Woensdag 23/06/2021

Marc van Biezen

Van Biezen: 'Na het lezen van tien van mijn gedichten sta je echt wel droog, hoor. Zo'n dubbele anale penetratie waarover ik schrijf, wie raakt daar nu opgewonden van?'

Pornopoëet, door de dood bezeten en toch nog geestig

Gevestigde literaire tijdschriften mogen dichter Marc van Biezen dan wel feestelijk negeren, bij seksbladen als Penthouse is hij kind aan huis. Onderschat hem niet, een selectie van zijn werk verdient heus wel een uitgever, waarschuwt DM Boeken-medewerker Johan Vandenbroucke.

Brussel

Eigen berichtgeving

Armand Plottier

Betreuren doet hij het geenszins, maar sinds het oerdegelijke NRC Handelsblad hem vorige week als 'Marc de pornopoëet' opvoerde, zit de Nederlander Marc van Biezen (37) wel definitief met een in het oog springend imago opgezadeld. Maar zijn er ook andere omschrijvingen te verzinnen voor iemand die gedichten publiceert als 'In therapie'? 'De therapeute nam mijn lul / in haar mond en zoog eraan / daarna vroeg ze of mijn moeder / dat ook weleens had gedaan.'

Van Biezen: "Sinds een jaar publiceer ik maandelijks in het mannenblad Penthouse, wat wil je? ik schrijf ook veel over porno en seks. Ik heb daar absoluut geen problemen mee. Je moet zelf overtuigd zijn van de kwaliteit van je werk. Waar het gepubliceerd wordt, is toch niet zo belangrijk? Enfin, in feite wel, want ik vind dat heel veel mensen mijn poëzie moeten kunnen lezen. En dan bereik je meer mensen via Penthouse dan via een bundeltje dat gemiddeld hooguit vijfhonderd exemplaren verkoopt. Ach, literaire grootheden als Michel Houellebecq hebben ook in Penthouse gepubliceerd. En als Bret Easton Ellis in Playboy staat, valt niemand daarover."

Ooit koesterde de neerlandicus Van Biezen respectabele dichters als Gerrit Kouwenaar en Hans Faverey - "en vergeet ook de Vlaming Charles Ducal niet" - en schreef hij 'verstilde gedichtjes'. Na zijn studies in Leiden ging de Haarlemmer zich na verloop van tijd toeleggen op 'cabareteske gedichtjes", die hij vaak liet illustreren door journalist-tekenaar Jaap Stiemer, "een diehard-Herman Broodbewonderaar en -verzamelaar".

Met gedichten als 'Sonnet van Alzheimer-patiënt met Gilles de la Tourette' - 'Voor ik het vergeet / Lik m'n reet' - verzorgt hij ook graag zaaloptredens. "Waarbij opvalt dat vrouwen vrij hoog lachen als ze mijn gedichtjes moeten aanhoren. Mannen reageren terughoudender. (lacht)"

Van Biezen kan geen begrip opbrengen voor mensen die niet zien dat zijn gedichtjes relativerend bedoeld zijn. "Ik pleit niet voor losbandigheid, neen. Met mijn grapjes probeer ik seks en porno te bevatten. Porno is een medium van seks, maar het maakt seks ook tot handelsartikel, tot object. (denkt na) Welke invloed heeft porno op seks, kun je je afvragen. De verbeelding gaat invloed uitoefenen op de werkelijkheid. Zulke vragen houden mij bezig."

Zelf voelt hij geen seksuele drang bij het schrijven. "(lacht) Ben je gek? Na het lezen van tien van mijn gedichten sta je echt wel droog, hoor. Zo'n dubbele anale penetratie waarover ik schrijf, wie raakt daar nu opgewonden van? Wie in een vleesfabriek rondloopt, heeft daarna minder trek in vlees."

Ooit kreeg Van Biezen een volledige pagina in het gespecialiseerde EROmagazine, 'hét magazine voor al uw nieuws, dating, seksfilmpjes, forums, agenda en alles wat met erotiek te maken heeft'. "Op die pagina reageerde een vrouw die me schreef dat ze mijn poëzie waardeerde. Terwijl ze het blad duidelijk niet voor de poëtische inhoud had gekocht. Dat vond ik een mooi compliment."

