Vrijdag 03/02/2023

Maandag 11 juli: Rusten in Grenoble

De vlakste stad van Frankrijk

Na negen dagen koersen, mag de karavaan vandaag rusten. Rusten is evenwel een groot woord, zeker voor de volgers. Renners, ploegleiders en Tour-directie stappen deze ochtend in Mulhouse in het vliegtuig dat hen in de kortste tijd zal overbrengen naar Grenoble. Alle anderen die deel uitmaken van de karavaan mogen de afstand tussen Mulhouse en Grenoble met de wagen of de motor afleggen. Ook dat is de Tour.

Rusten gebeurt dus in Grenoble (156.200 inwoners, met de agglomeratie bijna 420.000 inwoners). De stad situeert zich in de vlakte waar de Isère en de Drac samenvloeien en is omgeven door het Chartreuse-massief, de steile hellingen van de Vercors en de bergketen Belledonne. Te midden van de Alpen op een plateau dat op 230 meter hoogte ligt, presteert Grenoble het nochtans om, naar verluidt, de vlakste stad van Frankrijk te zijn. Daardoor is de stad een cruciaal verkeerspunt en een toeristische trekpleister.

Grenoble is zowel economisch als intellectueel de belangrijkste stad van de Franse Alpen. De stad heeft een gevarieerde industrie en heeft sinds 1339 een befaamde universiteit. Die universiteit, gesticht door Benoit XII, tegenpaus van Avignon, heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van Grenoble en kende een grote bloei in de negentiende eeuw. Samen met de technische hogeschool telt ze vandaag zo'n 55.000 studenten.

Tot het einde van de achttiende eeuw was Grenoble, ondanks een groot garnizoen, een eigen parlement en hooggerechtshof, niet meer dan een provinciestadje, ver verwijderd van het allesbepalende Parijs. Toen Lodewijk XVI dat privilege wilde afschaffen, kwam op 7 juni 1788 het volk in opstand en bekogelde het de soldaten met dakpannen. Die dag is de geschiedenis ingegaan als La Journée des Tuilles (de dag van de dakpannen), die meteen ook de voorbode was van de Franse Revolutie. In de negentiende eeuw kwam de ontwikkeling van Grenoble pas echt volop tot bloei. De ontdekking van de 'witte steenkool' was het begin van de industriële groei en men ontdekte op dat moment ook het belang en de impact van het gebergte als vakantiebestemming. Het stadsbestuur van Grenoble was zich op het einde van de negentiende eeuw al bewust van het toeristische belang van de stad en dat vertaalde zich in 1889 in het Comité départemental du Tourisme de l'Isère, het eerste toerismebureau in Frankrijk.

Wereldwijd geraakte Grenoble evenwel bekend met de Olympische Winterspelen in 1968. Stad en streek profiteren vandaag nog altijd van de toen opgerichte accommodaties en infrastructuur. Zoals het Palais des Sports, met zijn gigantische betonnen boog, waarin ook de wielerbaan is ondergebracht. En ondertussen is Grenoble ook uitgegroeid tot de grootste fabrikant van skiliften.

Maar de stad heeft vooral ook een rijke wielergeschiedenis. Jaarlijks ontvangt Grenoble de Dauphiné en tijdens de wintermaanden de baanrenners voor de jaarlijkse zesdaagse. En de Tour is er nu al voor de 36ste keer te gast. Vandaag is dat om te genieten van de eerste rustdag. Morgen voor de start van de eerste Alpenrit.

(TL)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234