Zaterdag 16/01/2021

Maja en Kerwhizz in Cannes

Vier dagen hondenweer. Wie hoopte blonde babes in bikini op het strand van Cannes te spotten, was eraan voor demoeite. Naar the next big thing voor het kleine scherm was het op de beroemdste tv-beurs ter wereld ook al vruchteloos zoeken. 'De tijd dat je hier hét nieuwe format op de kop kon tikken, is al lang voorbij', aldus Arne 't Jolle van de VMMa. Toch was het niet alles crisis wat de klok sloeg op de MIP-beurs. Zo oogt HBO weer springlevend en presenteerde een zeker bedrijf uit Schelle zijn Maja de Bij versie 2.0 én een nieuwe coproductie met de BBC, op termijn ook hier gegarandeerd een kinderhit. Door Brecht Decaestecker in Cannes

1Studio 100 ziet geschiedenis als recept voor de toekomst

Maja de Bij is gereïncarneerd. Na de overname van het Duitse EM Entertainment nam Studio 100 het wereldberoemde tekenfilmfiguurtje flink onder handen, zodat het ook kinderen anno 2009 kan bekoren. In Cannes kreeg de rest van de wereld een glimp van de toekomst van een van Belgiës boeiendste mediabedrijven te zien.

Hans Bourlon heeft een broer wonen in Vence, een stadje op zo'n vijfentwintig kilometer van Cannes. "Altijd handig als een familielid in het zuiden van Frankrijk woont", glimlacht de mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van Studio 100. Vijf jaar geleden reisde Bourlon naar zijn broer. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om voor het eerst binnen te wippen op de MIP-tv-beurs, die jaarlijks plaats vindt in het wereldberoemde Palais des Festivals, een paar weken voor het filmfestival zijn tenten in de stad opslaat.

Een jaar later keerde hij terug, deze keer vergezeld van zijn partner in crime Gert Verhulst. "Ik herinner me nog dat we samen naar de stand van het Duitse EM Entertainment stonden te kijken", vertelt hij. "En dat we tegen elkaar zeiden: stel je eens voor wat je allemaal kunt doen met die portefeuille."

Nog geen jaar geleden kochten Verhulst en Bourlon het Duitse bedrijf op. Sindsdien zijn ze eigenaar van kinderreeksen die in het collectieve geheugen gegrift staan, zoals Maja de Bij, Lassie, Viki de Viking, Heidi en Pipi Langkous. Iedereen vroeg zich af wat ze met al die duizenden uren aan kindertelevisie zouden aanvangen. Een nieuwe digitale zender leek een optie, maar toen Studio 100 daadwerkelijk zo'n zender op het platform van Telenet lanceerde, wat de traditionele omroepen met lede ogen zagen gebeuren, werd die volledig gevuld met videoclips van kinderliedjes. Verhulst en Bourlon hadden andere plannen met het Duitse erfgoed.

Samenwerking met BBC

Tot twee jaar geleden was die van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) de enige Vlaamse stand in het labyrint op de benedenverdieping van het Palais. Dit jaar probeerde het VAF in Cannes films als Los en Loft aan buitenlandse zenders te verpatsen. Ondertussen mogen andere Vlaamse productiehuizen de drie vergadertafeltjes op de stand voor hun meetings met buitenlandse bezoekers gebruiken.

De stand van stand van Studio 100 is dubbel zo groot als die van het VAF. Hij ligt op een ideaal kruispunt van wandelgangen, waar je onvermijdelijk voorbij moet wanneer je door het labyrint slentert. Hij telt zes vergaderruimtes die non-stop bezet zijn en is volledig beschilderd met de figuurtjes van Kerwhizz.

Kerwhizz is, na Big & Small of Bol & Smik in het Nederlands, het tweede resultaat van de samenwerking tussen Studio 100 en de BBC. Het programma is een kruising tussen een quiz en een tekenfilm, bedoeld voor kinderen tussen vier en zes jaar. De eerste van 26 afleveringen worden momenteel uitgezonden op CBeebies, het digitale kinderkanaal van de Britse openbare omroep. Kerwhizz is meteen het meest bekeken programma op CBeebies. De bijhorende website (www.bbc.co.uk/cbeebies) - anno 2009 moet elk programma crossmediaal zijn - is de drukst bezochte van de BBC.

