Dinsdag 28/09/2021

InterviewLuk De Wilde

Malaise in luchtvaartsector blijft: ‘Voor Brussel Airlines is het bang afwachten wat de winter brengt’

Vliegtuigen van Brussels Airlines in Zaventem. Beeld Photo News
Vliegtuigen van Brussels Airlines in Zaventem.Beeld Photo News

Opnieuw (donker)rode cijfers bij Brussels Airlines. De Belgische luchtvaartmaatschappij noteert een verlies van 143 miljoen euro in het eerste semester van 2021, nadat het in 2020 al een verlies boekte van 332 miljoen. ‘De malaise in de luchtvaartsector is internationaal verspreid’, duidt luchtvaartjournalist Luk De Wilde.

De semestercijfers zijn een tegenvaller, en dat waren ze vorig jaar ook al. Zal Brussels Airlines die coronakater op termijn kunnen doorspoelen?

De Wilde: “De cijfers die men nu communiceert dateren uit de eerste zes maanden van dit boekjaar, de slechtste periode doorheen de crisis. Sinds mei is er toch een serieuze inhaalbeweging aan de gang.

“Voor Brussels Airlines is het bang afwachten wat de winter brengt. Daarover zijn minder gunstige verwachtingen. Nu is er bij de mensen nog de reflex om te reizen, in de winter ben je vooral aangewezen op zakelijke reizigers. Daar is het de vraag of dat segment zich voldoende gaat herstellen.”

“Maar verrast over de cijfers ben ik op zich niet. De malaise in de luchtvaartsector is internationaal verspreid. Iedereen heeft problemen.”

Nochtans konden Amerikaanse maatschappijen als Delta, American en Southwest Airlines de voorbije maanden wél groene cijfers voorleggen. Waarom blijven de grote Europese maatschappijen achter?

“De Verenigde Staten zijn één groot land, zij hebben veel binnenlandse vluchten die minder restricties kenden tijdens de crisis. De Amerikaanse maatschappijen zijn ook blijven vliegen op hun overzeese bestemmingen, zoals naar Europa. Europese maatschappijen konden die omgekeerde beweging zelf vaak niet maken omdat Amerika geen reizigers uit de Schengenzone toestond.”

Door de verliezen heeft Brussels Airlines heel wat vlieg-slots op Zaventem moeten prijsgeven. Daarop wordt nu geaasd door lagekostmaatschappijen als Ryanair. Moet de Belgische carrier voor goedkope concurrentie in eigen huis vrezen?

“Brussels Airlines heeft uiteraard zijn Europees netwerk, maar daarnaast ook langeafstandsvluchten naar Afrika en in mindere mate naar de Verenigde Staten. Feit is dat dat Europees netwerk vooral nodig is om passagiers tot Afrika te brengen. Die passagiers kiezen Brussel zelden als vertrekpunt, maar gebruiken dat vooral als tussenstop.

“In het verleden is regelmatig gebleken dat dat Europees netwerk van Brussels Airlines minder rendabel was, net omdat men moest opboksen tegen die lagekostenvliegers. In het kader van het herstructureringsplan, dat intussen grotendeels is afgerond, is dat netwerk nu verkleind en heeft men slots in Zaventem moeten opgeven. Maar so be it. Beter een efficiënt netwerk dan op bestemmingen vliegen die niet rendabel zijn. Laat het dan maar over aan anderen, denk ik dan.”

Sinds kort biedt Brussels Airlines ook pakketreizen aan met touroperator Sunweb. Zit daar meer toekomstmuziek in?

“Zeker in deze periode is dat een zegen. Je ziet ook in het buitenland dat de grote maatschappijen nauwe samenwerkingen aangaan met een touroperator. Op zich is dat wel een goede zaak: je zorgt voor een consolidatie op je vakantiebestemmingen en het is een soort extra inkomstenbron naast je vaste cliënteel, waardoor je vliegtuigen toch vol zitten.”

Luk De Wilde:
Luk De Wilde: "Beter een efficiënt netwerk dan op bestemmingen vliegen die niet rendabel zijn."Beeld RV

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234