Zondag 23/02/2020

Marie-José Van Hee En de publieke ruimte

Marie-José Van Hee volgde een studie architectuur aan het Hoger Architectuurinstituut Sint-Lucas te Gent. Na een stage en free-lance werk, heeft ze sinds 1990 een eigen bureau in die stad. Ze is tevens docente atelierbegeleiding aan de school waar ze afstudeerde. Van Hee is een buitenbeentje in het Vlaamse architectuurlandschap. Haar gebouwen laten zich niet onder een bepaalde (stijl)noemer vangen. Het werk valt nog het best te omschrijven als een zoektocht naar authenticiteit, stilte en intimiteit. Haar architectuur staat ver van het spectaculaire kunst- en vliegwerk dat je in sommige grote gebouwen aantreft, ze is meer begaan met verhoudingen en de juiste positie van de ruimtes, wat resulteert in een absoluut persoonlijke esthetiek. Zo wordt de trap in het Modemuseum bijvoorbeeld ongetwijfeld de mooiste in Vlaanderen.

Beïnvloeding is er ook, door de architectuur in Italië, of het werk van Luis Barragan en Dom van der Laan.

Haar talent is niet onopgemerkt gebleven: in 1993 ontving Marie-José Van Hee de Provinciale prijs voor architectuur voor de woning-annex-kantoor en industrieel gebouw voor opdrachtgever Van Hee-Coppens te Deinze; in 1994 kreeg ze voor hetzelfde gebouw nog eens een nominatie van 'Trends'. In 1997 won ze, samen met vrienden/collega's Paul Robbrecht en Hilde Daem, de Cultuurprijs voor Architectuur van de Vlaamse Gemeenschap. In 1999 kreeg ze een nominatie voor de Mies van der Rohe Award for European Architecture, Barcelona.

Als opmerkelijke stappen in haar evolutie als architecte stipt ze zelf onder meer de volgende projecten aan: Het bankfiliaal-annex-appartement voor de BACOB te Ukkel (1987-1989) en de showroom, het dêpot en appartement voor André Pay te Laken (1988-1991), wat voor haar een kennismaking was met een iets complexer programma, namelijk de combinatie werken-wonen.

Haar projecten bevinden zich meestal in een stedelijke context; de architecte streeft ernaar de identiteit van een gebouw te tonen, zonder de omgeving geweld aan te doen.

Aan wedstrijden nam ze meestal deel samen met de architecten Robbrecht en Daem. Zo waren er de wedstrijd voor het ombouwen van de Hollain-Kazerne tot sociale woningen in Gent (1992-1993), de heraanleg van een plein tussen de Sint-Niklaaskerk en het Belfort te Gent (1996) in samenwerking met Dirk Jaspaert en Wirtz landschapsarchitecten, en de heraanleg van de Leopold De Waelplaats en het Museumplein te Antwerpen (1997-1999).

In de grote projecten die ze gedrieën aanpakten, ontdekte Marie-José Van Hee haar eigen interesse voor de publieke ruimte, de sterke bouwkundige dimensie en de relatie tussen bouwwerk en omgeving. Het Modemuseum is de eerste grote opdracht die ze alleen zal uitvoeren. De toekomst bestaat vooral uit woningbouwprojecten. 'Ik werk het liefst aan één project tegelijk', zegt ze. 'op die manier kan ik er heel geconcentreerd mee bezig zijn en er het beste van mezelf in stoppen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234