Maandag 16/12/2019

Maatje 36 & 20 cm penis

An De Lampe (VVS):

Vlaamse seksuologen starten campagne tegen 'pornoficatie'

zijn vandaag de norm

'Extreme vormen van seksualiteit worden voorgesteld als norm. Er is een toenemende pornoficatie van reality-tv, zoals Temptation Island. Dit is geen seksuele bevrijding, maar een nieuw keurslijf', zegt An De Lampe, woordvoerster van de Vereniging van Vlaamse Seksuologen (VVS). De VVS start op Valentijn een campagne tegen het overdreven en eenzijdige aanbod van seksuele prikkels. Door Katrijn Serneels

"Een jong koppel dat een keer seks om de twee weken had, kwam laatst naar mij omdat ze dachten dat dit abnormaal is, dat het drie keer week moeten doen", zegt An van Lampe van de Vereniging van Vlaamse Seksuologen (VVS). "We krijgen steeds meer koppels binnen met 'problemen' die voortkomen uit een onrealistisch beeld van seks. Vandaar onze campagne 'Warme seks en hete chocolade'."

Het idee voor de campagne haalde de VVS in het vrijgevochten Nederland. "Daar voerde de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie verleden jaar eenzelfde campagne. Iemand moet het durven zeggen, zonder bang te zijn voor bekrompen en ouderwets door te gaan. Dit komt niet uit conservatieve hoek, onze voorzitster is in de dertig. Trouwens, alle Vlaamse seksuologen, van twintigers tot vijftigers, staan hierachter. Als wij dit probleem niet aankaarten, wie doet het dan wel?"

Van Lampe geeft nog andere voorbeelden uit de praktijk: "Een vrouw die twee kinderen borstvoeding had gegeven en nu vond dat ze haar hangborsten moest laten opereren. Zij had minder seks en dacht dat een operatie hun seksleven zou verbeteren. Terwijl haar man haar nog wel aantrekkelijk vond. Misschien was hun leven, met kinderen, baan en hobby's gewoon te druk geworden? Toch denken mensen als eerste reflex aan hun uiterlijk als hun seksleven niet naar wens is. Op tv zie je alleen maar mensen met perfecte lijven die fantastische seks hebben, geen vrouw met hangborsten. Maar vrouwen met maatje 36 en perfecte borsten hebben geen betere seks.

"Het beeld van seks dat mensen hebben is te veel op het uiterlijk gericht, hoe het eruitziet en hoe je er moet uitzien. Ik had ook nooit gedacht dat zoveel mannen hun penis te klein vinden. Mannen komen met van alle twijfels naar onze praktijk: naast die penis heb ik ook een buikje, ik ben niet aantrekkelijk genoeg, zo ga ik nooit een partner vinden, vrezen ze. Porno heeft niet alleen invloed op het lichaamsbeeld van vrouwen."

Naast de nadruk op uiterlijke perfectie heeft de VVS nog twee andere bezwaren bij de huidige beeldvorming van seks. "De nadruk ligt vandaag nogal eenzijdig op seks uit lust, gericht op orgasmes en extremen. Daar is niks mis mee, alleen wordt het bijna als norm voorgesteld, dat bij seks altijd een orgasme hoort, dat goede seks de maatstaf is van een relatie. Lust en genieten is een van de betekenissen van seks, maar er zijn ook vele andere. In een seksprogramma als Open en bloot, waar ik trouwens zelf in het discussiepanel zat, ging het over extremen, maar kwamen alle meningen aan bod, het werd gekaderd. Seks heeft voor de meeste mensen ook een belangrijke emotionele waarde, een orgasme hoeft niet altijd het ultieme doel van seks te zijn. "Veel mensen komen naar ons met als klacht dat ze te weinig zin hebben. Sommige mensen zijn minder tevreden met hun nochtans normale seksleven, omdat ze de indruk hebben dat seks perfect en fantastisch zou moeten zijn. Ze gaan dan wel eens experimenteren met technieken en hulpmiddelen, maar dat helpt niet iedereen. Als je het verlangen voelt om met sm te experimenteren, ga dan je gang. Maar als je weinig verlangen hebt naar seks, is met van alles gaan experimenteren, ook met extreme vormen van seks, niet meteen de oplossing. Een overdaad aan prikkels kan er dan toe leiden dat je uiteindelijk nog minder zin krijgt. Mensen zouden zich beter afvragen of ze weinig seks hebben echt als problematisch in hun leven ervaren of zich er zorgen over maken omdat ze denken dat anderen veel meer seks en orgasmes hebben."

