Donderdag 13/08/2020

Bedrijven

Maaltijdboxbezorger Hello Fresh gaat, ondanks aanhoudende rode cijfers, naar de beurs

Beeld ANP

Het Duitse voedselbedrijf HelloFresh (omzet: 435 miljoen euro) wil zijn snelle groei vasthouden. Maar winst wordt er nog niet gemaakt. Valt er wel geld te verdienen met zo'n doos ingrediënten die wordt thuisbezorgd?

Na lang dubben een recept uitzoeken, naar de supermarkt fietsen, de ingrediënten bij elkaar zoeken, terugfietsen en dan - eindelijk - koken. Die manier om avondeten bij elkaar te sprokkelen is hopeloos achterhaald, vindt HelloFresh. Zou het niet veel makkelijker zijn om, zoals het bedrijf al een paar jaar aanbiedt, een grote doos te bestellen met daarin alle ingrediënten voor drie avondmaaltijden? En dat voor de schappelijk prijs van 39 euro?

Groeigeld

De rode cijfers mogen dan hardnekkig blijven, HelloFresh gaat vandaag naar de beurs. Het Duitse voedselbedrijf wil in bliksemtempo blijven groeien en daar is groeigeld voor nodig. Vandaar dat HelloFresh 250- tot 300 miljoen euro hoopt op te halen met de beursgang in Frankfurt.

HelloFresh is ook in ons land een van de grootste bezorgers van maaltijdboxen. Directeur Dominik Richter schetst fraaie vergezichten voor het concern dat zijn dozen met eten inmiddels in tien landen bezorgt. Hij kan mooie groeicijfers voorleggen: de omzet in de eerste helft van 2017 bedroeg 435 miljoen euro, tegen 290 miljoen een jaar eerder. Maar winst heeft HelloFresh nog nooit gemaakt.

Volgens onderzoeksbureau Technomic is HelloFresh in de Verenigde Staten met 28 procent marktaandeel de tweede speler op de maaltijdboxenmarkt.Beeld anp

De snelle groei gaat dus gepaard met 'negatieve winstmarges', wat de vraag oproept: valt er wel geld te verdienen met zo'n doos ingrediënten die wordt thuisbezorgd?

Internationaal draaien de maaltijdboxbedrijven samen al ruim 1 miljard dollar omzet, becijferde het Amerikaanse onderzoeksbureau Technomic in het begin van 2016. De markt groeit zo hard dat dit in 2020 al 10 miljard dollar zal zijn, verwacht Technomics. Geen kinderachtige groei.

De Verenigde Staten vormen in ieder geval in absolute cijfers de grootste afzetmarkt. HelloFresh (28 procent marktaandeel) bevindt zich daar in een hevige concurrentiestrijd met het grotere Blue Apron (40 procent), een andere maaltijdboxbezorger die dit jaar naar de beurs ging. Met weinig succes, overigens: al na enkele dagen stortte de koers in. Het is niet ondenkbaar dat de beursgang van HelloFresh straks eveneens tegenvalt. Een bedrijf met stevige verliezen naar de beurs brengen is riskant. Zeker als het geen patenten bezit of iets anders unieks in huis heeft.

Beeld anp
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234