Maandag 01/03/2021

'Marilyn was een diamant; iedereen wilde haar beschermen'

Marilyn & Me is het elfde boek van fotograaf Lawrence Schiller. De uitgave vertelt het verhaal van een jonge Schiller die twee keer de kans kreeg de toen 34-jarige ster te fotograferen. Zijn laatste beelden schoot hij slechts enkele maanden voor Marilyns dood.

Schiller ontmoette Marilyn Monroe voor het eerst toen hij 23 was. Hij fotografeerde haar op de set van Let's Make Love. De actrice selecteerde eigenhandig zijn beste foto's. De contactafdrukken waarop Marilyn met een rode stift de beelden beoordeelde, staan in het boek. Twee jaar later mag Schiller de toen 36-jarige actrice opnieuw fotograferen, tijdens de draaidagen van Something's Gotta Give. Marilyns carrière zit in een dipje. Ze komt niet opdagen op de set en de filmbazen zijn haar beu. Elizabeth Taylor is de ster van het moment. Monroe voelt zich achteruitgesteld. Ze besluit een stunt te ondernemen. Tijdens de opnames van een zwembadscène gaat ze, voor het eerst in tien jaar, naakt. Schiller mag foto's maken en Marilyn staat weer in de spotlights. De beelden zijn lange tijd de enige bewijsstukken van de naaktscène. Monroe overlijdt voor de film volledig gedraaid is. Something's Gotta Give haalt de zalen niet. Schiller is nu zelf ouder dan Monroe ooit is geworden. De brutale knaap, die hij naar eigen zeggen was toen hij de ster ontmoette, heeft grijze haren gekregen. Hij wachtte meer dan vijftig jaar om zijn foto's te publiceren. Zelfzeker en een beetje hoogmoedig vertelt hij over zijn boek.

Schiller: "Ik heb een heleboel gedaan in mijn leven. Ik heb gefotografeerd en geregisseerd. Ik heb een Oscar gewonnen en vijf Emmy's. Nu was het tijd voor een autobiografie. Dit is slechts het eerste hoofdstuk. Er zullen er nog volgen over Russische spionnen, moordenaars en over O.J. Simpson. Mensen in Amerika noemen me 'The Zelig' naar het personage in de Woody Allen-film. The Zelig was een menselijke kameleon. Het is mijn bijnaam omdat ik zoveel verschillende zaken heb gedaan. Nu het de vijftigste verjaardag van haar dood is, leek het me een goed moment om de foto's en het verhaal te publiceren."

Wat zou Marilyn zelf gevonden hebben van uw boek? Ze keurde slechts een deel van uw foto's goed toen ze nog leefde.

"Ze zou nu een bejaarde vrouw van 85 zijn. Volgens mij zou ze acteerlessen geven in een theaterschool. Waarschijnlijk zou ze giechelen bij het zien van de foto's, zich afvragend waar het meisje van toen naartoe is."

Waarom is ze nog steeds een icoon? Wat maakt haar zo fascinerend?

"Omdat iedereen haar wilde redden. Zelfs vrouwen. Ze was als een soort bijzondere diamant die slechts in een bepaalde vorm kon geslepen worden. We wilden die edelsteen allemaal beschermen tegen de wereld, ook ik voelde dat toen ik haar ontmoette."

Beantwoorde de vrouw die u leerde kennen aan het beeld dat er van haar werd opgehangen?

"Neen, ze was een goede, verstandige zakenvrouw. Marilyn is verschillende keren platgewalst door het leven en ze leerde uit haar eigen fouten. Die kant van haar leerde ik kennen toen ik met haar samenwerkte."

Gedroeg ze zich dan anders als de camera's weg waren?

"Ja, dan was ze minder Marilyn Monroe en meer een professionele zakenvrouw. Ik heb een paar foto's waarop ze erg serieus kijkt. Zelfs eentje waarop ze een bril draagt. Die speelsheid van haar, was een pose. In het echt was ze erg stil, in zichzelf gekeerd. Ze was een 'method actrice' en had in haar leven de verkeerde rollen gekozen. Dat kon je zien. Maar die foto's publiceer ik later, in een ander boek."

U was 23 en relatief onervaren toen u haar voor het eerst ontmoette. Was u nerveus?

"Ik kreeg een week van tevoren te horen dat ik haar mocht fotograferen. Uiteraard was ik zeer nerveus, maar ik was ook behoorlijk brutaal, dus ik probeerde het te verbergen. Ik volgde haar die eerste keer vier dagen. Haar aanwezigheid wende nooit. De volgende keer dat ik haar mocht fotograferen was twee jaar later. Ik was wat meer volwassen geworden. En was ondertussen zelf een paar keer platgewalst door het leven. Ze herkende me van twee jaar geleden en ik was een stuk minder gestresst. Op de een of andere manier was ze natuurlijk gewoon een zoveelste opdracht. Toen ik pas mocht werken voor 'Time' was ik nog een stuk nerveuzer."

Is het boek een manier om haar levend te houden?

"Deze publicatie is een manier om mij levend te houden! Ik maak mijn boek omdat ik geld opzij wil zetten voor mijn kleinkinderen. Ik heb vijf kinderen van vier vrouwen en vijf kleinkinderen. Dat kost geld. (grijnst)"

Marilyn & Me is uitgegeven door Taschen. Het boek verschijnt in beperkte oplage en kost 750 euro. In de Taschen-winkel loopt een fototentoonstelling rond het boek.

BIO

Lawrence Schiller is in 1936 geboren in Brooklyn. Een ongeluk in zijn kindertijd zorgt ervoor dat hij blind is aan één oog. Toch begint hij te fotograferen. Wanneer hij nog op school zit, werkt hij al voor Life, Playboy, Glamour en The Saturday Evening Post. Later gaat hij aan de slag bij Look, Time en de London Sunday Times. Hij maakt portretten van de moordenaar van Kennedy, actrice Bette Davis, Barbara Streisand, presidentsvrouw Pat Nixon, en vele anderen.

In 1960 heeft hij voor het eerst de gelegenheid Marilyn Monroe te fotograferen op de set van Let's Make Love. Twee jaar later fotografeert hij haar opnieuw, een paar maanden voor haar dood.

In 1969 schakelt hij over naar bewegend beeld. Hij doet eerst wat camerawerk voor Butch Cassidy and the Sundance Kid. Later regisseert hij een tiental televisiefilms en miniseries, waaronder een biopic over Marilyns leven.

Hij publiceerde elf boeken, een deel samen met schrijver Norman Mailer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234