Zaterdag 28/05/2022

Marcy PlaygroundSongs als snapshots

'Sex And Candy' heette de verrassend catchy debuutsingle van het uit New York afkomstige trio Marcy Playground. Een opvallend popdeuntje en titel ook met zorgvuldig uitgekiende gitaarlijnen, die opkringelen uit het hyperactieve brein van John Wozniak. Die rasechte, ietwat timide singer-songwriter, tekent nu voor de compositie en de productie van de twaalf songs op het titelloze cd-debuut.

Wozniak is: de muzikale gevoeligheid van Lovin' Spoonfuls John Sebastian, de verbeeldingskracht van gothic cartoon-tekenaar Edward Gorey en de psychedelische geestigheid van Robyn Hitchcock, zo omschreef The New York Times hem. Marcy Playground wist binnen een tijdspanne van slechts enkele maanden niet alleen een flinke berg krediet op te bouwen bij de muziekpers, ook het Amerikaanse publiek ging al snel overstag. Zo laat de Amerikaanse platenfirma van de groep (Capitol Records) graag het bericht verspreiden dat 'Sex And Candy' vaker op de Amerikaanse en invloedrijke collegeradio's te horen was dan de Oasis-singles.

Wozniak: "Ik kan me in de vergelijking met John Sebastian wel vinden. Onze gitaarkleuren kan je met wat verbeelding best wat sixties-feel toeschrijven. Met die typische, zonnige, in marihuana-rookwolken gehulde folkrock van de Spoonful heb ik het echter al wat moeilijker. Het is nog steeds elk jaar 'Summer In The City' (Lovin' Spoonfuls grootste hit, AL). Ik denk dat onze songs zich meer laten kenmerken door een voorzichtige weemoed, ze zijn de weerslag van momentopnames. Ik voel me soms een voyeurist die snapshots maakt van alledaagse taferelen in een willekeurige grootstad."

Zijn je songs levensechte observaties? In 'One More Suicide' zing je erg visueel over zelfmoord...

Wozniak: "Niet letterlijk, maar we zijn allemaal toch wel ooit eens in onze kennissenkring van nabij geconfronteerd geworden met zelfmoord? Na de eigenlijke daad heeft iedereen wel de mond vol over hoe hij het al dan niet had zien aankomen, maar je kan als buitenstaander toch weinig doen. Je staat erbij en je kijkt er naar vanop veilige afstand, wanneer het al te laat is. 'One More Suicide' is zo'n verhaal. Het is allesbehalve vergezocht of gekunsteld. Net als 'Sex And Candy'. Dat is geen handleiding van veilig vrijen op ritme. Ik zing over de toch wel herkenbare gevoelens van verwachting en seksuele spanning, die elke mens vaak op de meest onverwachte ogenblikken bekruipt. Ik ben vooral erg tevreden over de song 'The Vampires Of New York'. Ik heb ooit zo een van die idiote sightseeing-tours voor toeristen gedaan door New York. Je krijgt weliswaar het Vrijheidsbeeld, The Empire State Building en Wall Street te zien, maar omdat je steeds met je kop omhoog kijkt, zie je de ellende aan je voeten in de straten niet.

Dreigt Marcy Playground niet meegezogen te worden in de vrij recente maalstroom van jonge, Amerikaanse rockbands, die zeer succesvol debuteren, maar hopeloos in de greep komen van de muziekindustrie en spoedig als een leeggeperste citroen nauwelijks nog aan de bak komen? De namen Matchbox 20, Third Eye Blind, Days Of The New zijn je waarschijnlijk niet onbekend?

Wozniak: "Dat is inderdaad de huidige gang van zaken. Na amper één plaat, leeggespeeld en opgebrand, gedumpt worden door de platenfirma. Veel alternatieven zijn er echter niet. Zelfs de zogenaamde indierock is flink gerecupereerd en commercieel geëxploiteerd door de business. Let wel, het wordt voor een groep een stuk makkelijker als die veel cd's verkoopt. Ik vermoed dat wij vrij veilig zitten, we zijn geen overnight sensation. Alles verloopt nog steeds vrij beschaafd, we proberen ook zoveel mogelijk artistieke beslissingen zelf te nemen. Maar het heeft iets van duivelspact, zeker. Vraag is: wie is de duivel? De artiest of de platenfirma?" * Alain Lahaye

Marcy Playgrounds titelloze cd is uit op Capitol Records en wordt verspreid door EMI. De groep heeft helaas afgezegd voor Pukkelpop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234