Woensdag 30/11/2022

'Magnus verenigt, dEUS verdeelt'

Tien jaar na The Body Gave You Everything heeft Magnus een tweede plaat gemaakt. Een moeizame bevalling, zo geven Tom Barman en CJ Bolland ruiterlijk toe. 'We hadden te veel hooi op onze vork genomen.'

In de cafeteria van de Antwerpse Permeke-bibliotheek heerst een gezellige drukte. Oudjes zitten te kaarten of kletsen wat bij achter een tas dampende koffie. Maar in de verste hoek zitten twee kerels die de gemiddelde leeftijd gevoelig naar omlaag trekken, al zijn ze ook zelf niet piep meer. Tom Barman (42) en CJ Bolland (43) geven vandaag tekst en uitleg bij hun nieuwe plaat, en bestellen alvast een pint om de tong wat los te maken.

De eerste vraag ligt voor de hand: tien jaar tussen twee platen, wie bedenkt zoiets in de vluchtige wereld van de popmuziek? "Goed: het heeft lang geduurd", stelt Barman. "Maar CJ is wél altijd in de buurt gebleven, hé. Er zijn momenten geweest dat hij bijna in de dEUS-studio woonde, en zijn hulp was zeer welkom op Pocket Revolution, Vantage Point en Keep You Close. Na Vantage Point hadden we trouwens al een eerste poging ondernomen om Magnus nieuw leven in te blazen. Daar zijn toen meteen twee goeie songs uit voortgekomen - 'Singing Man' en 'Puppy' - maar nadien hebben we ons verslikt in ons eigen enthousiasme. We dachten: in vijf maanden moet het wel lukken om een nieuwe plaat op te nemen. Uiteindelijk is die tijd vooral opgegaan aan het afwerken van één enkel nummer. Dat werkte zo ontmoedigend dat nadien beslist werd om de plaat een paar jaar uit te stellen. We hadden te veel hooi op onze vork genomen; voelden dat het toch niet zou lukken. Bovendien: ik moest weer met dEUS op tournee."

Muzikanten die iets nieuws maken willen doorgaans niets liever dan dat zo snel mogelijk laten horen. Jeukte het niet om de songs die jullie toen klaar hadden meteen uit te brengen?

Bolland: "Bij mij wel, alleszins. 'Singing Man' heeft - mét de stem van Tom Smith - vier jaar kant-en-klaar in mijn schuif gelegen. Daar is serieus wat nagelbijten aan te pas gekomen. Op den duur werd het bijna grotesk om een nummer van dat kaliber voor onszelf te houden omdat we ondertussen nog aan de rest van de plaat bezig waren."

Barman: "Ik had dat voordien al een paar keer meegemaakt. 'Instant Street' en 'Bad Timing' van dEUS bestonden al jaren voor ze uiteindelijk op plaat zijn geraakt."

Tom, het was de eerste keer dat je naast dEUS als frontman bij een andere groep op het podium staat. Voelt het als overspel terwijl je lief staat toe te kijken?

Barman: "Helemaal niet. Het is net heel verrijkend om af en toe elders een frisse neus te halen. Al begrijp ik dat de buitenwereld dat misschien anders ervaart. Ik zag een tijdje terug een documentaire over de Foo Fighters, en daaruit bleek dat de rest van de groep het ook niet echt waardeerde toen Dave Grohl plots als drummer met Queens Of The Stone Age op tournee ging. Grohl nodigde hen uit om naar een privé-optreden in de club Whiskey A Go Go te komen kijken en hij kreeg een opgestoken middenvinger als antwoord."

Heeft de rest van dEUS op een soortgelijke manier gereageerd?

Barman: "Niemand heeft screw you gezegd - toch niet in mijn gezicht - maar ik voel wel dat het niet voor iedereen even evident is. Het klopt natuurlijk dat bij dEUS bijna iedereen er een reeks zijprojecten op nahoudt, maar een frontman die bij een andere groep zijn ding gaat doen, is toch nog van een andere orde. Kijk: we hebben met dEUS heel veel live gespeeld in 2011 en 2012, en eind dit jaar doen we nog een korte Europese tournee. We willen blijven bestaan en dan is het goed om af en toe even een pauze in te lassen. Tijdens het eerste optreden van Magnus op Couleur Café was ik voor het eerst sinds lang nog een keer bonafide zenuwachtig. Nieuwe band, nieuwe crew, nieuw repertoire, meteen op een groot festival. Dat was serieus stressen."

Bolland: "Voor mij ook: het was de eerste keer in mijn leven dat ik met een échte liveband op het podium stond."

Er doen nogal wat mooie namen mee op de nieuwe Magnus-plaat. Tom Smith van Editors. Dave Eugene Edwards van 16 Horsepower, ook. Zijn dat mensen die je zomaar belt en de dag nadien in de studio staan?

Bolland: "Eigenlijk wel. Tom had welgeteld één dag vrij tussen een tournee in Azië en een nieuwe reeks optredens in de States. Achteraf bekeken vond ik dat wel straf, trouwens. Hij is speciaal de Eurostar opgesprongen om 'Singing Man' te komen inblikken. Vooral: op dat moment had hij net een pasgeboren baby."