Maja in het nieuw

Aan de toog van de stand van Studio 100 wordt weinig Nederlands gesproken. Links en rechts wat Engels, maar de meerderheid van het 13-koppige team dat is meegereisd praat Duits. Bourlon opent de deur van een van de minivergaderzaaltjes, waarin twee hippe, witte stoeltjes staan.

Daarvoor hangt een flatscreen waaraan een laptop is gekoppeld. Daarop staan 19.000 halfuren (ofte 570.000 minuten) televisie, allemaal uit het archief van het bedrijf. Bourlon, samen met Gert Verhulst door Trends verkozen tot manager van het jaar, klikt de trailer van Maja de Bij aan. Of beter: Maja de Bij 2.0. Wat op het scherm komt, is het eerste concrete resultaat van de overname van EM Entertainment.

Want de voorbije maanden heeft een team onder leiding van de Vlaming Jan Van Rijsselberge in een studio in Parijs een volledige remake gemaakt van Maja. Het bijtje vliegt nu door een nieuw ontworpen driedimensionale wereld. De kwaliteit van de trailer die Bourlon in absolute avant-première laat zien, moet weinig onderdoen voor die van animatiestudio's als Pixar (Wall-E, Toy Story) en Dreamworks (Shrek, Madagascar). "Onze ambitie is om de naambekendheid van al die oude reeksen opnieuw te activeren", vertelt Bourlon. "Tachtig procent van de overnames mislukken omdat de synergieën die men erin gezien had er niet uitkomen. Wij willen figuren als Maja nieuw leven inblazen, net zoals we een oud pretpark als Meli omgetoverd hebben tot Plopsaland."

Prins uit Nigeria

Dat het mogelijk moet zijn om figuren als Maja de Bij en Viki de Viking een tweede keer de wereld te laten veroveren, besefte Bourlon een tijdje terug. Hij gaf toen op verzoek van een Vlaamse professor een lezing op de Vlerickschool voor Management voor een groep studenten uit twintig verschillende landen. "Toen ik zei wat we allemaal deden", vertelt Bourlon, "dingen als Piet Piraat, K3, noem maar op, zag ik heel wat vragende blikken. Maar toen ik de namen van Maja, Viki, Lassie en Pipi Langkous liet vallen, zag ik een gevoel van herkenning op àlle gezichten. En toen ik de remake van Maja toonde, rolde het applaus van alle banken. Die figuren zijn wereldberoemd in tientallen landen. In al die gebieden hoef je dus niet meer helemaal van nul te beginnen."

Bourlon wijst naar een groen draakje met de naam Tabaluga. Bij ons is het figuurtje, gecreëerd door onder anderen Peter Maffay (jawel, de über-Duitser van de übertegelplakker 'Du'), volslagen onbekend, maar rond de millenniumwissel was Tabaluga populairder in Duitsland dan Maffay himself in de seventies. De tekenfilm was een kinderhit op ZDF, net als in Frankrijk, waar het werd uitgezonden op TF1. "Als iets in twee zulke grote gebieden populair geweest is, dan is dat erg veel waard", bekent Bourlon. Met andere woorden: als Bourlon en Verhulst hun dromen kunnen waarmaken, hebben ze een koopje gedaan toen ze voor 41 miljoen euro EM Entertainment kochten.

350 afspraken

In Cannes heeft het team van Studio 100 in totaal 350 afspraken af te werken. Een aantal daarvan zijn met kleine animatiebedrijven, die hun project voorleggen aan het ondertussen internationale bedrijf om te zien of er samengewerkt kan worden. Het grootste deel van de afspraken is echter met zenders uit de hele wereld, waaraan ze programma's als Kerwhizz, Bumba, Pirate Pete en die van de EM-catalogus proberen te verkopen. "In vier dagen hebben we hier de hele wereld gezien", vertelt Bourlon.

Dat mag je vrij uitgebreid interpreteren, met alle gevolgen van dien. "Vorig jaar kwam hier op een dag een prins uit Nigeria langs", lacht de-bijna-slimste-mens van 2008. "Ik heb zijn naamkaartje nog liggen, gedrukt met gouden letters. Die man heeft meteen honderd uren televisie gekocht. En cash betaald. Om maar te zeggen: je kunt hier goede zaken doen (lacht)."

