Maandag 21/06/2021

Game

Mad Max, meer dan alleen een cartooneske actieheld

null Beeld rv
Beeld rv

De heropleving van de Mad Max-filmfranchise houdt niet op bij de nieuwe film. In september volgt nog een videogame, die meer nog dan de films een inzicht belooft te geven in het iconische personage.

Het is al dertig jaar geleden dat Mad Max Beyond Thunderdome in de cinemazalen kwam, de laatste uit een trilogie van Australische films die zich in een wereld na een nucleaire holocaust afspeelt. Maar die oude brok actiecinema heeft - ook voor wie na de bioscooprelease van de laatste film is geboren - ons collectieve idee herschapen van hoe een wereld na 'de bom' eruitziet. Die tijdloze looks, zoals die van personages die rondlopen in bij elkaar geharkte lompen, keren ook terug in een nieuwe Mad Max-game, nu in de maak bij het Zweedse Avalanche Studios.

De game heeft, net als de film, iemand anders dan Mel Gibson in de hoofdrol. Voor de rest zijn alle stijlkenmerken gebleven: de toon zit precies tussen quatsch en gruwelijke ernst in, en schaarste is een belangrijk thema, zowel in het verhaal als in het speelelement. Middelen als munitie, oud ijzer en water moeten worden opgespaard om vervolgens zo tactisch mogelijk te gebruiken.

null Beeld rv
Beeld rv

Prestigieuze titel

Binnen de vrij te verkennen wereld van de game, die de ontwerpers optrokken met regisseur George Miller als extern adviseur, moest ook het hoofdpersonage wat worden uitgewerkt. "Max is een gebroken man, een eenzaat, iemand waarin de laatste restanten van de geordende samenleving nog doorleven", typeert scenarist Odd Ahlgren zijn visie op het personage. "Hij is op zoek naar bevrijding, loutering, naar een plaats waar hij rust vindt, maar grijpt daar altijd weer op het laatste moment net naast. Dat is een thema dat door de films loopt, en dat je ook in onze game zult zien: er komt een obstakel op zijn pad dat de weg naar zijn bevrijding nog wat langer maakt. Plots moet hij ook interageren met anderen. En dat zint hem niet."

Ahlgren is een van de bekendere videogamescenaristen in Zweden. Dat klinkt misschien als een nogal amorfe titel, maar daar is het een échte job, die nog relatief prestigieus is ook: dit is namelijk het land waar grote commerciële gamereeksen als Battlefield en Wolfenstein worden gemaakt. De Mad Max-scenarist is ook een romanschrijver, en pende eerder het script voor Avalanches twee Just Cause-games, over een Che Guevara-achtige revolutionair, waarvan de tweede enkele jaren geleden meer dan drie miljoen keer over de toonbank gleed. Voor Mad Max diepten hij en Miller het personage wat verder uit.

"George zette vooral de krijtlijnen uit: hij bakende de grenzen af die we niet mochten overschrijden", zegt Ahlgren. "Binnen die grenzen is Mad Max onze game. We gaan in veel opzichten verder dan de films."

null Beeld rv
Beeld rv

Parabel

Die bredere kijk op het personage was vooral nodig omdat het medium daarom vraagt. Qua breedvoerigheid van verhaal lijken videogames namelijk meer op een seizoen van een tv-reeks dan op een film: de speler reist veel langer mee met het personage dan een bioscoopbezoeker. "Mad Max draait rond grote dingen die gebeuren, grote persoonlijkheden die botsen", zegt gameregisseur Frank Rooke. "Op een verhaallijn van zo'n vijftien uur is dat een hoop verhalende content."

Een deel van dat verhaal heeft het cachet van een parabel, net als George Millers originele filmtrilogie in de jaren 80. De ecologische ramp en de daaropvolgende nucleaire oorlog uit Mad Max (1979), Mad Max 2: The Road Warrior (1981) en Mad Max Beyond Thunderdome (1985) sublimeerde in zijn tijd de maatschappelijke angst voor een allesverwoestende nucleaire oorlog tussen de VS en Rusland. In de game, zegt Ahlgren, is het vooral de angst voor het uiteenvallen van de geordende samenleving die de drijvende kracht achter het verhaal vormt.

Ahlgren: "Grote delen van de wereld zijn op dit eigenste moment al losgekoppeld van de rest van de wereld. We baseerden de wereld van onze game op dat soort oorden: oorlogszones of voormalige oorlogszones, waar de apocalyps al heeft plaatsgevonden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234