Vrijdag 18/09/2020

Portret

Maak kennis met de 'superkruidenier' die Ahold-Delhaize gaat leiden

Dick Boer, die CEO wordt van Ahold-Delhaize.Beeld youtube - ahold

Met Dick Boer krijgt de toekomstige fusiegroep Ahold-Delhaize een "kruidenier pur sang" aan het hoofd. Ooit vulde hij rekken in de zaak van zijn ouders, nu gaat hij een groep leiden met meer dan 375.000 werknemers.

"Hij stelt de klant altijd centraal, kent de winkelvloer en is nauwkeurig op de hoogte van de consumentenprijzen. Hij weet wat een pak melk kost." Dat was de argumentatie van René Roorda, de algemeen directeur van het Nederlandse Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), om Dick Boer in 2013 in de Nederlandse pers te bestempelen als kruidenier pur sang". Roorda's epitheton voor Boer, dat dezer dagen weer overal opduikt, verwijst ook naar Boers verleden. Hij groeit op in Axel, in Zeeuws-Vlaanderen, enkele kilometers ten noorden van de Belgische grens. Zijn vader Jan heeft er een Vivo-kruidenierswinkel, waar Dick mee de rekken vult, boodschappen bezorgt en leert hoe hij ook klanten van over de Belgische grens kan aantrekken.

Na de middelbare school gaat Boer bedrijfseconomie studeren in Breda. In 1981 start hij bij kruideniersketen Unigro en wat later bij het Nederlandse familiebedrijf SHV Holdings, dat tot 1998 de eigenaar was van Makro. Wanneer Makro verkocht wordt aan het Duitse concern Metro Group trekt Boer naar Ahold. Hij slaat er geen enkele stap over en klimt zo gestaag naar de hoogste echelons. Boer gaat er eerst de Tsjechische poot leiden, een heuse leerschool in een land van prijsvechters. Amper twee jaar later staat hij aan het hoofd van Albert Heijn, de supermarktpoot van Ahold. Die heeft op dat moment niet de meest spetterende uitstraling. Hij noemt de logge organisatie dan zelf 'het ministerie van levensmiddelen'.

Een rij Albert Heijn-karretjes in Brasschaat.Beeld belga

Schandaal

Het is de periode waarin zijn bazen bij Ahold in het midden van een enorm boekhoudschandaal belanden, dat velen van hen (in de eerste plaats CEO Cees van der Hoeven en CFO Michiel Meurs) de kop kost. Die storm lijkt de carrière van Boer niet echt te schaden: hij gaat vol voor de stuntaanpak en probeert met Albert Heijn de prijzenoorlog tussen de supermarkten te winnen. Langzaam maar zeker lokt hij de eerder kwijtgespeelde klanten terug. Het productaanbod maakt hij bovendien ook duurzamer en verser. En hij legt de nadruk op huismerken.

In 2003 wordt hij president en CEO van Aholds Nederlandse werkmaatschappijen. Vier jaar later belandt hij in die hoedanigheid ook in de raad van bestuur van de retailgroep. Wanneer Ahold eindelijk is rechtgekrabbeld van het boekhoudkundige debacle en CEO John Rishton naar Rolls-Royce vertrekt, krijgt Dick Boer in 2011 diens stoel aangeboden. Niet zo verbazend, hij wordt dan al jaren als 'kroonprins' van Ahold betiteld. "Dick leidde de transformatie van Albert Heijn", looft Rishton hem bij de machtswissel. "Het is nu een van de meest succesvolle retailers van de wereld."

Sociale functie

Boer wordt door marktkenners in Nederland omschreven als de topman van de evenwichtige, geleidelijke benadering. Eerst moeten de winkelwagentjes voller, dan pas kijkt hij naar uitbreiding. Boer was bovendien al heel vroeg mee met het internet als extra verkoopkanaal. Als Albert Heijn-baas lanceert hij in 2001 al Albert.nl, waarmee klanten online boodschappen kunnen bestellen die thuis worden bezorgd. In 2012 neemt hij in diezelfde filosofie ook Bol.com over, om het bedrijf sterker te maken op de non-foodmarkt.

Dat heeft ook een extra voordeel: het houdt de Albert Heijn-supermarkten compact. Maar die blijven wel essentieel in zijn strategie. "Voor hun dagverse voeding, voor inspirerende ideeën en recepten, zullen klanten toch naar de winkel blijven komen", vertelde hij zelf vorig jaar in een interview. "Vergeet niet dat onze winkels voor veel klanten ook een sociale functie hebben. Het is de hedendaagse variant van het marktplein van vroeger, waar je elkaar tegenkomt en even een praatje maakt."

Beeld BELGA
Ahold-CEO Dick Boer en zijn Delhaize-collega Frans Muller.Beeld REUTERS

Belgische integratie

Boer lijkt inderdaad nog altijd, net zoals zijn vader destijds, als kruidenier te redeneren. Noem hem vandaag een superkruidenier, met binnenkort ruim 375.000 mensen onder zich. Onder hen binnenkort plots ook een pak meer Belgen. Hoe je het ook draait of keert: dat vergt toch een aanzienlijke cultuuromslag, onder meer in het sociaal overleg. Dat Boer zichzelf soms opwerpt als banenschepper, is hem al op kritiek komen te staan van de Nederlandse vakbonden. Die merken op hij bij Albert Heijn alleen maar kleine en tijdelijke jobs heeft geschapen en dat er heel weinig vaste banen zijn.

Retailexpert Gino Van Ossel van Vlerick veegt in onze krant de vraag naar de verschillende bedrijfscultuur van tafel: "Zowel Delhaize Group als Ahold hebben in hun raad van bestuur en op strategische plaatsen internationale mensen. Delhaize is al lang geen Belgisch bedrijf meer." Kan zijn, maar mogelijk helpt Dick Boers Zeeuwse achtergrond wel bij die 'Belgische' integratie. In dat opzicht staat hij een pak dichter bij België dan de huidige Delhaize-CEO, de Nederlander Frans Muller.

Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234