Zondag 31/05/2020

Maandag

"It's complicated!" Aan de voet van een van de nieuwe wolkenkrabbers aan station Garibaldi rent een grinnikende Philippe Starck naar het spreekgestoelte van een geïmproviseerde perszaal, gevolgd door zijn vrouw en een handvol minder bekende designers. Starck is het gezicht van een ambitieus, nieuw meubelmerk: TOG, de eerste drie letters van het woord together. Het concept is inderdaad niet simpel - TOG is een combinatie van een traditioneel meubelmerk (in de lijn van pakweg Kartel), een onlineshop en een social community: met de app van het merk kun je contact opnemen met een customizer naar keuze, die je stoel van Starck onder handen neemt, door er bijvoorbeeld een kussentje bij te breien. Het merk wordt gefinancierd door een Braziliaanse schoenenfabrikant, en of het een succes wordt, valt af te wachten. "TOG wordt het eerste open source bedrijf", vervolgt Starck vol overtuiging. "Alle data wordt online geplaatst en iedereen doet met de meubels wat hij zelf wilt. Voor het eerst brengt een meubelbedrijf het beste van twee werelden samen: enerzijds computers, machines en het mirakel van de technologie, en anderzijds het zweet, het sentiment, de fantasie van een kerel die ergens in het midden van nergens iets bijzonders voor je maakt."

Dinsdag

Een bezoek aan Ventura Lambrate, in voorstad Rho, is grotendeels theater. Je bent journalist, maar ook acteur, handelsreiziger en in sommige gevallen een beetje ambassadeur van je krant of magazine. Je laat bij elke stand je kaartje achter, want dat hoort zo. In ruil krijg je een persdossier met tekst en uitleg over de nieuwe meubels. Tenzij je te vroeg komt, of te laat ("We krijgen onze persdossiers pas vanmiddag, of misschien morgen", versus "We zijn door onze voorraad heen, kunt u morgen terugkomen?") Het coolste persdossier van het jaar is dat van Kartell, een in goud geschilderde plastic bedelarmband met stoeltjes van Philippe Starck en een USB-stick. Bij de folders en communiqués van Vitra zit een luciferdoos met illustratie van Alexandre Girard - om de kilo's papier die je meekrijgt in de fik te steken?

Je schudt veel handen en je kust veel kaken (in Italië eerst rechts en dan links, in tegenstelling tot Frankrijk), van persattachées, verdelers, fabrikanten, designers, collega's van de geschreven pers. Je streelt fauteuils ("Oh! Hoe zacht!"), probeert stoelen uit ("Oh! Hoe comfortabel!") en kruipt onder tafels om nieuwe mechanismes van naderbij te bekijken ("Oh! Hoe ingenieus!").

Heel af en toe kom je even tot rust. Even voor sluitingstijd laat designer en entrepreneur Dirk Wijnants je zijn met Belgische hop gebrouwen Tremist-bier proeven ("Oh!").

Woensdag

In de theaterzaal van de Triënnale, de modernistische kolossus aan de rand van het Sempionepark, woon ik de wereldpremière bij van Addicted to every possibility, een documentaire over Maarten Van Severen en zijn vier zonen, en over hoe moeilijk het is om op te groeien onder de vleugels van een soort goddelijk monster (lees er meer over op p. 22, red.).

Van Severen werd als designer verafgood, maar hij was allesbehalve een heilige - hij was onzeker, egocentrisch, agressief af en toe, en verslaafd aan alcohol en cocaïne. Een pijnlijk televisieinterview geldt als bewijsmateriaal.

De film is intens, intiem en deprimerend, maar uiteindelijk ook wel sterk. De zoons, die niet aanwezig waren op de vertoning, hadden gemengde gevoelens over de film, zegt designjournaliste Chris Meplon tijdens haar speech achteraf (Van Severens weduwe, Marij, was er wel). De Nederlandse meubelfabrikant Hans Lensvelt, die de projectie in Milaan organiseerde, produceert sinds eind vorig jaar een aantal meubelontwerpen van Van Severen. "Dit is de missie van mijn leven."

Donderdag

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234