Zaterdag 16/10/2021

Mangelende leraaropleidingen nopen Brazilië tot ‘onderwijsrevolutie’

De Braziliaanse minister van Onderwijs Fernando Haddad heeft een wet klaar die de opleiding van leraren veel strikter moet controleren. Liefst 382.000 leraren, een vijfde van het onderwijskorps, heeft niet genoeg vorming gekregen om voor een klas te staan.

Volgens een studie van een aan het departement Onderwijs (MEC) gelieerd onderzoeksinstituut is 20,3 procent van de leraren niet in staat zijn of haar opdracht naar behoren te vervullen. Het probleem doet zich zowel in het publieke als in het privé-onderwijs voor. In afgelegen scholen zouden bepaalde leraren zelfs minder lang in de banken gezeten hebben dan de leerlingen aan wie ze lesgeven. Volgens de nieuwe wet zullen ook leraren in het basisonderwijs straks over een licentiaatsdiploma moeten beschikken en zal de controle over de diverse opleidingen een heel stuk strenger worden. Fernando Haddad, die als een van de beste ministers van Onderwijs geldt sinds Braziliës terugkeer naar de democratie in de jaren tachtig, wil onder meer een nationaal lerarenexamen instellen en maakt zich sterk 2 miljard real (700 miljoen euro) uit te zullen trekken voor betere vorming. “Want vandaag is die slecht, zelfs voor leraren die hoog opgeleid heten”, aldus Haddad.Volgens de minister hebben leraren “recht op een adequate vorming zoals hun leerlingen recht hebben op adequaat onderwijs”. Daarom moeten ook de cursussen pedagogie herzien worden, met zwaarder materiaal en meer praktijkuren. In internationale statistieken inzake lerarenopleiding doet Brazilië het bijzonder slecht, een toestand die afstraalt op de vaardigheden van leerlingen. Het is niet zeldzaam dat leerlingen het basisonderwijs verlaten zonder dat ze noemenswaardig kunnen lezen of schrijven. Het onderwijs, dat kampt met lage verloningen als gevolg van een krap budget, geldt als een beleidsterrein waar president Lula niet genoeg vorderingen boekte. Brazilië, dat met forse sociale en ecologische uitdagingen kampt, maakt deel uit van de BRIC-landen, een groep groei-economieën waar ook China, India en Rusland deel van uitmaken. Wil de Latijns-Amerikaanse reus zijn ambities als grote speler echter consolideren, dan moet het onderwijs flink beter. De aanzet tot die inspanning is al een hele tijd bezig, onder meer via de distributie van goedkope, ‘groene’ en in Brazilië gemaakte computers in alle scholen in ’s lands meer dan vijfduizend gemeenten. Daarmee is het Braziliaanse informatiseringsprogramma voor klassen wereldwijd het belangrijkste in zijn soort. (LD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234