFresh

Maaltijdboxen HelloFresh erg populair tijdens coronajaar

De coronacrisis heeft de populariteit van de maaltijdboxen van HelloFresh een boost gegeven. Het Duitse bedrijf leverde het afgelopen jaar meer dan 600 miljoen maaltijdboxen af bij mensen thuis, gespreid over veertien landen. Vooral de laatste maanden van 2020 was het extra druk, omdat veel restaurants gesloten waren en gezinnen op zoek waren naar alternatieven.

HelloFresh zag zijn omzet in het coronajaar ruimschoots verdubbelen tot bijna 3,8 miljard euro. Daarbij kampte de onderneming op sommige momenten ook nog eens met capaciteitsproblemen door de grote vraag.

Het laatste kwartaal van 2020 was voor HelloFresh zijn beste kwartaal ooit met een omzet van meer dan 1,1 miljard euro en 5,3 miljoen klanten. Tegenover een jaar eerder steeg het aantal klanten met 78 procent. Daarnaast bestelden die klanten gemiddeld ook iets vaker een maaltijdbox. De gecorrigeerde brutowinst voor aftrek van belastingen, intresten en afschrijvingen (ebitda) kwam voor 2020 uit op ruim 500 miljoen euro. Dat is bijna een vertienvoudiging op een jaar tijd.

HelloFresh verwacht ook dit jaar verder te kunnen groeien. Daarbij houdt het bedrijf rekening met een omzetgroei van 20 tot 25 procent, geholpen ook door de overname van zijn Amerikaanse sectorgenoot Factor75. Die deal werd afgelopen november aangekondigd.

Ook in België bediende het bedrijf “meer klanten dan ooit”, maar precieze cijfers werden niet bekendgemaakt. HelloFresh levert de maaltijden voor ons land vanuit vijf logistieke hubs, “wat behalve werkgelegenheid ook zorgt dat we efficiënte en dus duurzamere routes rijden.”

Tsjechië verplicht coronatesten in bedrijven

De Tsjechische regering verplicht voortaan coronatesten in alle middelgrote en grote bedrijven van het land. Zowat 2,1 miljoen werknemers zullen daardoor testen moeten ondergaan.

De regering van premier Andrej Babis keurde de maatregel maandagavond goed. Om te starten zullen de bedrijven met meer dan vijftig werknemers hun personeel minstens een keer moeten testen in de komende twee weken. Daarna gelden wekelijkse intervallen.

De vakbonden hadden voorgesteld om de bedrijven met Pasen een week stil te leggen, maar daar ging de regering niet in mee. Ze hoopt de verspreiding van het coronaviris in de bedrijven tegen te gaan met verplichte testen. De ziekteverzekering zal de kosten op zich nemen. Bedrijven die niet meewerken, riskeren zware boetes.

Tsjechië is zwaar getroffen door de pandemie. Er zijn in het land van 10,7 miljoen inwoners al 1,2 miljoen bevestigde gevallen geteld. Bijna 20.500 mensen zijn aan het virus gestorven sinds de start van de crisis een jaar geleden.

Vergaderdienst Zoom verviervoudigde omzet in coronajaar

Zoom Video Communications heeft zijn omzet in coronajaar 2020 ruim verviervoudigd. Het Amerikaanse videoconferentiebedrijf profiteerde van het vele thuiswerken door de coronapandemie.

Het bedrijf achter de app voor videovergaderingen had aan het eind van het boekjaar, dat tot februari liep, ruim 467.000 zakelijke klanten met meer dan tien werknemers. Dat is bijna zes keer zoveel als een jaar eerder.

Zoom Video profiteerde tijdens de coronacrisis van de plotseling toegenomen vraag naar software om vergaderen op afstand mogelijk te maken. Van de ene op de andere dag gingen grote delen van de westerse wereld over op thuiswerken en -leren. “We zijn vereerd met onze rol als vertrouwde partner en motor voor de moderne manier van werken op afstand”, zegt topman en oprichter Eric Yuan.

De omzet van Zoom Video steeg in 2020 naar bijna 2,7 miljard dollar, tegenover 622 miljoen dollar het jaar ervoor. Het bedrijf maakte vorig jaar ook veel meer winst. Netto bleef 672 miljoen dollar over, tegen 25 miljoen dollar een jaar eerder.

Voor het komende jaar rekent Zoom Video op verdere groei, al wordt die wel minder spectaculair ingeschat. De omzet voor het in februari begonnen boekjaar wordt geraamd op bijna 3,8 miljard dollar.

Volvo wil auto’s enkel online verkopen

Het internationale management van Volvo Cars kondigde gisteren in de vroege uurtjes aan dat het de komende jaren assertief zal inzetten op een fundamentele omslag naar elektrische voertuigen. Tegen 2030 wil het bedrijf geen auto’s op brandstofmotoren of hybride aandrijving meer bouwen. Opmerkelijk onderdeel van die transformatie is ook dat de verkoop enkel nog online zal verlopen.

Maar dat betekent niet dat dealers moeten sluiten en dat het einde van de showroom in zicht is. “We willen een een vlekkeloze online en offline ervaring”, antwoordt commercieel topman Lex Kerssemakers op een vraag van nieuwsagentschap Belga. “De dealers maken daar deel van uit. Er zijn 64.000 ambassadeurs die bij Volvo-dealers werken. Het gaat om goed getrainde mensen, zowel bij de verkoop als bij de dienst na verkoop. We beschouwen dat als een zeer grote troef.”

Ook zal de showroom en het fysiek ontdekken van auto’s een onderdeel blijven van de toekomstige verkoopstrategie. “Waarschijnlijk zullen de showrooms de komende tien jaar wel veranderen. Want we vereenvoudigen ons aanbod om de online beleving te verbeteren.” Showrooms zullen misschien niet meer zo groot zijn, “maar we hebben bij Volvo altijd gezegd dat het niet goed was om daarin te overdrijven, want we willen klaar zijn voor de toekomst.”

Met de beslissing valt ook het opbod weg waarbij klanten scherpe prijzen en kortingen bekomen bij verschillende dealers. “We weten dat mensen die onderhandeling steeds minder aangenaam vinden,” zegt Kerssemakers, “dus dat nemen we weg”. De topman wijst erop dat klanten beter geïnformeerd zijn bij het verkoopproces. Verkopers moeten daarom sowieso een nieuwe rol vervullen. “Mensen willen een auto gewoon zien. Ze willen hem aanraken”, gelooft de topman. “En advies krijgen door een consulent.”

Klanten trekken bovendien zelf vaker naar de website. “We hebben gezegd dat we tegen 2025 verwachten dat 50 procent van onze klanten auto’s zal bestellen via onze website”, klinkt het daarover. “Maar hoe ik het de voorbije maanden zag evolueren, al dan niet door covid, kan dat cijfer nog veel hoger zijn.”

Toch betekent de website als centraal gegeven in de verkoopstrategie een belangrijke transformatie, die mogelijk niet zonder moeilijkheden zal verlopen. “De voorbije honderd jaar hebben we dealers of leasebedrijven ingezet om contact te hebben met onze klanten. Dit is dus een zeer grote transformatie.”

Volgens het internationaal management betekent de beslissing evenwel niet dat dealers moeten afslanken of dat personeel zal afvloeien. “Ik zie geen enkele correlatie tussen de keuze voor online verkoop en banenverlies”, zegt Kerssemakers daarover.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234