Maandag 14/10/2019

Brussels Airlines

Management Brussels Airlines aan de deur gezet: "Er is geen bloedbad op komst"

Beeld Photo News

CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker moeten vertrekken bij Brussels Airlines. Dat is vanmiddag beslist op de raad van bestuur van SN Airholding, de holding boven de Lufthansa-dochter. Volgens Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur, komt er "geen sociaal plan en geen bloedbad".

Christina Foerster, de huidige commercieel directeur, wordt vanaf 1 april de nieuwe CEO van Brussels Airlines. Dat is vernomen in vakbondskringen. Foerster werkt sinds 2002 voor Lufthansa. Ze staat sinds 1 oktober 2016 aan het hoofd van de commerciële departementen van Brussels Airlines. 

Thibault Demoulin wordt vanaf 1 april benoemd als Chief Operating Officer (COO) van Brussels Airlines. Daarnaast worden nog twee nieuwe leden aan het managementteam toegevoegd.

Brussels Airlines CEO Bernard Gustin. Beeld BELGA

De strategie van het bedrijf wordt herbekeken. De concrete invulling daarvan is nog niet bekend. Maar volgens Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur van SN Airholding, zal Brussels Airlines niet verdwijnen in Eurowings. Eurowings en Brussels Airlines zullen samen de Eurowings Group gaan vormen, naar het beeld van de Lufthansa Group, die de merken Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines omvat. 

"Brussels Airlines blijft bestaan als een Belgisch juridisch bedrijf, met een raad van bestuur met onafhankelijke bestuurders en een managementcomité. Er is geen sociaal plan op komst, geen bloedbad", zegt hij.

Het hybride model, met korteafstandsvluchten gecombineerd met connectievluchten voor het langeafstandsnetwerk, blijft volgens hem behouden. "Er is een gezamenijke wil om Brussels Airlines te doen groeien." Volgens Davignon zal het Afrika-netwerk groeien, en hij herhaalt dat Brussels Airlines voor Eurowings vluchten gaat uitvoeren vanuit Düsseldorf. 

Ook over de werkgelegenheid klinkt Davignon vrij geruststellend. "Zolang er groei is, neemt de werkgelegenheid toe", zegt hij. Zeker piloten en cabinepersoneel mogen op beide oren slapen. Wat de ondersteunende activiteiten betreft, kan Davignon geen garanties geven. Brussels Airlines is voortdurend op zoek naar kostenbesparingen, maar dat staat niet per se gelijk aan jobverlies, benadrukt hij.

Etienne Davignon. Beeld Photo News

Vrees voor grote herstructurering

De beslissing hing al enige tijd in de lucht. Vandaag is die formeel bevestigd tijdens de raad van bestuur van Lufthansa in Frankfurt.

Lufthansa was al langer gedeeltelijk de eigenaar van de opvolger van Sabena. Maar in 2016 namen de Duitsers alle aandelen over.

Gevreesd wordt dat in dat geval grote herstructureringen bij Brussels Airlines onvermijdelijk zijn. Jobs bij de ondersteunende diensten, zoals de marketing en de verkoop, dreigen naar de Eurowings-hoofdzetel in Keulen te verhuizen. Van de 3.400 werknemers werken er zowat 1.800 bij de ondersteunende diensten.

Toekomstplannen

Vanavond zijn de vakbonden ingelicht tijdens een bijzondere ondernemingsraad op de hoofdzetel van Brussels Airlines in ons land. Daar heeft CEO Bernard Gustin zijn eigen ontslag aangekondigd, samen met dat van Jan De Raeymaeker. Over de toekomstige strategie werd nog niets gezegd.

Woensdag om 8 uur vindt een bijzondere ondernemingsraad plaats bij Eurowings. CEO Thorsten Dirks van Eurowings zal dan de toekomstplannen voorstellen. Tot dan zijn er normaal geen acties te verwachten bij de luchtvaartmaatschappij, zeggen de vakbonden.

Intussen heeft de Eurowings-CEO in een persbericht al gereageerd op het nieuws. Brussels Airlines blijft een Belgische entiteit en de Belgische home carrier, zegt Dirks. "Brussels Airlines zal blijven groeien - het professionalisme, de expertise en passie van de werknemers van Brussels Airlines zijn een vitaal onderdeel op ons gezamenlijke pad naar succes."

Zowel Gustin als De Raeymaecker zouden de transitie "steunen", aldus Dirks. "Bernard Gustin en Jan De Raeymaeker hebben belangrijke bijdragen geleverd aan Brussels Airlines, ze hebben het bedrijf succesvol geleid door groei en turbulente tijden. Dankzij hen is Brussels Airlines vandaag de nummer één luchtvaartmaatschappij van België."

"Ongerust"

"We blijven ongerust", zei Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB na afloop van de ondernemingsraad.

"Dat Bernard Gustin zijn plannen voor Brussels Airlines niet uit de doeken heeft kunnen doen op de raad van bestuur, baart zorgen. Je voelt zo dat er veranderingen op stapel staan", aldus Paul Buekenhout van de christelijke bediendebond LBC.

"Ik blijf ongerust tot ik garanties heb voor het personeel", voegde Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK toe.

De Croo: "Overheidsparticipaties vandaag strategischer"

"Wat vandaag gebeurt bij Brussels Airlines, is de uitloper van een strategische beslissing die 10 à 15 jaar geleden werd genomen. Ik denk dat we vandaag met onze overheidsparticipaties op een veel strategischere manier omgaan", zei vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) 's avonds in De afspraak op Canvas.

De Croo wees erop dat Lufthansa bij Brussels Airlines instapte op een moment dat de maatschappij het erg moeilijk had. Bovendien is het duidelijk dat kleine luchtvaartmaatschappijen momenteel moeilijk overleven, denk maar aan Air Berlin en Alitalia.

Maar voor overheidsbedrijven als bpost en Proximus ziet De Croo een andere toekomst weggelegd. De strategie voor die bedrijven is heel duidelijk, klonk het. "Het is de bedoeling dat zij bedrijven overnemen, niet dat zij overgenomen worden."

Beide bedrijven spelen strategisch een belangrijke rol in de Belgische economie. "Dan is het belangrijk dat je het beslissingscentrum in eigen land behoudt. Ik wil niet zeggen dat de overheid absoluut meerderheidsaandeelhouder moet blijven, maar een beslissingscentrum behouden is essentieel." 

Vicepremier Alexander De Croo (Open Vld). Beeld BELGA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234