Zaterdag 10/04/2021

Mamma Mia!

In ruil voor zijn medewerking ontvangt de boer tussen de 5 en 25 euro/ maand/schaap

Na de musical, de film

Money, Money, Money; de spaarpot van de ABBA-leden blijft zichzelf vullen. Na de succesvolle ABBA-musical Mamma Mia!, komt er nu een verfilming. Niemand minder dan oscarwinnaar Tom Hanks is geïnteresseerd, meldde het showbizzmagazine Variety onlangs. Hij zou de film gaan producen samen met Björn Ulvaeus en Benny Andersson.

Ook musicalproducer Judy Craymer zal meewerken aan de film. Het was Craymer die Ulvaeus kon overtuigen rond de legendarische ABBA-hits een musical te weven. Hij was in eerste instantie fel gekant tegen het idee, maar zwichtte later toch: Mamma Mia! ging in 1999 in première in Londen.

Het script van de film zou overeenkomen met de inhoud van de musical: een jonge vrouw nodigt op de avond voor haar huwelijk drie mannen uit die ooit iets gehad hebben met haar moeder: de vrouw wil te weten komen wie van de drie haar vader is. Het verhaal werd geschreven door Catherine Johnson, daarvoor nog een arme alleenstaande moeder. Nu niet meer: sinds de première bracht Mamma Mia! meer dan één miljard dollar op.

Dwarsligger voor de filmplannen was deze keer Judy Craymer: jarenlang stuurde ze filmproducenten wandelen, maar ze raakte gecharmeerd door Tom Hanks, in het bijzonder door zijn productie van My Big Fat Greek Wedding (2002). De musical werkte niet met grote sterren, maar voor de film zouden ze wél in de Hollywoodvijver vissen. "Mamma Mia! heeft geen sterren nodig, de muziek is zelf de ster!" zei Craymer. "Maar voor het witte doek hebben we wel bekende namen in gedachten.

Te huur: reclameschaap

Boer Groen uit Enkhuizen heeft sinds kort reclameschapen lopen op zijn weilandje naast de plaatselijke randweg. De firma Lease A Sheep huurde zijn kudde schapen en nu dragen vijftien dieren een blauw hesje met daarop het logo van de website Hotels.nl. Dat levert welkome, extra inkomsten op. In Nederland hebben twaalf kuddes een contract voor shirtreclame.

"Dat is helemaal niet zielig", verzekert initiatiefnemer Jozef Mazereeuw uit Leiden. De 38-jarige aannemer, tevens herder, bedacht in de kroeg een reddingsvestje voor zijn drie schapen die soms in de sloot belanden, en zocht daarna een sponsor om de kosten te dekken. "Daar bleek veel belangstelling voor." De reclamedekjes zijn volgens hem honderd procent van katoen, geïmpregneerd tegen regen en voorzien van een citronellalaag om te voorkomen dat vliegen eitjes leggen in de huid. Af en toe mogen de dekentjes uit.

Mazereeuw verwacht binnen een jaar 25.000 schapen te kunnen aankleden. De prijs: ongeveer 1 euro per dag per schaap bij een leasecontract voor een jaar. Diverse grote partijen hebben volgens hem gebeld. Een bordeel uit Den Haag heeft een net bedankbriefje gekregen. "De Keurslager doen we ook niet." In ruil voor zijn medewerking ontvangt de boer tussen de 5 en 25 euro per maand per schaap. "Een kudde naast Schiphol levert nu eenmaal meer op dan een in Oost-Groningen."

De burgemeester van het dorpje Joure vindt dat het zaakje stinkt. Lease A Sheep probeert het plaatselijke verbod op reclame langs de snelweg te omzeilen, zegt hij. De Dierenbescherming maakt zich geen zorgen over het welzijn van de schapen. De donkerblauwe dekjes die gemaakt zijn door een fabrikant van paardendekens boezemen vertrouwen in. "We zien wel een ethisch bezwaar. Dieren lopen niet op aarde rond om als reclame-object te dienen." Die redenering kan boer Groen echter niet volgen. De dekjes leveren een extra inkomstenbron op, zonder dat de dieren daar last van hebben. Integendeel, de schapen krijgen extra bescherming tegen de zon en tegen parasiterende vliegen en maden. "Bovendien", stelt Groen, "dieren zijn op aarde om de mens te dienen." © De Volkskrant

Vijftig jaar bevroren

Iemand een fish finger? Diepvriesmerk Iglo viert haar vijftigste verjaardag. Midden jaren vijftig introduceerde het Nederlandse merk Vita in België diepvriesproducten in een vijftigtal kruidenierszaken in het Antwerpse. In 1956 meet het merk zich een nieuwe, betekenisvolle naam aan: Iglo. Enkele jaren later wordt Iglo opgeslorpt door het Nederlands-Britse Unilever. Zij bedenken in 1967 het reclame-icoon Captain Iglo, dat gebaseerd zou zijn op een personeelslid van Iglo dat graag op kabeljauw viste. De bebaarde zeerot moet in 1998 plaats ruimen voor een hipper neefje. Weg met de baard en de rolkraagtrui. "In plaats van een wijze grootvader willen we nu iemand die een vriend is van de kinderen en avonturen met hen beleeft", aldus Unilever. "Heiligschennis!" protestkreten alom, maar die mogen niet baten. In 2002 haalt de intussen opgerichte fanclub van de kapitein toch zijn slag thuis, de dandy wordt alsnog afgevoerd. "De kinderen vinden het neefje wel cool", klonk het toen bij Unilever, "maar hun moeders vallen voor de oude kapitein."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234