Zaterdag 27/11/2021

Moslimmode

Maak kennis met Hijarbie: Barbie met hoofddoek

Haneefah Adam. Beeld rv
Haneefah Adam.Beeld rv

Na hipsterbarbie en de Barbie met 'normale maten', is er nu ook de Hijarbie. De modieuze pop met hoofddoek is de creatie van de 24-jarige Nigeriaanse Haneefah Adam en veroverde het internet. "Als kind wil je een pop die op je lijkt."

De felblauwe ogen zijn dezelfde gebleven, maar de hotpants zijn vervangen door lange rokken en de lange blonde haren zitten verstopt onder een hoofddoek. Hijarbie is de moslimvariant van het bekende Mattel-icoon en werd gecreëerd door een jonge Nigeriaanse studente.

Thuis knutselt Haneefah Adam (24) zelf de kleren in elkaar, waarna ze haar creatie deelt met het grote publiek via haar Instagram-account 'Hijarbie'. De account staat inmiddels vol Barbies in lange, smaakvolle gewaden, mooie wollen jassen, speelse tule en kleurrijke hoofddoeken.

Adam kreeg het idee toen ze zelf 'Barbie Style' zag, een immens populaire Instagram-account waar gebruikers kunnen zien hoe de pop het leven van een hippe twintiger leidt, selfies en gênante gymbezoekjes incluis. "Het deed me beseffen dat ik eigenlijk eens een pop wou die gekleed was zoals ik", vertelt ze aan CNN.

Ze broedde op het idee tijdens haar masterstudie farmacologie in Groot-Brittannië. "Toen ik terugkeerde naar Nigeria ging ik naar de winkel, kocht een pop, kleedde ze aan en nam er een foto van." Sindsdien is haar aantal volgers gestegen tot bijna 25.000 en is Hijarbie een onlinehit.

De Nigeriaanse wil niet alleen bewijzen dat moslimmode ook trendy en stijlvol kan zijn, ze wil jonge meisjes ook tonen dat een hijab hen niet minder mooi of speciaal maakt. "Ik wil hen inspireren", zegt ze. "Het gaat erom dat je een pop hebt die op je lijkt en die een weergave is van je culturele en religieuze achtergrond."

Ze gelooft dat een stuk speelgoed op die manier ook voor extra zelfvertrouwen kan zorgen. "Voor mij staat een hijab voor bescheidenheid", citeert Buzzfeed haar. "Het is mijn unieke identiteit. Mensen denken dat moslimvrouwen zich bedekken omdat ze daartoe verplicht worden. Bij de meerderheid is dat helemaal niet het geval."

In die zin is het opmerkelijk dat Hijarbie een blanke pop is, terwijl Adam zelf een zwart kleurtje heeft. "Hoe dat komt? De simpele waarheid is dat ik geen andere poppen vond in Nigeria, zelfs niet via Amazon of Ebay", legt ze uit op haar Instagram-pagina. "Ik zou het fantastisch vinden om ook een zwarte pop zoals mezelf aan te kleden. Ik heb er nu enkele internationaal besteld en binnenkort worden ze geleverd. Deze pagina ben ik gewoon begonnen met de poppen die ik had."

null Beeld rv
Beeld rv
null Beeld rv
Beeld rv
Vorige maand nog breidde Mattel het aanbod uit, met drie nieuwe lichaamsvormen (mollig, groot en tenger), 7 huidtinten, 22 oogkleuren en 24 haarstijlen. Beeld mattel
Vorige maand nog breidde Mattel het aanbod uit, met drie nieuwe lichaamsvormen (mollig, groot en tenger), 7 huidtinten, 22 oogkleuren en 24 haarstijlen.Beeld mattel

Kritiek op stereotype

Het is niet de eerste keer dat de bekende pop een nieuwe look krijgt. Eerder al was er hipsterbarbie - Barbie met grote bril, Macbook en een lief met lange baard - en onlangs werd ook Lammily gelanceerd, een Barbie met een realistische taille en heupomtrek.

Vorige maand nog breidde Mattel het aanbod uit, met drie nieuwe lichaamsvormen (mollig, groot en tenger), 7 huidtinten, 22 oogkleuren en 24 haarstijlen. Die zet kwam er na jarenlange kritiek op de stereotiepe pop met lange blonde haren, blauwe ogen, ellenlange benen, wespentaille en grote borsten.

Daar komt nu dus ook Hijarbie bij, voorlopig louter als Instagram-versie, maar in de toekomst wil Haneefah Adam wel degelijk moslimbarbies en outfits verkopen. "Daar zijn we ernstig mee bezig", laat ze weten aan Buzzfeed.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234