Dinsdag 27/10/2020

l

Dramedy

De gelukkige huisvrouw

Regie: Antoinette Beumer

Met: Carice van Houten, Waldemar Torenstra, Joke Tjalsma, Maike Meijer, Jaap Spijkers

Duur: 100 minuten

Een vrouw stopt haar baby van enkele dagen in een verhuisdoos, bergt die op, kruipt weer in bed en zegt dan, terwijl ze zich behaaglijk tegen haar man aanschurkt, met een groot gevoel van opluchting: “We zijn weer met zijn tweetjes.” De echtgenoot is meteen klaarwakker.

Is dit een grap of om te huilen? Wel, het is eigenlijk allebei. En zo wordt het ook bedoeld in De gelukkige huisvrouw, de eerste bioscoopfilm van de Nederlandse cineaste Antoinette Beumer, die zich daarvoor baseerde op de gelijknamige, deels autobiografische bestseller van journaliste/schrijfster Heleen van Royen.

Nauwelijks enkele maanden geleden was er Komt een vrouw bij de dokter, waarin de Nederlandse steractrice Carice van Houten ook al de hoofdrol speelde, eveneens gebaseerd op een megaseller (van schrijver Kluun) en ook geproduceerd door Eyeworks. En er is nog een overeenkomst: in beide verhalen heeft het vrouwelijke hoofdpersonage alle redenen om gelukkig te zijn. En ze is dat ook. Maar dan loopt het fout. Heel erg fout. Maar hoe en waarom dat gebeurt, is in beide films totaal verschillend.

In Komt een vrouw bij de dokter blijkt snel dat Carmen ongeneeslijk ziek is. In De gelukkige huisvrouw wil Harry (rol van Waldemar Torenstra) graag een kind van Lea (rol van Carice van Houten), terwijl zij daar zelf niet echt behoefte aan voelt. De zwangerschap is niet bepaald de gelukkigste periode van haar leven en als de bevalling ook nog eens een echte marteling blijkt, is Lea na de geboorte van Harry Jr. niet meteen een toonbeeld van liefdevol moederschap. Integendeel. Haar postnatale depressie escaleert tot een regelrechte psychose, compleet met waanvoorstellingen, zodat een verplichte opname in een psychiatrische instelling onvermijdelijk wordt. Op de koop toe moet Lea ook nog eens in het reine komen met een onverwerkt trauma uit haar jeugd.

Veel kommer en kwel dus en dat in de context van wat toch normaliter een hoogmis van pril familiaal geluk en warme moederliefde zou moeten zijn. Met die ingrediënten voor een ‘dramedy’ zorgen, waarin het drama ernstig wordt genomen en er tegelijk toch ruimte blijft voor komische klemtonen, is zeker geen sinecure. Dat deze hachelijke evenwichtsoefening toch overeind blijft, is vooral te danken aan de uitstekende vertolking van Carice van Houten en aan de brutale bek die haar personage Lea van schrijfster Heleen van Royen heeft meegekregen. (Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234