Maandag 18/11/2019

Analyse

Mark Coucke: impulsief of geniaal?

Beeld Bas Bogaerts

Een verrassing van formaat deze week: rasondernemer Marc Coucke koopt zijn sportvoedingsmerk Etixx terug van de Amerikaanse farmagigant Perrigo. Een geniale meesterzet of een impulsieve daad? "Wees gerust, hij had al lang een duidelijk businessplan in zijn hoofd."

Marc Coucke krijgt opnieuw de volle controle over het sportvoedingsmerk Etixx en haalt zo een verloren zoon in huis. Een stukje van 'zijn' Omega Pharma, dat hij twee jaar geleden voor een slordige 3,8 miljard euro aan de Amerikaanse farmareus Perrigo heeft verpatst. Dat nieuws volgde op de aankondiging van Perrigo dat er een herstructurering op til is bij Omega Pharma, die in de Oost-Vlaamse tak tachtig banen kan kosten. Daarbij zitten ook een tiental medewerkers van Etixx.

Dat hij 'echt verheugd' is om opnieuw in het sportvoedingsbedrijf te investeren, zo liet Coucke in een persbericht weten. Doel is om het merk verder internationaal uit te rollen en te promoten bij apothekers. Wel was Etixx vorig jaar zwaar verlieslatend, met een nettoverlies van net geen 20 miljoen euro. Veel plezier hebben de Amerikanen er niet aan beleefd, en dat is een understatement. Waarom kriebelt het dan bij Coucke? Wil de geestelijke vader gewoon zijn kind terug, of zit hier een masterplan achter?

Met hart en hoofd

"Vaderlijke emoties, oké. Maar er zal toch ook een businessmotief meespelen", duidt Danny Reweghs, directeur strategie bij het vakblad Inside Beleggen. "Hij is ervan overtuigd dat hij iets kan waarmaken met Etixx, anders zou hij er niet aan beginnen. Bij Coucke zie je die combinatie wel vaker: het emotionele aspect én het zakenleven. Denk aan KV Oostende, waar hij voorzitter is. Hij heeft een hart voor voetbal, maar ook een hoofd voor de business errond. Een impulsieve daad is dit dus niet. Wees gerust, hij heeft al lang een plan in zijn hoofd."

Emotionele argumenten zullen er zeker zijn, meent ook Tom Simonts, marktanalist bij KBC Bolero. Maar net zoals elke ondernemer zal Coucke nu wel moeten bewijzen dat Etixx waarde kan creëren. "En dat blijft de vraag, want het merk boekt nog altijd aanzienlijke verliezen. Niet dat dat per se erg is, we zien dat wel meer bij groeibedrijven. Maar het mag niet blijven duren. Bedoeling is toch dat het winstgevend wordt."

Wel straf dat uitgerekend Marc Coucke weer aan de haal gaat met Etixx, stellen kenners. Want bij Perrigo zitten ze enorm verveeld met Omega Pharma en dat hebben ze nooit onder stoelen of banken gestoken. De Amerikanen hebben duchtig met modder gegooid en verwijten Coucke dat hij hen dure, gebakken lucht heeft verkocht.

Maar dat 'toneelstukje' hoort er bij, schetst Tom Simonts. "Het is een beetje de gang van zaken, waarbij de misnoegde overnemer Calimero speelt. Misschien wil Coucke hen nu tonen: 'Kijk, je kunt wel iets succesvols maken van Etixx.' Maar dan zal hij het wel moeten doen natuurlijk. Hoe dan ook, hij is er als persona non grata wel in geslaagd de deal binnen te halen. Dat is al opmerkelijk."

Perrigo wilde af van Etixx, en liefst snel. Hadden ze meer geduld getoond, dan hadden ze misschien een kandidaat-koper gevonden die meer op tafel had gelegd, wie weet? Maar, zo menen experts, het is mooi dat Etixx terug naar ons land komt. En Coucke "is de juiste man op de juiste plaats om snel te schakelen". Al zit Etixx niet meer in de schoot van Omega Pharma en zal hij dus op zoek moeten naar andere kanalen om zijn producten aan de man te brengen. Hoe geniaal zijn zet is? "Dat moet de tijd uitwijzen", klinkt het.

Imago opkuisen

Welke emoties en motivaties er bij Coucke spelen? Nee, daar ligt vakbondssecretaris Sebbe Vandeputte (LBC) niet van wakker. Hij is vooral bekommerd om de tachtig gedupeerden van het collectief ontslag. "Dat hij Etixx terugkoopt, is voor een stuk om zijn imago op te kuisen, denk ik. Om een deel van de onderneming te redden. Maar hij kiest niet eens voor het meest rendabele merk. Dit is een doekje voor het bloeden. Het is niet eens duidelijk of hij het Etixx-personeel wil overnemen en tegen welke voorwaarden."

Wilde Marc Coucke vooral zijn kindje terug? Vandeputte: "Was hij echt een goede vader, dan zou hij voor die tachtig mensen in de bres springen. Wat hij nu doet, is niet sociaal ingegeven. Etixx is een bekend merk, makkelijk om in de sportwereld sponsors mee aan te trekken. Zie je, dat heeft dan weer alles te maken met ondernemersdrang, niks met sociale bekommernis."

Er staat veel op het spel voor Coucke, meent Reweghs nog. "Ook tegenover die vroegere werknemers. De Amerikanen hebben het helemaal anders willen doen. Dat is de grote clash geweest. Coucke zal er alles aan doen om te bewijzen dat het wel kan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234