Woensdag 23/10/2019

Marketeers slaan munt uit uw selfie

U staat er vast niet bij stil, maar uw vakantiefoto's, of andere beelden die u post op Instagram, Flickr, of Pinterest leveren een schat aan info op die digitale marketingbedrijven gretig gebruiken.

Sommige bedrijven, zoals Ditto Labs Inc, worden betaald door bedrijven om gericht op zoek te gaan naar hun merkproducten. Bedrijven als Kraft Foods Group wil zo consumentenpatronen leren begrijpen. Welke soort dranken scoren bij welke soort mensen. Ditto Labs deelt de beelden die ze scant op in categorieën als 'sportief', op basis van de totale context die u prijsgeeft. Commerciële exploitatie door roofzuchtige marketing, of handige tools om de mensen beter te leren begrijpen? Denk er alvast maar aan dat uw strandfoto met blikje bier meer inhoud heeft dan u denkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234