Zaterdag 28/03/2020

Buitenland

Magisch Italiaans dorp dreigde te ‘sterven’ tot er toegangsgeld werd gevraagd om het te bezoeken

Civita di BagnoregioBeeld Getty Images/iStockphoto

Wanneer je Civita di Bagnoregio in de Italiaanse regio Lazio vanuit de verte ziet opdoemen, lijkt het recht uit een film te komen. Maar veel bezoekers kreeg het dorp niet over de vloer. Tot de burgemeester besliste om toegangsgeld te vragen aan toeristen. Een marketingstunt - die tegen alle verwachtingen in - werkte. ‘Wanneer je voor iets moet betalen, wordt het bijzonder en wil iedereen het zien.’

Civita di Bagnoregio ligt 90 kilometer ten noordwesten van Rome en lijkt zich vast te klampen aan een tufstenen heuvel die steeds verder afkalft. De ondergrond die uit zacht vulkanisch gesteente bestaat, verzakt. Huizen en stadspoorten zijn door de jaren heen in de diepte verdwenen. En met de huizen verdwenen ook de bewoners. Er blijven nog twaalf inwoners over - stijgend tot 100 inwoners in de zomer. Daarom spreekt men ook wel eens over het dorpje dat aan het sterven is.

Het gehucht is bovendien afgesneden van de dichtstbijzijnde gemeente, Bagnoregio, door een mini-canyon die ontstond door aardbevingen en erosie. Om Civita te bereiken, moeten bezoekers een 366 meter lange voetgangersbrug oversteken. Toeristen lieten het dorp tot voor kort min of meer links liggen met doorgaans slechts 40.000 bezoekers per jaar in de zes dorpen in de omgeving. Te weinig om Civita en het nabijgelegen Bagnoregio te laten overleven.

Civita di BagnoregioBeeld Getty Images

In 2013 had de toenmalige burgemeester van Bagnoregio, Francesco Bigiotti, een idee. Tegen het advies van raadsleden in besloot hij om entreegeld te vragen aan toeristen. De maatregel deed de wenkbrauwen fronsen. Zelden trekt het vragen van toegangsgeld meer bezoekers aan. Maar Bigiotti volgde zijn gevoel. Hij was van mening dat toeristen er meer zouden op uit zijn om iets te bezoeken nét omdat er entreegeld werd gevraagd. Dus vroeg hij het symbolische bedrag van 1,50 euro om de brug naar Civita over te steken. En de ‘marketingstunt’ werkte.

Een van de belangrijkste tv-zenders in Italië, TG1, kwam in het dorp een reportage draaien. En er kwamen meer toeristen. Toen volgde een Franse zender en nog meer mensen zetten het dorp op hun to-dolijstje. Ondertussen bedraagt de ‘tol’ drie euro op weekdagen en vijf euro op zondag en feestdagen. En van 40.000 bezoekers in 2010 ging het dorp naar maar liefst 1 miljoen bezoekers.

Volgens Bigiotti heeft de enorme toename van bezoekers geleid tot het ontstaan van meerdere handelszaken in Bagnoregio zelf, van B&B’s tot pizzeria’s. “De werkloosheid is op tien jaar tijd gedaald van 10 procent tot minder dan 1 procent vandaag.” Bovendien moeten de bewoners ook geen gemeentetaks meer betalen.“Weg met de werkloosheid. Weg met de gemeentetaks. In Civita en Bagnoregio heeft zich een mirakel voltrokken”, aldus de ex-burgemeester.

Civita di BagnoregioBeeld Getty Images/iStockphoto

Maar dat ‘mirakel’ eist toch ook zijn tol. In de zomermaanden wordt het dorp overspoeld met bezoekers. Bigiotti geeft toe dat de meeste toeristen “niet erg lang blijven en niet veel geld spenderen”.

De voormalige burgervader zegt dat dit zal veranderen met het project ‘Casa Civita’, opgericht in oktober 2019 om het toerisme in de regio in goede banen te leiden. “Mijn taak zal zijn om de juiste balans te vinden tussen kwantiteit en kwaliteit.” Kunstprojecten en events moeten meerwaardezoekers lokken. Hij wil ook een shuttlebus inleggen tussen Bagnoregio, Orvieto, Viterbo en het meer van Bolsena. Het doel is om toeristen wat langer in de regio te houden zodat ze ter plekke meer uitgeven en iedereen kan mee profiteren.

“Civita werd het stervende dorp genoemd. Vandaag overleeft het dorp niet alleen, maar bruist het ook. Civita houdt niet alleen zichzelf in leven maar ook de omliggende omgeving”, besluit Bigiotti trots.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234