Zondag 15/12/2019

Macho slaat mea culpa

Dat Pharell Williams met G I R L een ode aan de vrouw brengt, is niet altijd even duidelijk. Want zijn versnellingspook zit niet in zijn auto.

"You know you want it", hijgde Robin Thicke in 2013 op een zinnelijke beat van Pharrell Williams. "But you're a good girl." Het klonk als een creepy variant op het bekende waanbeeld: 'Je mond zegt nee, maar je ogen zeggen ja.' De wereldhit 'Blurred Lines' brak records op sociale media, maar de song bezorgde de stem achter 'Happy' en 'Get Lucky' ook een verschrikkelijke kater. De erven van Marvin Gaye spanden een rechtszaak in tegen Pharrell, en inhoudelijk deed de r&b-hit nog meer stof opwaaien. Zeker toen slachtoffers van verkrachting een filmpje maakten waarin ze borden ophielden met de uitspraken van hun aanrander, terwijl die song speelde. Het plagerige 'You know you want it' klonk in die context plots erg naargeestig.

Een jaar na "de meest controversiële song van het decennium" (dixit The Guardian) verscheen G I R L. Een titel in hoofdletters, met een hoofse spatie tussen de vier tekens. Luider kon een mea culpa nauwelijks klinken. De popster beweerde dat die stilistische aanpak moest bewijzen dat hij net een feminist was: "Vrouwen zijn een fenomenale kracht in mijn leven en carrière, en de hoeksteen van het bestaan", vertelde hij aan alle media. In hun bijzijn droomde Williams ook over een toekomst waarin vrouwen bijna alles te zeggen zouden hebben. Om er dan opportunistisch aan toe te voegen: "Wanneer die tijd komt, I want to be on the right side of it."

Op G I R L blijft hij meestal aan de goede kant. Zo maakt hij zijn feministische intenties alleszins duidelijk in de opener 'Marilyn Monroe'. Een onvervalste ode aan vrouwelijke macht en kracht, en een dissectie van alle onafhankelijke vrouwen doorheen de geschiedenis: van Cleopatra tot Jeanne d'Arc. Zowel in 'Lost Queen' als het door Daft Punk geschreven 'Gust of Wind' wordt Pharrells droommeisje dan weer buitenaardse kwaliteiten toegedicht.

Toch is Pharrells viering van de vrouw er één met een macho-ondertoon: op de hoes lijkt hij bijvoorbeeld net uit een bubbelbad te komen met drie dames in badjas, terwijl zijn seksuele metaforen ("wil je mijn versnellingspook even aanraken?") net zo feministisch klinken als borstgeroffel in de jungle.

De controverse rond 'Blurred' krijgt bovendien nog een kwalijke appendix in 'Hunter': "Just because it's the middle of the night, doesn't mean I won't hunt you down (...) That's the animal speaking." Alsof elke jonge vrouw ervan zou dromen om in het holst van de nacht herleid te worden tot opgejaagd wild.

Maar, dames, if you know you want it, dan is deze mea culpa van een macho een verplicht hebbeding.


Haal de tien vinylplaten nu in huis
► demorgen.be/vinyl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234