Hans Bourlon van Studio 100:

'Oudere' figuurtjes als Maja de Bij zijn wereldberoemd. Dan hoef je alvast niet meer van nul te beginnen

n Ninki, Twist, Snout en de anderen: enkele figuurtjes uit Kerwhizz, een splinternieuwe, uiterst succesvolle coproductie van de BBC en Studio 100.

2 Tv-beurs gaat gebukt onder financiële en creatieve crisis

Eén yacht groter dan een voetbalveld dat volgens de geruchten toebehoort aan Bill Gates. Maar verder: nauwelijks Ferrari's. Ook aan de Côte d'Azur is het crisis. Net als op de beroemdste aller tv-beurzen. De internationale tv-sector krijgt zware klappen, nu de advertentiebudgetten vaak met twintig procent dalen. Ondertussen regent het allesbehalve interessante tv-formats. 'Allemaal variaties op dezelfde thema's', aldus Jean Philip De Tender, netmanager van Eén.

De move van Time Warner, het allergrootste media-imperium ter wereld, zegt alles over de toestand waarin de internationale tv-sector én de beroemde beurs van Cannes vandaag verkeren. De grote studio's en productiehuizen, zoals Warner, Sony en Fremantle, huren normaliter niet een van de vele honderden stands, maar kopen ofwel een hele verdieping, ofwel een aparte tent net naast het Palais des Festivals. Een paar weken voor de beurs cancelde Time Warner echter zijn gereserveerde verdieping. In plaats daarvan ontving het mediabedrijf zijn klanten in een appartement op de Croisette. "Dat vertelt veel over hoe hard is onderhandeld over de prijs van standplaatsen", vertelt Ludo Cox, netmanager van VT4.

Deze editie van de MIP-beurs in Cannes zal de geschiedenis ingaan als de meest uitgeregende ooit, met vier dagen hondenweer dat symbool stond voor de crisis die heeft toegeslagen in de tv-sector. Dat tal van bedrijven niet langer een van de dure stands huurden, probeerde de organisatie van de beurs te camoufleren door andere standhouders wat extra ruimte te geven en door de rest van de lege plekken op te vullen met ruimtes waar je kon netwerken of op het internet kon surfen. Maar niet te negeren was een duidelijk lagere opkomst dan de voorbije jaren. En wie wel kwam, ging vaak een dag vroeger dan gewoonlijk naar huis.

'Varianten op dezelfde formats'

Een van hen was Jean Philip De Tender, netmanager van Eén, die op dinsdagmiddag, halfweg de voorstelling Fresh TV around the World moest vertrekken om zijn vliegtuig te halen. In die voorstelling worden naar goede gewoonte de boeiendste, grappigste en interessantste nieuwe tv-formats aan de bezoeker voorgesteld.

De Tender wist wat zou volgen. "Ik heb al wat prospectie gedaan", vertelde hij. "En ik heb weinig interessante ontdekkingen gezien. Het zijn allemaal varianten op dezelfde realityformats, talentenjachten en quizzen."

De Tender kreeg gelijk. Laten we twee voorbeelden geven van hoe zielig de vertoning was. In Sexy Car Wash kan een mannelijke deelnemer een erotische carwash winnen. Hoe beter hij in de quiz presteert, hoe meer meiden met witte topjes elkaar met water bespuiten bovenop de motorkap van zijn auto. Uit Italië kwam S.O.S. Patata aangewaaid, waarbij vier blonde babes het werk van een man met een saaie job opvrolijken door hem een dag poedelnaakt te helpen. Hopelijk brengt het vtm niet op het idee hetzelfde met S.O.S. Piet te proberen.

"De tijd dat je hier in Cannes hét nieuwe format voor de toekomst op de kop kon tikken, is duidelijk gepasseerd", zo zei Arne 't Jolle, programmamanager van de VMMa na afloop van de voorstelling.

