Woensdag 29/01/2020

Mademoiselle Beulemans wordt oud

amateurtheater

volle zalen voor 'de traafiest van mademoiselle beulemans'

Brussel.

Van onze medewerker

Jan De Smet

Er beweegt wat op het gebied van het Vlaams volkstoneel. Het genre heeft zijn minderwaardigheidscomplex overwonnen en legitimeert zijn aanwezigheid in tijden van globalisering met fabuleuze bezoekersaantallen. Het Echt Antwaarps Theater van Ruud De Ridder trekt sinds jaar en dag volle zalen. Het Gentse stadsbestuur heeft plannen om zijn volkstheater via een kruisbestuiving met professionele actoren nieuw leven in te blazen. Ook in Brussel voelen ze het kriebelen.

Vanuit het taalgenootschap Academie van het Brussels vatten in 2001 zeven ketten het idee op om het Brussels Volkstejoêter op te richten. In hun intentieverklaring staat het promoten van de Brusselse identiteit en het dialect via het (amateur)theater. Het jaar nadien pakken ze uit met Bossmans en Coppenolle, een stuk dat in de jaren dertig speelt en handelt over de trouwperikelen van een verliefd stel. Het gat in de markt is vlug gedicht: tienduizend toeschouwers en drieduizend gegadigden die in de kou blijven staan en zich dan maar met de koopvideo moeten troosten. Geen slecht begin.

Het Brussels Volkstejoêter mag dan uit amateurs bestaan, de omkadering is professioneel. Wat financiële ondersteuning betreft, weten ze waar Abraham de mosterd haalt. Geert Dehaes, productieleider: "Het zwaarst op ons budget wegen decor, kostumering en licht. De kosten voor promotionele ondersteuning hebben we wat kunnen verlichten, doordat we nu meer media-aandacht krijgen. Onze mediapartners Radio Contact, TV Brussel, Brussel Deze Week en de regionale krant De Serrist bezorgen ons de nodige publiciteit. We zouden nooit theater kunnen brengen zoals we dat nu doen zonder de steun van de overheid. We krijgen subsidies van de Vlaamse Gemeenschap Brusselse Aangelegenheden en van de Vlaamse Gemeenschapscommissie."

Aan ambitie ontbreekt het de Brusselaars niet. De baksteen in de maag van Dehaes en de zijnen: "We dromen van een eigen theater, zonder dat we daar een termijn op plakken om dat te realiseren. We zijn er ons ten zeerste van bewust hoe hoog de kosten van een vaste infrastructuur kunnen oplopen. Misschien moeten we wel iets delen met een ander gezelschap, we zien wel. In ieder geval zou een eigen stek het voor ons heel wat vereenvoudigen. Met veertig mensen op tournee gaan en zeulen met drie decors waar je een vrachtwagen van twintig meter voor nodig hebt, het is wat.

Het zou ook gemakkelijker zijn om ons publiek op te vangen. Naast die materiële zaken koesteren we ook artistieke ambities. In de komende jaren willen we theaterklassiekers omzetten naar Brusselse situaties. Voor volgend jaar staat een boulevardkomedie op de affiche, Dîner de cons, van Francis Veber."

De galavoorstelling van de nieuwste productie, De traafiest van mademoiselle Beulemans, had plaats in Kaaitheater. Minder gekroonde hoofden in de zaal dan op scène, waar Annemie Neyts (Belgisch minister toegevoegd voor Buitenlandse Zaken), staatssecretaris Robert Delathouwer en Brussels minister van Financiën en Begroting Guy Van Hengel die avond een gastrolletje spelen. Bij die gelegenheid schonk het Brussels Volkstejoêter 5.000 euro aan de Nationale Stichting voor Hulp aan Zwaar verbranden en de Brusselse pompiers deden daar nog eens 2.500 euro bovenop.

Het stuk voert ons naar de tijd waarover Liesbeth List zo wervelend over zingt: toen Brussel een bruisende stad was, de heren een strohoed en zwarte knevels droegen en de dames crinoline sleepjurken en een parasol. In de enscenering is dat tijdbeeld minutieus in beeld gebracht. Jammer genoeg is regisseur Roger Van de Voorde, diezelfde avond verkozen tot Brusselaar van het Jaar, de oorspronkelijke tekst uit 1910 met evenveel respect tegemoet getreden. Die schreeuwde nochtans om een harde snoeibeurt. Wat je te zien krijgt, is goed geacteerd amateurtoneel, maar het stuk zelf is een draak. Inhoudelijk is het na bijna honderd jaar niet meer te smaken. Het verhaal draait om de afgesprongen verloving van burgerjuffer Suzanne Beulemans, die bedankt voor een verstandshuwelijk. Als de Parijse underdog Albert het voor elkaar krijgt dat haar papa tot président d'honneur van de brouwerssociëteit wordt verkozen en daarmee zijn concurrent de loef afsteekt, is een goede afloop nabij.

Op scène staan slechts bij hoge uitzondering meer dan twee personages en een schijntje humor wordt onder tonnen exposé en herhalingen begraven. Enig lichtpunt bijwijlen is het sappige Brussels dialect. Na twee pauzes loop je zo'n vier uur na aanvang de zaal uit. Trop is te veel.

WAT: De traafiest van Mademoiselle Beulemans WIE: Brussels Volkstejoêter WAAR EN WANNEER: alle voorstellingen zo goed als uitverkocht. Speellijst: http://brusselsvolkstejoeter.vgc.be. Hernemingen vanaf september 2003.ONS OORDEEL: Wat je te zien krijgt is goed geacteerd amateurtoneel, maar het stuk zelf is een draak. Inhoudelijk is het na bijna honderd jaar niet meer te smaken. Strikt voor lokaal gebruik, dus.

Brussels Volkstejoêter droomt van een eigen stek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234