Zaterdag 25/01/2020

Staking Belgocontrol

Maatschappijen dreigen op de vlucht te slaan

Luchthavenpersoneel van Zaventem maakt reizigers wegwijs in de strengere controles. Beeld Wouter Van Vooren

De stakende luchtverkeersleiders van Brussels Airport kunnen luchtvaartmaatschappijen naar buurlanden jagen. Is dit het begin van het einde voor Zaventem?

Het ging onze nationale luchthaven voor de wind, de voorbije jaren. Met 15 procent groei in 2014 en 7 procent in 2015 klokte Brussels Airport vorig jaar af op bijna 23,5 miljoen passagiers. 2016 leek zich eveneens aan te kondigen als een boerenjaar. Maar de enorme klap van de aanslagen op 22 maart heeft Zaventem terug naar af gestuurd. Als extraatje was er de eis van de luchthavenpolitie voor extra maatregelen, waardoor de herstart met een paar dagen is uitgesteld, en de staking van de luchtverkeersleiders.

"Dit kan vliegmaatschappijen doen beslissen om uit Brussel te vertrekken", zei luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde gisteren al in deze krant. "Klanten vragen spontaan om te vertrekken vanuit Amsterdam, Düsseldorf, Eindhoven of Parijs," echoot Jean-François De Mol van zakenreisorganisator BCD Travel. "Wij kijken niet naar alternatieven, maar de consument wel", zegt JetairFly-woordvoerder Hans Vanhaelemeesch.

Lees ook

Werken als luchtverkeersleider betaalt goed, maar is niets voor doetjes. Een profielschets.

Hoe legden de luchtverkeersleiders en de CEO de luchthaven plat? Lees de reconstructie in de pluszone van De Morgen.

In handen van Lufthansa

Is dit dan het nekschot voor Zaventem? Absoluut niet, zeggen luchtvaartspecialisten. De aanwezigheid van expats uit de Europese Commissie en het NAVO-hoofdkwartier maken Brussels Airport onvermijdelijk.

Tijdens deze opstartperiode na de aanslagen is er maar ruimte voor een beperkt aantal vluchten en worden veel reizigers gedwongen om vanuit naburige luchthavens te vertrekken, maar zodra Zaventem weer op kruissnelheid is, komen deze zakenreizigers terug.

Bovendien is de kans groot dat Brussels Airlines, met thuishaven Brussels Airport, helemaal in handen komt van Lufthansa. "Brussels Airlines heeft altijd een sterke band met Afrika gehad, terwijl Lufthansa vooral in Oost-Afrika zit", zegt Van de Voorde. Het aanbod is dus perfect complementair met dat van Lufthansa.

Vandaag heeft die carrier al een belang van 45 procent. Ook de resterende 55 procent zou naar de Duitsers gaan, schrijft Süddeutsche Zeitung. Lufthansa heeft tot 27 april de tijd om die optie te lichten. Het is in elk geval opmerkelijk dat de CEO, Carsten Spohr, maandag op audiëntie was bij koning Filip.

Schrappen

Moeten we dan maar gewoon wachten tot alles weer goed komt? Allerminst, zeggen dezelfde kenners. Het Amerikaanse Delta Airlines had al beslist om de vluchten tussen Brussel en Atlanta naar Schiphol te verhuizen, en het Sloveense Adria Airways zou erover nadenken om de vlucht tussen Brussel en de Albanese hoofdstad Tirana te schrappen, zegt luchtvaartkenner Luk De Wilde. "Je hoeft er niet aan te twijfelen dat er nog maatschappijen zijn die twijfels hebben."

Daarnaast heeft veel te maken met het consumentenvertrouwen, stellen de specialisten. De vraag is of populaire bestemmingen als Rome of Lissabon weer even frequent als voor de aanslagen zullen worden bediend. Veel vluchten die nu vertrekken en aankomen zijn voor de aanslagen vastgelegd, maar voor de nabije toekomst ziet het er niet goed uit.

"Nu zijn er nog mensen die vliegen, maar de vooruitboekingen zijn de grote vraag. Daar hoor ik zeer negatieve cijfers over." Dat Amsterdam en Parijs op nog geen anderhalf uur - met de hogesnelheidstrein - van Brussel liggen, is in elk geval geen goed nieuws voor onze nationale luchthaven.

Hoe legden de luchtverkeersleiders en de CEO de luchthaven plat? Lees de reconstructie in de pluszone van De Morgen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234