✦
Macromedia wil standaardbanner onder Flash Interactieve webadvertenties moeten meer surfers bereiken
undefined
Banners, on-lineadvertenties, zijn "boring", vindt het Amerikaanse softwarebedrijf Macromedia. En het is zodanig overtuigd dat het samen met een aantal on-linedienstverleners, softwarefirma's, advertentiebureaus en andere geïnteresseerde bedrijven een ontwikkelingsplatform heeft opgericht voor interactieve banners, die met behulp van het populaire web authoring-pakket Macromedia Flash worden gemaakt.
De softwaremaker wist onder meer megabedrijven als America Online, Bluestreak, The Microsoft Network en CNet Networks te strikken. Doel van de Macromedia Flash Advertising Alliance is standaarden te ontwikkelen voor die interactieve webadvertenties, zodat ze gemakkelijk en goedkoop te ontwikkelen én te plaatsen zijn, eenvormig zijn qua afmetingen en programmatuur, en duidelijk weergeven hoeveel surfers hen hebben aangeklikt. Op termijn moet er ook een Flash-advertentiestandaard volgen voor het 'draadloze web.
Macromedia Flash is een softwarepakket waarmee webdesigners korte animatiefilmpjes kunnen ontwikkelen, die zo gecomprimeerd zijn dat ze zeer snel via het internet kunnen worden gedownload. De filmpjes kunnen worden bekeken door middel van een plug-in, een gratis downloadbaar programmaatje dat inmiddels ook al in het merendeel van de beschikbare webbrowsers als standaard is opgenomen.
In die zin is de Flash-technologie op dit moment al een standaard, maar slechts 1 procent van de on-lineadverteerders getroost zich ook echt de moeite om de programmatuur te gebruiken. Een hoop on-lineadverteerders zijn het anders min of meer eens met de alliantie: webadvertenties zijn niet flitsend of origineel genoeg, en genereren veel te weinig click-through-rates om echt winstgevend te zijn. "Een hoop mensen zegt dat reclame op het web niet deugt, en ze hebben gelijk: het merendeel van de on-lineadvertenties is deplorabel, verklaarde Macromedia-CEO Rob Burgess tijdens de voorbije MacWorld Expo.
Een eerste product dat de Alliantie al heeft ontwikkeld, is de Macromedia Flash Tracking Kit, waarmee ontwikkelaars van Flash-advertenties kunnen bijhouden hoeveel mensen hun advertenties hebben aangeklikt.
RMe