Malaysia Airlines schrapt 6.000 banen na recente rampvluchten
Malaysia Airlines, de luchtvaartmaatschappij achter rampvluchten MH17 en MH370, schrapt 6.000 banen om het hoofd boven water te kunnen houden. Dat is zopas bekendgemaakt op een persconferentie. Het bedrijf bevestigt ook dat het van de beurs verdwijnt.
Malaysia Airlines zit in moeilijk vaarwater na de verdwijning van vlucht MH370 en de crash van vlucht MH17. Het schrappen van de 6.000 banen komt neer op een reductie van het volledige personeelsaantal met 30 procent. De hele operatie moet 6 miljard ringgit (1,44 miljard euro) kosten, zo maakte het staatsfonds Khazanah Nasional, dat het overgrote deel van de aandelen bezit, bekend. Het bedrijf verdwijnt ook van de beurs, in de hoop dat het over drie jaar opnieuw winst kan maken en dan opnieuw naar de beurs kan trekken.
Gisteren werd al bekend dat Malaysia Airlines grote financiële klappen voorziet in de tweede helft van het jaar als gevolg van de twee rampen, die binnen een half jaar plaatsvonden. In het tweede kwartaal, dat eind juni afliep, zag het bedrijf de omzet met 5 procent terugzakken tot 3,6 miljard ringgit (862 miljoen euro). Het nettoverlies liep op naar 307 miljoen ringgit, van 176 miljoen ringgit een jaar eerder. Het is het zesde kwartaal op rij met rode cijfers.
Verlies
Ook voor de twee vliegrampen ging het al slecht met Malaysia Airlines. Het bedrijf leed onder de zware concurrentie en hoge brandstofprijzen en stapelde verlies op verlies.
Malaysia Airlines heeft na de ongelukken met de vluchten MH17 en MH370 ook te maken gehad met opvallend veel cabinepersoneel dat ontslag heeft genomen. "Sommigen zijn bang om te vliegen", aldus het hoofd van de vakbond Maseu voor personeel van Malaysia Airlines.
BREAKING: Malaysia Airlines to cut 6,000 staff as part of recovery plan after disasters.
— The Associated Press (@AP) 28 augustus 2014