Vrijdag 18/10/2019

Mario en Zelda redden Nintendo

GAMES. Twee jaar lang denderde Nintendo keihard op het faillissement af. Tot de Japanners hun ware kracht terugvonden: de figuren waarmee het bedrijf al meer dan dertig jaar lang een kleine groep gamers bekoort.

Wie dacht dat het afgelopen is met de Japanse spellenmaker Nintendo, moet dringend zijn mening herzien: de Wii U-console van het bedrijf doet het weer wat beter, met een gemiddelde wereldwijde verkoop van 50.000 exemplaren, goed voor ondertussen 7,3 miljoen geïnstalleerde Wii U's over de hele wereld. De 3DS-zakspelconsole van het bedrijf (inmiddels 45 miljoen verkochte stuks) loopt nog steeds prima.

Ook de eigen games die Nintendo de afgelopen weken op de markt bracht, zijn een opsteker voor het bedrijf. Het actiespel Hyrule Warriors sleet één week na zijn lancering al 330.000 exemplaren. En Super Smash Bros., een vechtspelletje voor de 3DS met bekende figuren uit de Nintendostal, ging zelfs al 1,4 miljoen keer over de toonbank, voorlopig uitsluitend in Japan.

Het zijn de eerste vruchten van een waarachtig relanceplan dat de gamemaker eerder dit jaar had ingezet, en waarin het bedrijf in essentie een historische strategische fout probeert recht te zetten.

Eendagsvlieg Wii

Achteraf gezien is de Wii, dat witte kastje met de zwaaipook dat destijds ineens ook jonge kinderen, senioren en vrouwen aan het gamen kreeg, eerder een vloek dan een zegen geweest voor Nintendo. Vijf jaar geleden werd de Japanse gamemaker dankzij de weergaloze impact van het toestel ineens de meest succesvolle consolefabrikant op de planeet: van de Wii werden uiteindelijk meer dan 100 miljoen toestellen verkocht - veel meer dan wat Sony's PlayStation 3 en Microsofts Xbox 360 (beide ergens boven de 80 miljoen stuks) konden voorleggen. Maar er waren twee dingen waarmee het gamebedrijf geen rekening had gehouden.

De eerste was dat heel wat van die Wii-eigenaars geen nieuwe games meer kochten voor hun toestel, en prima tevreden waren met Wii Sports. Die game leverde Nintendo gewoon gratis bij de console. Spelers kunnen er een potje golf, bowling, of andere sporten mee naspelen, met de op dat moment innovatieve bewegingssensoren op de speelpook.

Een niet onbelangrijk aandeel van alle verkochte Wii's, menen analisten die de videogame-industrie volgen, staan al jaren stof te vergaren, of zijn al opnieuw ingepakt op zolder: de Wii was meer een eendagsvlieg dan men beseft.

En dan was er het feit dat Nintendobaas Satoru Iwata met de Blue Ocean Strategy die hij uitzette voor de DS- en Wii-consoles, en waarmee hij zich in de eerste plaats richtte op een publiek dat voorheen nooit videogames speelde, te ver was afgedreven van zijn thuishaven. Een nieuw publiek gebruikte de Wii misschien wel als fitnesstoestel, maar de harde kern van fans die de gamemaker rond zich had geschaard, met zijn Mario-, Donkey Kong- en andere totemreeksen, bleef erg op zijn honger zitten.

Reddingsplan

De stroom aan nieuwe consumenten die Nintendo aanvankelijk had aangeboord, greep enkele jaren later echter naar spotgoedkope smartphone- en tabletgames, en liet de producten van de gamemaker links liggen. Nintendo kwam financieel in de nesten, en twee jaar geleden wist de consolefabrikant weinig spelers warm te doen lopen voor zijn Wii U, de met hogedefinitiegraphics behepte opvolger voor de Wii.

Het zag er echt niet goed uit voor het bedrijf. Tot grote baas Satoru Iwata in mei van dit jaar een conferentie voor aandeelhouders gaf, waarin hij een reddingsplan voor het bedrijf uit de doeken deed.

Een maand later, op de E3-beurs in Los Angeles, slaagde Nintendo erin om het vertrouwen van de consument opnieuw voor zich te winnen. Achter de schermen had Nintendo zijn volledige productieapparaat al herschikt, en gameproducties in gang gezet rond alle bekende gamemerken die het bedrijf in huis had.

Die merken werden allemaal voorgesteld tijdens een mediaconferentie die het bedrijf op de E3-beurs gaf: spelers konden zich tijdens het komende anderhalve jaar verwachten aan Mario Maker, een product waarmee ze eigen levels voor Nintendo's bekende Super Mario Bros.-games kunnen maken; nieuwe titels in de langlopende en succesvolle Yoshi-, Star Fox- en Legend of Zelda-reeksen; en compleet nieuwe games zoals Splatoon.

Het doel van die barrage aan nieuwe titels is duidelijk: Nintendo wil minstens één game uit zijn hoed toveren die de killer application voor de Wii U wordt. "Het lot van een videogamesysteem wordt dikwijls zwaar beïnvloed door de introductie van één enkele titel", vertelde Iwata tijdens een gesprek met investeerders in mei. "Veel critici zeiden destijds dat de Game Boy (de eerste zakconsole, die Nintendo in 1989 lanceerde, RME) zijn laatste uur had geslagen, totdat onze game Pokémon op de markt kwam en alles helemaal omgooide."

Nieuwe oude games

Waar Nintendo eigenlijk terug naartoe probeert te varen, zijn de dagen van de GameCube (2001-2007), een console die het bedrijf vóór de Wii in de winkelrekken had. Nintendo nam toen genoegen met een derde plaats op de markt, na Sony's PlayStation 2 en Microsofts Xbox, maar had wel een bijzonder winstgevend toestel. Dat was dankzij de stevige verkoop van zo'n paar titels die het hele platform droegen. Titels als Super Smash Bros. Melee, Mario Kart: Double Dash en The Legend of Zelda: The Wind Waker - let op hoe u die titels daarnet al eerder bent tegengekomen - verkochten 4 tot 7 miljoen exemplaren.

Met een nieuwe lichting games moet dat voor de Wii U ook lukken, zegt Nintendo: eerste opstekers als het pas recentelijk gelanceerde Mario Kart 8, dat met 2,7 miljoen tot nu toe verkochte exemplaren door meer dan één Wii U-eigenaar op drie in huis werd gehaald, bewijzen dat het kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234