Woensdag 13/11/2019

M. Ward over 'Hold Time' en de parels uit een zwijnenstal

Ik ontwerp monsters van Frankenstein

'Mijn hoofd is een zwijnenstal van losse gedachten, andermans riedeltjes en klanken - met mijn riek prik ik er de beste brokken uit om een song te schrijven.' Hoe onwelriekend dat proces ook mag lijken, het leverde M. Ward zopas zijn zesde pareltje op: Hold Time HHHH schittert in tijdloosheid.

Door Gunter Van Assche

"M. Ward for president!" Sinds Conor Oberst van Bright Eyes die woorden gilde tijdens de populaire laatavondshow van Craig Kilborn, nam de carrière van Matt Ward een vlucht. Ineens stortten de Amerikaanse media zich op zijn werk, en zorgden soloplaten als Transistor Radio en Post-War, samen met zijn unieke optredens ervoor dat M.Ward de oversteek naar een groter publiek kon maken.

Met Hold Time rechtvaardigt hij die status: 'To Save Me' roept de Beach Boys op, met 'Rave On' haalt hij Buddy Holly nog eens van onder het stof, en 'Oh Lonesome Me' is een Don Gibson-cover met countryster Lucinda Williams in de hoofdrol. "Haar stem kwam me onmiddellijk voor de geest toen ik de song in mijn hoofd speelde. Ik wist niet waar ik het had toen ze zonder nadenken instemde," vertelt Ward, "Alsof ik van mijn paard gebliksemd werd."

Net zoals Transistor Radio een lo-fi hommage was aan de begindagen van de radio, betuigt Hold Time een diep respect voor alle muziek uit lang vervlogen tijden: "Deze plaat is een sonisch snapshot in sepiakleuren," knikt Ward.

Is Hold Time jouw eigen poging om tijdloze songs te schrijven?

"Ik ben blij dat je het zo ziet. Eigenlijk zijn mijn songs monstertjes van Frankenstein, samengesteld werden uit delen van tijdloze songs. Dat zou je diefstal kunnen noemen, maar uiteindelijk deed Van Gogh niets anders om zijn eigen stijl te ontwikkelen: hij speelde vlot leentjebuur bij al zijn tijdgenoten. Waarmee ik me in een adem vereenzelvig met Van Gogh - hoe bescheiden (lacht)."

De cd-hoes is een schilderij van de Chinese kunstvervalser Zhang Daqian. Voel je affiniteit met iemand die zich andermans werk toe-eigende?

"Precies, al vind ik kunstvervalser zo'n lelijk woord. Het bewuste werk is oorspronkelijk van een 10de-eeuwse grootmeester, maar Daqian blies het nieuw leven in: dat is evengoed een verdienste, vind ik. Hij was niet zomaar een artistieke koekoek die met de pluimen van anderen ging lopen: Daqian bracht veeleer een eerbetoon aan de oude meesters. Dat doe ik in feite ook, door op deze plaat 'Oh Lonesome Me' van Don Gibson en 'Rave On' van Sonny West te coveren."

Is het toeval dat beide covers dateren van 1958?

"(verbaasd:) Toch wel. Maar misschien is het ook logisch: heel wat hits uit die naoorlogse periode liggen me na aan het hart. Eigenlijk leven we opnieuw in zo'n tijd. Eenzelfde crisis teistert de mensen, maar er bestaat ook de hoop om een beter leven op te bouwen. Kunst is altijd een reflectie van de tijdgeest, en die symbiose van hoop en wanhoop zit duidelijk in beide songs."

Als kind maakte de kerk veel indruk op je. Is die invloed voelbaar op Hold Time?

"Absoluut: als opdondertje werd ik tijdens de mis steeds gehypnotiseerd door de hymnes, de gospels en de koren. Die grootsheid vond ook zijn weg naar deze plaat: met spectoriaanse strijkers en een zwaar aangezette productie wilde ik dat Hold Time dezelfde grandeur en spirituele rust zou uitstralen. De songs moeten de sereniteit van een begrafenis hebben, maar evengoed de hoop van een doopsel, van nieuw leven."

De dood is niet meer dan een deur, klinkt het in de eerste zin van 'Blake's View'. Citeer je de Britse dichter William Blake?

"Klopt. Ik herinner me niet meer in welk gedicht die regel "death is just a door" voorkwam, maar hij bleef aan mijn hersenschors plakken. Toen een familielid van een vriend van me stierf, kreeg die zin me weer te pakken. Blake toonde zich trouwens vaker een grote denker: hij zei ooit dat kunst de boom van het leven is, en wetenschap de boom van de dood. Wetenschappers zijn immers cynici, en kunstenaars zijn een met hun verbeelding."

Noemde je een song daarom 'Epistemology', naar de filosofietak die zich bezighoudt met de beperkingen van kennis?

"Daar ben ik nog niet uit. Ik weet niet of ik als diepe gelovige de Bijbel boven wetenschap wil verkiezen. Ik geloof in God, maar ook in het heil van wetenschap. Om die reden heb ik niets met creationisten die ervan overtuigd zijn dat elke vrouw afstamt uit de rib van Adam. Maar anderzijds zijn wetenschappers ook arme geesten: als iets niet bewezen of ontleed kan worden, bestaat het volgens hen niet. In Europa lachen mensen je er snel mee uit, maar ik hou mezelf graag voor dat Iemand of Iets over me waakt. Die gedachte geeft me gemoedsrust."

Hold Time verschijnt op 16/2 bij 4AD.

DOWNLOAD EERST: 'Oh Lonesome Me' , 'Hold Time'

n Hold Time is een eerbetoon aan alle muziek uit vervlogen tijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234