Zondag 28/11/2021

Maar zing dan toch...

muziektheater

'the party's over' stelt teleur

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

Op papier leek The Party's Over van de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (KBvV) iets om naar uit te kijken dit seizoen. Anne Mie Gils brengt nummers van tien zangeressen wier leven in het teken stonden van de tragiek: Bessie Smith, Billie Holiday, Marilyn Monroe, Patsy Cline, Edith Piaf, Dinah Washington, Judy Garland, Janis Joplin, Ann Christy en Dalida. Tien vrouwen die miskend of misbruikt werden door managers of echtgenoten, maar die gezegend waren met een uitzonderlijk talent om al die tragiek te vertolken. De songs die ze brachten van 'My Man' tot 'La vie en rose' of zelfs 'Gigi l'amoroso' werden terecht legendarisch.

Anne Mie Gils heeft zich in het verleden als zangeres al bewezen, zowel in musical als revue. Op haar stem en interpretaties valt zelden iets aan te merken. Alleen is het te weinig Anne Mie Gils die we hier te zien en vooral te horen krijgen, en te veel de vrouwen die ze wil vertolken. Ze wil Holiday, Joplin of Washington zijn en ziet de vrouwen te veel als personages die geacteerd moeten worden. Je krijgt een imitatie te zien en niet een goede zangeres die de songs brengt.

Van die songs blijft vaak niet veel over dan fragmenten. De hele voorstelling wordt zo een grote medley en je snakt algauw naar een volledig nummer waarin Gils kan bewijzen wat ze in haar mars heeft. Wat geknipt werd in de muziek, wordt opgevuld met feiten uit het leven van de zangeressen. De abortussen, de pillen, de drank, de leeftijd bij het overlijden. Het is te veel informatie die de show uitleggerig maakt. Je komt voor de muziek en je krijgt een lezing, terwijl het doorleefde al in de songs zit maar er niet uitkomt.

De voorstelling lijdt ook onder het visuele aspect en een teveel aan regie van Jan Verbist. Op een tafel ligt een berg rommel: lege flessen drank, boeken, knipsels, hoedjes of boa's. Rekwisieten die Gils moet en zal gebruiken. Een cowboyhoed voor Patsy Cline, een bloem in het haar voor Billie Holiday, de rode schoentjes uit de Wizard of Oz voor Judy Garland, een hippiebrilletje voor Janis Joplin. Gils heeft eigenlijk niet meer nodig dan een piano en een spotlight, het overige is ballast.

Als ze 'Over the Rainbow' zingt, met enkel een trompetbegeleiding werkt het wel, dan krijg je dat beetje kippenvel. Ook het uitstekende finalenummer 'The Party's Over', geschreven door pianist Pol Vanfleteren die de voorstelling goed begeleidt, heeft die juiste toon van eenvoud die de voorstelling ontbeert. The Party's Over is het tweede deel van het drieluik De Drie Stuivers Musicalsuite, waarmee het KBvV kansen wil geven aan jong talent om met het musicalmateriaal aan de slag te gaan. Na de matige revue van regisseur Lieven Debrauwer eerder dit seizoen en deze voorstelling is alle hoop gevestigd op het derde luik Dagboek van een verloren lente van David Verbeeck in maart.

Wat? The Party's Over Wie? Anne Mie Gils en pianist Pol Vanfleteren in een regie van Jan Verbist en een productie van het KBvV Waar en Wanneer? Nog tot en met 19 januari in Theater 't Eilandje. De voorstellingen zijn uitverkocht. Er is een extra voorstelling op 30 januari. Verder nog op 26 januari in CC De Adelberg in Lommel. Info en kaarten: 03/234.34.38 of 03/203.35.85 Ons oordeel: Een teleurstelling.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234