Zaterdag 23/01/2021

Man Utd scoort met jaaromzet

Ondanks uitblijvend sportief succes is Manchester United na elf jaar opnieuw de rijkste voetbalclub ter wereld, op vlak van inkomsten. Met dank aan het Engels tv-contract en een doordacht commercieel beleid. Glory, glory Marketing United.

Zijn eerste plaats in de Deloitte Money League, de jaarlijkse ranking van voetbalclubs op basis van de inkomsten, hoefde Man United niet eens extra in de verf te zetten. 689 miljoen euro aan inkomsten in één seizoen: geen enkele club deed ooit beter. En met de centen uit een verbeterde televisiedeal in aantocht lijkt niemand de Engelse topclub de komende jaren van haar voetstuk te kunnen duwen. Zelfs Real Madrid niet, de vorige nummer één.

De geldmachine draait gesmeerd, zelfs zonder sportieve olie. Een zevende plaats in de Premier League in 2014, een vierde in 2015, een vijfde in 2016 en twee afwezigheden in de Champions League hebben het imago niet aangetast. Man United is met voorsprong het sterkste voetbalmerk ter wereld. Een reputatie die het ook obsessief heeft verzilverd. Vooral in de oosterse landen met een opkomende industrie, waar de club mateloos populair is dankzij de sportieve successen in de jaren 90 en het vorig decennium en de jaarlijkse tournees om de fans dichter naar het merk te trekken.

Economisch brein Woodward

Op de officiële website staan de 65 partners netjes opgelijst. Kledijsponsor Adidas en hoofdsponsor Chevrolet zorgen met 160 miljoen euro jaarlijks voor een flinke injectie, maar ook de kleinere deals missen hun effect niet. Tussen gevestigde merken als DHL, Tag Heuer of EA Sports staan ook opvallende namen. United heeft een partner in noedels, een bevoorrecht oliehandelaar, een matrassen- en kussenleverancier en een Japanse constructeur biedt zelfs een tractor aan in de clubkleuren.

"We maken die diamanten niet zelf", zei CEO Ed Woodward ooit. "Die hebben de geschiedenis van de club en de spelers zelf gecreëerd. Wij zetten gewoon de juiste kanalen op." Een strategie die zijn vruchten afwerpt. Op sociale media was Man United een achterkomer door de aversie van Sir Alex Ferguson, maar ook die achterstand is opgehaald. "De solide financiële en commerciële resultaten helpen ons om weer de nummer één van de wereld te worden op het veld", zei Woodward, de Ronaldo van de commercie.

De Glazers, de Amerikaanse eigenaars, promoveerden hun meesterbrein na het afscheid van Ferguson in 2013 tot overkoepelend directeur. Op sportief vlak trapte Woodward regelmatig naast de bal, maar dat remde de groei van de club op financieel gebied niet af. Integendeel zelfs. Woodward probeerde al Cristiano Ronaldo, Gareth Bale en Neymar naar Old Trafford te lokken. Galácticos staan mooi, daarom dat hij met de glimlach 100 miljoen euro op tafel legde voor Paul Pogba en zo het transferrecord verbrak. Supersterren kosten geld, maar brengen ook op.

Pogba als posterboy

Supporters durven zich wel eens te ergeren als United een samenwerking afsluit met een illuster oosters bedrijf. En ook trainers en spelers fronsen de wenkbrauwen als ze weer maar eens moeten opdraven voor sponsorpresentatie. Sir Alex Ferguson had een afkeer voor alles wat personal branding heette, tenzij het over hemzelf ging. Louis van Gaal legde restricties op voor de beschikbaarheid van zijn spelers, tot frustratie van de sponsors die graag tussen de sterren stonden te blinken. En ook opvolger José Mourinho jaagt er zich soms in op. In zijn jacht op inkomsten durft United wel eens zijn corebusiness te vergeten: het voetbal.

Met Pogba heeft de club eindelijk weer een naam in huis die ook commercieel kan scoren, zoals David Beckham of Ronaldo destijds. De aankondiging van zijn transfer op sociale media miste haar impact niet: dankzij filmpjes kreeg die tot tien keer meer aandacht dan de vorige recordovergang van Kevin De Bruyne. Dat de boemerang na Pogba's snertprestatie tegen Liverpool terugkwam, nam United erbij. Alles voor de poen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234