Maandag 18/10/2021

Mahler: Des Knaben Wunderhorn

Philippe Herreweghe

Heldere wanhoop

Eerlijkheid vs. geweld

Mahler zei over zijn 'Wunderhorn'-orkestliederen dat hij ze "als kamermuziek" geschreven had. Aan dat statement hebben de laatste tijd verschillende dirigenten, onder wie Riccardo Chailly en Claudio Abbado, aandacht besteed, met uitstekend resultaat.

Wat Philippe Herreweghe in die liederen vertoont, is van een ander allooi. Enerzijds heb je Mahlers orkestraties nauwelijks ooit helderder en doorzichtiger gehoord. Maar die helderheid is niet, zoals bij zijn collega's, het gevolg van een onafhankelijke behandeling van de stemmen maar veeleer van een contrasterende kleurselectie in het orkest en van een scherpe ritmische articulatie. Het duidelijkst is dat in de liederen met militaire achtergrond. Daarin weigert Herreweghe de oorlogs- en doodsdreiging te subjectiveren maar laat hij ze in het gezicht van de toeschouwer ontploffen door de agressiviteit van de marsritmes uit te spelen tegen de wanhoop van de tekst.

Hij wordt daarin uitstekend gesecondeerd door Dietrich Henschel, die zich positioneert in het rijtje van grote Mahlerbaritons (naast Thomas Quasthoff en tegenover de elegantere Thomas Hampson). Een verder contrast is dat tussen hem en de mezzosopraan Sarah Connolly, aan wie Herreweghe de traditioneel als 'vrouwelijker' beschouwde liederen toevertrouwt (Mahler zelf was pragmatisch en heeft de liederen in verschillende samenstellingen en met verschillende zangers opgevoerd, met één of met twee zangers op een avond. Zeker weten we maar twee dingen: hij heeft nooit binnen één lied laten 'dialogeren' en hij liet later een voorkeur voor de baritonstem blijken). Behalve in 'Urlicht' zet ook zij meer in op duidelijke tekstzegging dan op een 'oneindige melodie'. Toch houdt haar eerlijkheid maar moeilijk stand tegen Henschels geweld. Misschien is dat wel het wezen van deze interpretatie? (Harmonia Mundi)

JJJJ

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234