Ten slotte is er ook het consumptiedenken over seks en relaties, waar de VVS zich aan stoort. "Als je minder seks hebt in een relatie, betekent dat niet dat de relatie zijn beste tijd heeft gehad en het tijd is voor een nieuwe partner. Toch groeit het idee dat dit normaal is. Reality-tv draagt daar toe bij. Bij porno of tv-series kun je nog altijd zeggen: ach, het is niet echt. Maar de manier waarin in Temptation Island met relaties wordt omgegaan is wel echt. Ik kijk ook naar Temptation Island, ik moet er wel eens mee lachen. Maar heel wat jongeren die ernaar kijken, zien dat als een echt voorbeeld van hoe relaties eraan toegaan. Die zitten daar geen kritische discussies over te voeren. We zijn bezorgd dat heel wat jongeren met onrealistische verwachtingen van seks en relaties opgroeien. Die vrees is niet ongegrond, als je nu al ziet hoeveel volwassenen naar ons toe komen met 'problemen' geschapen door onrealistische beeldvorming van seks."

Telidja Klai, programmaverantwoordelijke jongeren en kinderen bij Sensoa, deelt de bezorgheid van de VVS. "Die campagne is een goed initiatief", vindt ze. "Ik maak me ook serieus zorgen over sommige jongeren en kinderen. Het grootste deel kan die stroom van beelden over seks plaatsen, maar een deel van hen niet. Zij groeien op met het idee dat seks iets is om je lusten mee te bevredigen.

"Er is ook heel wat onbewuste beïnvloeding. Bij ons onderwijsproject Goede Minnaars moeten jongens een tekening van het lichaam: ze moeten erop aanduiden welke delen van hun lichaam het belangrijkst zijn voor het andere geslacht. En ook waar ze niet tevreden over zijn bij hun eigen lijf. De grootte van de penis was antwoord nummer één. De meisjes die dezelfde oefening deden duidden geschoren schaamhaar aan. Ze denken dat jongens dat zeer sexy vinden. Afgeschoren schaamhaar is typisch voor porno. Als je het de jongens zelf vraagt, dan liggen ze helemaal niet wakker van dat schaamhaar. In Nederland is het nog erger: daar zag ik laatst dat jonge meisjes schaamlipcorrecties laten uitvoeren."

De media zijn de op een na belangrijkste bron van informatie over seks voor jongeren, zo bleek uit Klais doctoraat. Veertig procent van de Vlaamse kinderen is geshockeerd door pornobeelden die ze ongewenst gezien hebben. En 25 procent van de jongeren tussen 15 en 24 denkt dat porno een realistisch beeld geeft van seks. "Dat is niet weinig. In de jaren 80 kon er voor het eerst vrij naar beelden van seks gekeken worden, het was de tijd van Basic Instinct en een boekje kopen voor pornoprenten. Nu is alles te zien op internet, de realistische beelden maar ook de onrealistiche. Het onrealistische heeft echter de bovenhand. In deze beeldenstroom is het nu de zaak om onderscheid te maken tussen wat doordeweekse en niet doordeweekse vormen van seks zijn als anale seks of sm. Jongeren kunnen dat niet altijd.

"Met de toegenomen kennis over seks zijn er ook massa's mythes ontstaan. Foute kennis, zoals drie keer per week seks is normaal en een orgasme betekent dat seks goed is. Terwijl een orgasme maar één fase is in het hele seksuele spel."

Telidja Klai ziet de campagne van de VVS als deel van een tegenbeweging: "De seksuele norm is vandaag maatje 36 en penis 20 centimeter, bij wijze van spreken. Maar ik zie een kentering de laatste jaren, een tegenbeweging: deze campagne komt niet uit het niets. Het zomaar gebruiken van seks in reclame slaat niet meer erg aan bij het grote publiek. Ik zag laatst een reportage op Terzake waaruit bleek dat halfnaakte vrouwen op de motorkappen van auto's zetten niet meer gesmaakt wordt. Als seks aan het product gelinkt is of het met humor wordt gebracht, kan het nog wel. Zoals bij die shampoo waar je zogezegd een orgasme van krijgt. Je ziet ook meer realistische lichamen: de campagnes van Dove, maar ook een Bridget Jones in bed zijn daar voorbeelden van. Je ziet ook een terugkeer naar huis-, tuin- en keukenerotiek: vrouwen die zelf grappige naaktfoto's maken of herkenbare verhalen over hun eigen seksleven schrijven. Er is wel een roep naar meer realisme. Maar het kan nog vijf tot tien jaar duren voor de norm gaat verschuiven."

Op www.seksuologen-vlaanderen.be kin je het pamflet van de campagne 'Warme seks en hete chocolade' lezen.

Het beeld van seks dat mensen hebben is te veel op het uiterlijk gericht

Telidja Klai (Sensoa):

Jongeren groeien op met het idee dat seks iets is om je lusten mee te bevredigen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234