Maandag 14/10/2019

Marilyn Ambach is geen befmachine

column

vitalski

Onderstaande woordenschat zou eigenlijk gediend moeten hebben voor een lezersbrief aan Humo. Als je een lezersbrief schrijft, wek je echter de indruk dat je je de dingen aantrekt, en in dit geval is dat niet helemaal waar. Voor een column word ik tenminste uitbetaald, dus weten jullie waarmee ik bezig ben.

Wie het weekblad een beetje bijhoudt, heeft vorige week gelezen hoe de wellicht terecht wat naar omhoog vallende starlet met prachtige borsten Marilyn Ambach zich boos maakt op uitgerekend jullie nationale Nachtburgemeester. Het ging erover dat ik, ter meerdere eer en promotie van mijn ondergrondse, Nederlandstalige punkrock-hitsingle 'De Befmachine', de mp3 van deze prachtige muziek op mijn website, www.vitalski.com, vergezeld liet gaan van een indrukwekkend fotoportret van Marilyn Ambach, die exclusief voor mijn huisfotografe haar bovenlip enigszins aflikt. "Ik heb me heel erg boos gemaakt op Vitalski", glimlacht Marilyn in het interview. "Voor alle duidelijkheid", zo voegt zij daar minder ironisch aan toe, "ik heb niets met 'De Befmachine' te maken."

Het aantal geïnteresseerden dat de voorbije week mijn website kwam opzoeken, werd aangenaam verviervoudigd - dus liefste, schoonogige Marilyn: vrees niet mijn verbolgenheid, integendeel: meer nog dan anders ben ik ertoe bereid om een ligbad met je te nemen, vandaag als het kan. Alleen versplinteren mijn talloze fans nu wel van vervreemding. Wat moeten bijvoorbeeld die honderdtwintig volwassen mensen nu denken die jou in april van dit jaar nog 'De Befmachine' live on stage hebben zien staan zingen in het Fnac Forum van Antwerpen? De dag daarna deed je hetzelfde in de FishΧps. Sterker nog: je nam er toen, uitgerekend voor 'De Befmachine', zelfs de leading vocals voor je rekening, voor een publiek van tweehonderdvijftig belangstellenden.

Iedereen kon zien dat jij het was, en niemand anders. Iedereen kon horen dat jij het was, en niemand anders. Vooral jouw manier van gillen valt overigens onmogelijk te imiteren.

En dan is er nog een probleem. Misschien was jij met je sexy hersenpan op dat ogenblik te zeer bij jouw nieuwe vriendje Ramsi Nasr om het nog te beseffen, maar een klein jaar geleden waren we samen aan het werk in Studio Ghosttown te Hemiksem, bij de beroemde geluidsingenieur Geert Van Beever. Het gekke nu is dat ik hier op mijn salontafel een versie van 'De Befmachine' heb liggen, gebrand op cd-rom, die integraal en exclusief wordt ingezongen door jou en niemand anders.

Jouw openingslijnen: "Waarom spant je blauwe jeans zo heftig rond je billen? / Waarom zou het politiekorps jou deze nacht nog willen?"

In de refreintjes ben je werkelijk zo geil van het hijgen dat ik me schaam voor de benedenburen. Echt waar. Maar het is een schitterende versie, jij kunt erg goed zingen.

Goed mogelijk moet jij je, wellicht op verzoek van de op een podium alleszins heel wat minder beweeglijke Ramsi Nasr, distantiëren van jouw verleden als Befmachine in mijn gevaarlijke entourage. Daar heb ik dan alle begrip voor; ook Christophe Vekeman heeft het zijn vriendinnetje verboden om in de toekomst nog met mij op te trekken. Maar wat bereik je er nu mee als je er aldoor, als enige, zelf opnieuw over begint? Onlangs in de Gentse Charlatan, alsook in het Antwerpse Hofterlo, werd je als achtergrondzangeres reeds vervangen door Deborah Ostrega (ook daar heb ik opnames van - ik dek mij goed in, tegenwoordig), maar ik begin mij gewoon zorgen te maken over jouw geestelijke evenwicht.

Waar ik minder goed tegen kan, is dat jij, zonder het te beseffen, mijn vijanden - dus mensen zoals Serge Simonart - weer nieuwe brandstof geleverd hebt waardoor zij me kunnen blijven afschilderen als een mythomaan, terwijl het feit dat ik steevast de waarheid verkondig juist mijn enige, economische verdienste is. Ik ben geen leugenaar, en gerechtigheid zij geschied!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234