Barman: "'Getting Ready' met David Eugene hebben we eigenlijk al tien jaar liggen. Dat is nog een overblijfsel van The Body Gave You Everything. We hebben nog samen getourd ten tijde van The Ideal Crash, en ik vond hem toen al een fascinerend figuur. Maar meer nog dan van de band hield ik van zijn stem. Ik had hem gevraagd om een klaagzang in te zingen zonder tekst, en daar hebben we dan achteraf een hele song rond gebouwd. Iedereen die we vroegen wilde meteen meedoen, behalve Erlend Øye van Kings Of Convenience. Ik was op tournee een paar keer met hem op de lappen geweest, en dat klikte wel. Maar hij had het op dat moment even gehad met elektronische muziek. Hij was net weer met The Whitest Boy Alive aan de slag gegaan. Dus fair enough: klare wijn schenken is altijd het beste."

Magnus klinkt lichter dan dEUS. En als ik dat mag zeggen: commerciëler. Liggen de ambities anders, ook?

Barman: "Ik denk dat Magnus meer verenigt, en dEUS meer verdeelt. Wat mij betreft is dat goed zo. Verder ben ik niet bezig met de vraag of de plaat gaat verkopen, want op het moment dat ze uitkomt ben ik alweer met andere dingen bezig. Uit zelfbescherming. Maar ook uit goesting. Ik luister sowieso niet meer naar de radio, en ik maak me geen illusies: wat ik als commercieel beschouw heeft wellicht niet eens radiopotentieel. Volgens mij is 'Singing Man' de minst gedraaide nummer één in De afrekening aller tijden. Enfin: we hebben een goeie deal en de plaat komt uit in heel Europa. En inderdaad: ik ben het met je eens dat Magnus iets breder gaat. dEUS is een weergave van de invloeden die ik van mijn vijftiende tot mijn vijfentwintigste heb opgeslorpt. The Velvet Underground, Captain Beefheart, Leonard Cohen. Dat zit er allemaal in. Voor Magnus put ik vooral uit de muziek waar ik tussen mijn vijfde en mijn vijftiende wild van was. ABBA, Yazoo, Sisters Of Mercy, ... Grandmaster Flash, ook. Electropop en - inderdaad - commerciële radiosingles."

Wie is van jullie beiden de grootste workaholic?

Barman: "(blaast) Ik ken geen workaholics die op het strand liggen, hoor."

Lig jij vaak op het strand, dan?

Barman: "Soms. Een uurtje, en dan begin ik ambetant te worden. Oké, guilty. Maar dat heeft niets met werkverslaving te maken. Voor mij is dat gewoon leven."

Bolland: "Een groep als Magnus vereist dat je veel uren klopt, dus eigenlijk zijn we constant bezig. Ook nu de plaat klaar is. Er moet gerepeteerd worden voor de concerten, er zijn remixen in de maak en er komen nog wat videoclips. Maar ook tijdens de opnamen stopt het niet als de stoptoets wordt ingedrukt. Nadien komt er nog een boel knip-en plakwerk bij kijken. Believe me: er zijn veel uren en dagen nodig om een Magnus-nummer tot een goed einde te brengen. Ik heb alleszins nog geen vrije dagen gehad deze zomer, laat staan dat er tijd was om op het strand te liggen."

Hoe zit de werkverdeling bij Magnus eigenlijk in elkaar? Wie doet wat?

Barman: "(kortaf) Ik vind niet dat we het daarover moeten hebben. Dat gaat niemand wat aan."

Mij lijkt dat een relevante vraag.

Barman: "Goed: ik heb dit keer minder aangebracht dan op de vorige. CJ maakte een aantal grooves - meestal een stuk of vijf - waar ik er twee uit koos om samen een song mee te construeren. Nadien haalden we er extra muzikanten bij, die er op hun beurt ook weer een stuk van zichzelf aan toevoegden. Met Magnus live zijn we op zoek naar een vorm om deze muziek te kunnen brengen zonder dat alles op tape staat. Maar tegelijk willen we ons ook niet schamen voor de keren dat er wel iets meedraait. Eigenlijk speelt er maar één ambitie: mensen doen dansen met muziek die levenslust uitstraalt. Just have some fun. Ik zou daar een heel hoogdravende uitleg aan kunnen vastknopen, maar zo simpel is het eigenlijk."

Als de eerste plaat van Magnus de weergave van een feest was, dan voelt de nieuwe aan als het moment dat je tegen de ochtend aan weer thuis komt.

Barman: "Daar zit wat in. Inhoudelijk is de tweede iets minder licht dan de vorige. Toen was ik 31, nu 42. Ik spreek over andere thema's, wil zelf ook meer diepgang. Gelukkig is er af en toe nog een moment van absolute frivoliteit waar dan zo'n nummer als 'Puppy' ontstaat, maar meestal ligt de focus toch op andere dingen. In die zin heb je gelijk: de nieuwe songs focussen op de naweeën van het feest. Of - zoals het geval bij 'Regulate' - over feesten die niet meer bestaan. Over een gebrek aan verbeelding, ook. Er zijn steeds meer party's die door grote bedrijven worden overgenomen, waar je letterlijk over de blikjes Red Bull struikelt. Ik gruwel van die gesponsorde bullshit. Bij onze eerste plaat was de toon nog enthousiast Let's go out! Nu is het eerder: I'm trying to go out, but where the fuck should I go? Daarom bouwen we met Magnus nu zelf onze eigen feestjes."

Where Neon Goes To Die van Magnus verschijnt op 1 september. Alle concertdata zijn te raadplegen op www.magnusmusic.be.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234