Lachen in tijden van crisis

Is de creatieve bloedarmoede op de beurs in Cannes de voorbode van wat we volgend jaar op ons eigen scherm te zien zullen krijgen? "Misschien", denkt Johan Tuyaerts, oprichter van productiehuis Sultan Sushi (Fata morgana, Huizenjacht). "Als je vandaag naar tv kijkt, denkt iedereen: 'Crisis? Welke crisis? De Vlaamse tv-zenders hebben nooit zoveel goede programma's uitgezonden.' Dat klopt, maar die programma's zijn gewoonlijk anderhalf tot twee jaar geleden besteld. Als de crisis ook bij ons op het scherm te zien zal zijn, dan zal dat pas in het najaar of volgend voorjaar zijn."

Volgens Tim Van Aelst, programmamaker van onder andere Tomtesteron en M!LF, creëert die financiële en creatieve crisis ook kansen. "Het zorgt ervoor dat iedereen in de sector nu goed moet gaan nadenken, om zelf op sterke ideeën te komen."

Tim Van Aelst en Johan Tuyaerts zijn twee Vlamingen die niet langer naar Cannes komen om formats te kopen, maar eerder om te brainstormen met collega's uit de rest van de wereld. "Je gaat luisteren bij mensen met goede ideeën", vertelt Tuyaerts. "En je kijkt of je dat idee samen béter kunt maken. Dat is een verschil met vroeger, toen je meteen een contract onder de neus geschoven werd als je iets goeds gezien had."

Van Aelst is met M!LF, dat goede kijkcijfers scoort op 2BE, een internationale trend vòòr. "Ze hebben dat goed bekeken", vertelt Ludo Cox van concurrent VT4. "Een van de trends van deze jaargang van de tv-beurs is zonder twijfel humor, en vaak mannelijk getinte humor. Omdat mensen er tijdens zo'n crisis behoefte aan hebben om eens goed te lachen."

Johan Tuyaerts, productiehuis Sultan Sushi:

Al die goeie programma's op onze Vlaamse

tv zijn twee jaar geleden besteld. Toen ging het nog allemaal goed

3 De comeback van de topkwaliteit bij HBO

De beste en invloedrijkste tv van de voorbije tien jaar werd gemaakt door HBO. Maar de Amerikaanse betaalzender slaagde er de jongste jaren niet meer in om het succes en het niveau van The Sopranos, Six Feet Under, The Wire en Sex & The City te evenaren. Een aantal veelbelovende projecten, waarvoor de hulp ingeroepen werd van onder anderen Tom Hanks, Steven Spielberg, Martin Scorsese en David Simon, moeten het tij keren.

Naar de beurs in Cannes hoef je niet alleen te komen om programma's te kopen of te verkopen. Tijdens keynotes en panelgesprekken in de vele zalen van het festivalpaleis kan je ook een pak kennis en inspiratie opdoen. Een van de interessantste interviews vond maandagavond plaats. Daarvoor waren Richard Pepler en Michael Lombardo, respectievelijk co-voorzitter en hoofd van de creatieve cel van HBO, naar Cannes overgevlogen. HBO is een betaalzender die in 1972 in New York van start ging en de voorbije tien jaar het ene wereldwijde succes na het andere scoorde, met reeksen als The Sopranos, Sex & The City, Deadwood, Rome, Six Feet Under, The Wire, Carnivale en Entourage.

Vandaag heeft de zender in de VS 38 miljoen betalende klanten. Hun abonnement is de belangrijkste inkomstenbron van HBO, dat daardoor minder last heeft van de dalende advertentiebudgetten als gevolg van de crisis.

Maar dat aantal klanten, het aantal wereldwijd verkochte dvd-boxen en de verkoop van de series aan buitenlandse zenders staat wel onder druk. Omdat HBO het succes van veel grote series niet kon evenaren. John from Cincinatti volgde in de VS de beroemde Sopranos op, maar de nieuwe serie trok maar 3,4 miljoen kijkers, tegenover 11 miljoen voor The Sopranos. Die 3,4 miljoen zijn er nog altijd een half miljoen meer dan elke aflevering van Deadwood, dat weliswaar op uitstekende kritieken maar op weinig indrukwekkende kijkcijfers kon rekenen.

