Donderdag 06/08/2020

Mannen aan de macht op Acht

Medialaan, de eigenaar van VTM, Vitaya en 2BE, krijgt er met Acht nog een zender bij. Al zal de kijker zijn Acht dit najaar wellicht niet meer herkennen: de zender krijgt een grote make-over en vervelt tot een mannenzender. De plaats op de elektronische programmagids is belangrijker dan het sterke merk.

Met prima series, goede documentaires en aardig wat comedy bouwde Acht sinds zijn ontstaan in 2009 een schare fans op die de zender wisten te appreciëren voor zijn aanbod dat op de grote zenders vaak geen kans kreeg. Een kijkcijfersucces werd de zender nooit (Banshee was vorige week het best bekeken programma met 34.152 kijkers), maar de som van alle kleintjes zorgde toch voor een groeiend bereik.

"Acht is de op een na grootste digitale zender, na Discovery", zegt Koenraad Deridder van Transfer, dat de reclame verkoopt voor Acht. De zender bereikte dit jaar naar eigen zeggen dagelijks bijna een half miljoen mensen. Het bereik wordt dan wel gemeten op wie één seconde per dag naar de zender kijkt. Gemeten op minimaal tien minuten kijken, kom je aan een dagelijks bereik van 108.000 kijkers.

Bij Medialaan (VTM, 2BE, Vitaya, Vtmkzoom) zagen ze dat bereik ook, al is het niet daarom dat ze Acht kopen. "We droomden er al lange tijd van om een mannenzender in onze portefeuille te hebben", legt woordvoerster Sara Vercauteren uit. "We hebben een generalistische zender, een zender voor vrouwen en twee voor kinderen. 2BE is in de loop der jaren minder mannelijk geworden en zal zich als Q2 nu meer op jonge mensen richten. Dit is een goede aanvulling."

Zo'n mannenzender is commercieel interessant omdat je adverteerders dan een heel specifiek publiek kunt aanreiken. Een biermerk zal je op Vitaya niet vinden, maar op een zender die vooral mannelijke kijkers trekt wil datzelfde biermerk wel reclameruimte kopen.

Goede plek op de zapper

Dat Medialaan daarvoor Acht koopt in plaats van zelf een nieuwe zender op te richten, zoals SBS Belgium vorige week nog deed met ZES, heeft een belangrijke reden: Acht staat bij Telenet op nummer negen in de elektronische programmagids, bij Proximus op nummer acht. Als je weet dat het gros van de kijkers zelden verder dan kanaal tien zapt, is zo'n positie uiterst belangrijk. Wie een nieuwe zender opstart, moet eerst onderhandelen met Telenet en Proximus om een goede plaats te krijgen. Medialaan heeft die stek meteen beet.

En als Telenet, de mede-eigenaar van SBS Belgium, er ooit zou aan gedacht hebben de felbegeerde plaats van Acht aan het eigen ZES te geven, weet die meteen dat het daarmee tegen flink wat schenen zou schoppen.

De plannen van Medialaan met Acht geven ook aan dat het de tv-groep niet zozeer om de huidige zender gaat. Een paar programma's zullen de overname overleven, maar er zullen ook veel nieuwe titels komen. "De zender moet mannelijker worden en dat vraagt andere content", zegt Sara Vercauteren. De kijkers van Acht zijn nu nog netjes verdeeld tussen mannen en vrouwen. Dat de zender dit najaar nog Acht zal heten, is ook niet zeker. "Dat kan, maar het hoeft niet."

Of er nog een rol is weggelegd bij het nieuwe Acht voor de mensen die de zender opgericht hebben, is onzeker. "Ik kan er nog niet veel over zeggen", reageert programmadirecteur Vincent Loozen. "We moeten onze rol nog bespreken met Medialaan."

Het sterke merk dat Acht de voorbije jaren uitgebouwd heeft, zorgde er mee voor dat verschillende mediagroepen aan Acht gesnuffeld hebben. De meest logische overnemer leek SBS Belgium (VIER, VIJF) te zijn: Acht is eigendom van Concentra, dat op zijn beurt samen met Corelio de krantenuitgever Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg ) vormt. Corelio bezit 25 procent van de aandelen van SBS Belgium, en de link is dan snel gelegd.

Er waren in het verleden al vaak gesprekken tussen SBS Belgium en Concentra over Acht en een overname was enkele jaren geleden bijna rond. Ook bij Acht gingen ze er tot voor kort nog van uit dat ze bij SBS Belgium zouden belanden, maar die laatste koos uiteindelijk met ZES voor een nieuwe zender.

Bijna 'Humo TV'

Ook De Persgroep, dat samen met Roularta eigenaar is van Medialaan, toonde interesse. Humo lijkt dan de meest logische partner: het tijdschrift, sinds vorig jaar onderdeel van De Persgroep, heeft een profiel dat nauw aansluit bij dat van Acht. Tien jaar geleden, nog voor de oprichting van Acht, waren er al gesprekken tussen Humo en de mensen die later Acht zouden oprichten om Humo TV op te richten. Alles leek in kannen en kruiken, maar Aimé Van Hecke veegde de plannen van tafel omdat hij met Sanoma alles op Goedele Liekens en haar productiehuis zette.

Het voorbije jaar keek Humo opnieuw richting Acht om een tv-poot uit te bouwen, al lopen de versies uiteen over hoe ver die interesse ging. Volgens de ene bron is "die piste nooit verder geraakt dan een slide", maar volgens een andere bron zijn er het voorbije jaar wel concrete gesprekken geweest.

Voor Concentra was het sowieso al langer een uitgemaakte zaak dat het Acht moest verkopen. Als de zender nog wilde groeien, moest er fors geïnvesteerd worden. Maar als deel van mediagroep zonder tv-zenders was dat zo goed als onmogelijk. Nu het bij Medialaan zit, kan Acht rekenen op de kennis van de tv-mensen daar en kan het putten uit de catalogus van films en tv-series. Als kleine zender was het voor Acht steeds moeilijk om op te boksen tegen grote zenders in de strijd om uitzendrechten.

Hoeveel Medialaan betaalt voor Acht wil geen van beide partijen zeggen. De zender had de voorbije jaren 16 miljoen euro schulden opgebouwd, maar die neemt Medialaan niet over. Acht draaide het voorbije jaar wel break-even.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234