Tot op heden lukte het Van Biezen niet om een bundel gepubliceerd te krijgen. "Ik wil toch wel erkenning krijgen voor mijn idee dat wat ik maak literatuur is." Ondertussen hebben jongere literaire bladen als De Brakke Hond en Passionate duidelijk wel oog voor Van Biezens kwaliteiten.

"De Brakke Hond is nu eenmaal een literair tijdschrift met een neus", benadrukt Ann Meskens graag. "En we hebben de laatste jaren inderdaad al redelijk veel Van Biezenpoëzie gepubliceerd." Vooral zijn zwarte, wrange humor en zijn preoccupatie met ziekte en dood wisten de redactie van De Brakke Hond te bekoren. Meskens: "Hij stuurde ons met een ongelooflijke vasthoudendheid pakken poëzie op." De mysterieuze dichter - de redactie heeft hem nooit mogen ontmoeten - werd op de duur zowaar huisdichter van het blad. "Nu stoppen we ermee", zegt Meskens. "We mogen niet overdrijven."

Een selectie van 's mans werk verdient echt wel een uitgave, vindt ook Johan Vandenbroucke van De Morgen. "Maar dan wil ik, samen met hem, de selectie maken. Als je honderd van zijn gedichtjes heb gelezen, ben je Van Biezen echt wel beu. En wij kregen telkens heel veel van hem in onze brievenbus. Maar geef toe, Zijn 'Sonnet' (integrale tekst: 'Ik wil met je neuken (veertien maal)', ArP) is toch geestig? Zijn de meeste literaire bladen niet te serieus, vraag je je weleens af. Ook onze redactie is niet onverdeeld gelukkig met Van Biezen, hoor."

Al van bij de eerste inzendingen viel het Vandenbroucke op dat je Van Biezen vormvast mag noemen. " Hij kent ook de Nederlandse poëziecanon. 'De Nachtegalen', een van de eerste gedichten die we van hem ontvingen, is een pastiche van het gelijknamige J.C. Bloemgedicht. Vergelijkt u even mee:

Marc van Biezen,

'De nachtegalen' (naar J.C. Bloem)

Ik heb van het leven alles en nog meer verwacht

Ik meende tevergeefs dat geluk viel te behalen

Wat geeft het? - In de warme najaarsnacht

Zwijgen de sterfelijke nachtegalen.

En: J.C. Bloem,

'De nachtegalen'

Ik heb van 't leven vrijwel niets verwacht,

't Geluk is nu eenmaal niet te achterhalen.

Wat geeft het? - In de koude voorjaarsnacht

Zingen de onsterfelijke nachtegalen.

"Mijn werk is humoristisch maar geworteld in het tragische: dood, ziekte en problematische relaties", geeft ook de dichter schoorvoetend toe. "Hoe vleiend dat de De Brakke Hond-redactie dat allemaal opmerkt. Het is een hele eer om in hun blad te staan. Gelukkig schuiven de werelden van de 'hogere' en 'lagere kunst' steeds meer in elkaar, zodat ik ook de publieksbladen met een grote oplage niet moet mijden."

Met zijn toekomst als dichter is Van Biezen niet echt bezig. "Ik ben pr-functionaris bij een uitgeverij, dat is mijn broodwinning. En zelf een uitgever vinden? We zien wel, ik ben al heel lang bezig om een bundel bij een uitgeverij te krijgen. Vijftien jaar al publiceer ik in eigen beheer. Tja, iemands werk niet drukken om commerciële redenen is het recht van een uitgever, dat begrijp ik wel. Toch is er heus wel een markt voor wat 'groffere' poëzie, zo mocht ik tijdens mijn optredens ontdekken. (lacht) Poëzie is niet erg geliefd, en wellicht bereik ik veel mensen die er anders niet aan denken om gedichten te lezen. Het Kouwenaarpubliek komt niet naar mijn avondlijke optredens, dat moet ik bekennen. (lacht)"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234