Maandag 25/01/2021

Maagd tussen weerwolf en vampier

‘Twi-hards’ die na New Moon ontgoocheld de bioscoop verlieten, kunnen opgelucht adem halen: deel drie van de franchise over de allesverslindende liefdesrelatie tussen de dromerige antieke romantische vampier Edward Cullen en de menselijke tiener Bella Swan zit opnieuw op het juiste spoor. Wat niet wil zeggen dat hij ook wat magie en intrigeren betreft het niveau van de eerste aflevering haalt.

‘Eclipse’, derde deel van ‘The Twilight Saga’, herstelt populaire franchise weer in ere

Fans die midden in de puberale vampierstorm van Stephenie Meyers fenomenaal populaire boekenserie zitten, zal het echter niet beletten om nog ongeduldiger uit te kijken naar het dubbele slotluik met wederom een andere regisseur.

“Ik ben dit beu. Vanaf nu ben ik Zwitserland”, zegt Bella geïrriteerd in het begin van het strak gemonteerde The Twilight Saga: Eclipse. Ze staat symbolisch tussen haar beau Edward en Jacob, de gespierde native american met weerwolvenhart die ook naar haar kussen hunkert. Alleen, hoe kan je inderdaad je neutraliteit bewaren tussen twee rivaliserende kemphanen als je a) meer en meer ongeduldig bent om ontmaagd te worden door een bloedzuiger en dus om onsterfelijk te worden, terwijl je elegante minnaar die stap tot vervelens toe blijft uitstellen en b) het gespierde wolvenjong alsmaar op je blijft inpraten dat hij ook verliefd op je is en dat hij een betere optie en de ware Jacob is?

Het is het centrale dilemma van het cultuurfenomeen dat de Twilight-boeken zijn (samen met dat van de ouderwetse romantiek van de seksuele onthouding) en waar in de derde episode een stuk robuuster en veel minder soapy opdringerig op verder geborduurd wordt.

Toch is Eclipse niet dadelijk een terugkeer naar de betoverende charme van deel één: het is meer een bovennatuurlijke saga dan een postromantisch vampierverhaal. Het begint nochtans met een fraai beeld van een door een stralende zon verlicht paars-wit bloemenveld waarin Edward belooft om met Bella te trouwen en haar in een vampier te veranderen. De huwelijksbelofte wordt echter verstoord door de twijfels die Jacob bij Bella zaait en vooral door het leger van nieuwe bloeddorstige vampiers onder leiding van manipulator Victoria dat vanuit Seattle oprukt voor weerwraak op Edward en zijn lijkbleke Cullenfamilie door Bella te willen liquideren. Omwille van dat gevaar sluiten de Cullens en Jacobs tot wolven transformerende blotebastenclan een verbond.

Het is de grote verdienste van de nieuwe regisseur, de Britse Hollywoodhuurling David Slade (Hard Candy, 30 Days of Night), dat hij die vertakte verwikkelingen gestroomlijnd op het scherm brengt zonder te kiezen voor een meer door actie gedreven blockbuster. Want daarvoor was het oppassen na het nieuws over de intense gevechts- en conditietraining die de cast had moeten volgen. Die actiescènes zijn niet spectaculairder of nadrukkelijker present dan in vorige afleveringen. De digitale animatie van de kolossale wolven is gewoon veel beter gedaan, net zoals de sterk abstract gevisualiseerde gevechts- en achtervolgingsscènes waardoor er meer geloofwaardige dreiging in Eclipse sluipt.

Andere opmerkelijke veranderingen zijn dat de scènes gesitueerd in de school, de designvilla van de Cullens of die rond Bella en haar bezorgde vader nog verder naar beneden getrimd zijn, terwijl de factor natuur weer discreet voor een licht epische sfeer zorgt. Tegelijk kom je door korte flashbacks juist meer te weten over het in mysterie gehulde stamverleden van de wolven of bepaalde personages uit de Cullenfamilie.

Regisseur Slade herstelt zo opnieuw doeltreffend het vertrouwen in de franchise zonder te fel af te wijken van het origineel. In de tentscène in de sneeuw die de climax van deze modieuze hedendaagse variant op de vampiermythe voorafgaat - én hoe trendy die is merk je aan de hippe soundtrack met gotische pop en donkere rock van bands als Muse, The Dead Weather, Vampire Weekend, Bat for Lashes en Florence + The Machine - sluit hij zelfs met humor en symbolische poëzie aan met de met zoveel juiste affectie gefilmde liefdeshunkering en gentlemanromantiek van de sexy fabel die deel één was. Waardoor acteurs Robert Pattinson en Kristen Stewart, nu klaar voor de beet in de nek, bijzonder geloofwaardig de nieuwe iconen blijven van de smachtende romantiek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234