Zaterdag 15/08/2020

Cd van de week

Madonna - 'Rebel Heart': Soms goed, soms tenenkrullend

Beeld rv

Madonna haalde recentelijk vaker de media met haar blote kont dan met haar muziek. Niet terecht, blijkt uit haar nieuwe, dertiende cd. Of toch?

Hoe hou je de vinger aan de pols wanneer er elk jaar een nieuwe generatie klaarstaat om je van de troon te stoten? Hoe slaag je erin om als ouder wordende zangeres overeind te blijven in een branche waar jong en jeugdig doorgaans de sleutelbegrippen zijn? Wat kun je nog toevoegen aan een carrière waarin je meer dan veertig wereldhits hebt gehad? Hoe trek je de aandacht als je de grootste shock tactics in de popmuziek zélf mee hebt uitgedacht? Het zijn allemaal vragen waar Madonna zich de voorbije jaren het hoofd over heeft gebroken, en waar ze tot vandaag nog geen passend antwoord op heeft gevonden.

Bitch

Zeker: ze had een punt wanneer ze in een recent gesprek met Rolling Stone leeftijdsdiscriminatie op eenzelfde lijn zet met racisme en homofobie. Maar tegelijk worden de pogingen om op haar zesenvijftigste te doen alsof ze het jongere zusje van Charlie XCX, Rihanna of Katy Perry is ronduit ontluisterend. Als fan blijf je hopen dat ze ooit nog eens een classic maakt als 'Like a Prayer', 'Ray of Light' en 'Confessions on a Dancefloor'. Dat niveau haalt ze ook op 'Rebel Heart' niet, al opent de plaat prima met 'Living for Love', een stuk vintage Madonna dat niet de behoefte voelt om ultrahip of cutting edge te zijn. Dat is trouwens een vaststelling die je vaker maakt op deze plaat: ze is op haar best als ze alle productionele krachtpatserij achterwege laat en gewoon de song laat spreken.

In 'Joan of Arc' - misschien wel het hoogtepunt - laat ze even haar kwetsbare kant zien, en je spitst meteen de oren. "I can't be a superhero right now / Even hearts made out of steel can break down." Madonna op haar best, op haar menselijkst ook. En ze kan nog steeds een aanstekelijke dancetrack bedenken. Luister naar 'Body Shop', waarop ze hulp krijgt van DJ Dahi en Blood Diamonds, en je hebt meteen zin om de volumeknop op elf te draaien.

Maar zo goed als ze op haar best is, zo tenenkrullend slecht klinkt Rebel Heart als Madge uit de bocht gaat. 'Unapologetic Bitch' is zo karikaturaal als de titel aangeeft, en 'Bitch, I'm Madonna' wordt nog meer de dieperik ingeduwd door een ronduit belachelijk stukje rap van Nicki Minaj. Madonna hoeft niemand te vertellen wie ze is en hoe ze heet. Ze is al dertig jaar de bekendste vrouw op de planeet. Je vraagt ze af wat ze nog te bewijzen heeft.

Dergelijke passages halen 'Rebel Heart' uiteindelijk onderuit, en zorgen ervoor dat ze opnieuw een plaat heeft gemaakt die door het onevenwichtige songmateriaal gewoon oké is. Wellicht het ergste dat iemand die zichzelf een rebellenhart toedicht kan overkomen.

Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234