Kwam daar nog eens het succes en de hype van Mad Men bij. Die reeks, die in de reclamebranche speelt, won twee jaar op rij de Golden Globe voor beste tv-fictie en werd geschreven door Matthew Weiner, een ex-scriptwriter van The Sopranos. Toen Weiner met zijn script naar HBO stapte, weigerde de zender de reeks. Vervolgens werd ze geproduceerd door de onafhankelijke filmmaatschappij Lionsgate. "Mad Men is een fantastische reeks", zo zei Richard Peppler in Cannes. "Er is maar één ding spijtig aan en dat is dat ze niet door HBO gemaakt werd. Maar Matthew Weiner weet ons te wonen. Als hij opnieuw met ons wil samenwerken, staat onze deur voor hem open."

DNA van HBO

Dat alles heeft voor een periode van reflectie gezorgd ten huize van HBO. "We hebben ons veel te lang gefocust op het evenaren van het succes van oudere reeksen", aldus Lombardi. "Nu proberen we daar niet langer mee bezig te zijn. We zijn op zoek gegaan naar ons DNA. Niemand kon destijds het succes van The Sopranos of Sex & The City voorspellen. Toch hebben we de series een kans gegeven. Waarom hebben we dat gedaan? Omdat we geloofden in de verhalen en omdat de reeksen met veel kwaliteit gemaakt zijn. We moeten opnieuw op zoek naar supertalenten, in plaats van ons zenuwachtig te maken over de ratings."

Steil achterover

De bezinning lijkt zijn vruchten afgeworpen te hebben. In Cannes lieten de heren drie trailers zien, waarvan er eentje zo spectaculair was dat de hele zaal met open mond achterover viel. The Pacific wordt een tiendelige reeks over het einde van de Tweede Wereldoorlog in de Stille Oceaan, tussen de VS en Japan. De reeks werd geproduced door Stieven Spielberg en Tom Hanks. Ze doet denken aan een nog betere versie van Band of Brothers. En nog meer goed nieuws: ze is al aangekocht door Prime, de betaalzender van Telenet. "The Pacific wordt een magistrale reeks", zo verzekert Anouk Mertens van Prime. "Ik wist meteen dat we die moesten hebben."

De tweede serie die in Cannes werd voorgesteld was True Blood, over vampieren die overdag doodnormale mensen met een job en een liefdesleven zijn. Het eerste seizoen werd in de VS al uitgezonden en won meteen een Golden Globe. Net als In Treatment, geproduceerd door Rodrigo Garcia Barcha, de zoon van schrijver Gabriel Garcia Marquez die een aantal afleveringen van Six Feet Under en Carnivale regisseerde.

Lombardo en Pepler lichtten ondertussen ook het tipje van de sluier van nog drie bijzonder interessante reeksen die eraan zitten te komen. Martin Scorsese, de beroemde regisseur van onder andere Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas en The Departed, zal minstens de pilootaflevering regisseren van een reeks met als werktitel Boardwalk Empire, over de groei van Atlantic City als gokmekka van de oostkust. Steve Buscemi ligt in pole position om de hoofdrol te spelen.

Serie over New Orleans na de ramp

Daarnaast werkt David Simon aan twee veelbelovende series. Simon is de bedenker van The Wire, dat niet de kijkcijfers van The Sopranos maar wel een grote groep onvoorwaardelijke fans heeft bereikt. Simons minireeks naar het boek Generation Kill, over de eerste veertig dagen van de inval in Irak in 2003, is ondertussen uitgezonden in de VS, met niets dan lovende recensies. Nu begint hij aan een nieuwe serie over New Orleans na Katrina. "Als David Simon komt vertellen dat hij een reeks over New Orleans na de orkaan wil maken", vertelde Richard Pepler. "Dan weet je dat je zonder nadenken 'ja' moet antwoorden." Lees: niet doen wat HBO deed toen Matthew Weiner Mad Men voorstelde.

n De eerste dertig dagen van de Amerikaanse inval in Irak is het thema van de nieuwe HBO-serie Generation Kill.

n True Blood, een serie over vampieren die overdag doodnormale mensen zijn, won in de VS al meteen een Golden Globe.

n In Treatment wordt geproduceerd door de zoon van de wereldberoemde auteur Gabriel Garcia Marquez.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234