Woensdag 21/10/2020

l

Door Liv Laveyne

Koop een kind voor 9 euro

Van het ideale ei tot het perfecte gebroed: een kind kopen doe je vandaag niet zomaar. Het thema kwam al aan bod in Wouter Deprez’ nieuwe cabaretshow Je zal alles worden en ook de kindervoorstelling Takkenkind anticipeert op dat actuele gegeven, zij het op een hoogst eigenzinnige manier. Als de fantasie bij schrijfster Gerda Dendooven op hol slaat, dan levert dat immers onwaarschijnlijk grappige, absurde maar ook grimmige vertelsels op. Dat bleek onder meer uit haar stuk Soepkinders, dat Laika in samenwerking met HEPTALEIS bewerkte tot een musical. Ook Takkenkind is een musical met een serieuze hoek af. Of wat te denken van de vrouw die midden in de nacht haar man wekt en krijst: ‘Ik wil een kind, NU!’ Waarna de man de bedstee verlaat, het bos intrekt en op zoek gaat naar een kind, om terug te komen met… een boomstronkje?

Grimmig sprookje

Voor Takkenkind gaat Laika opnieuw de hort op met zijn ronde circustent, wat de fantasie en spanning van meet af aan scherpt. Aangezien we allemaal takkenkinderen (lees: imperfect) zijn, belanden de volwassen toeschouwers op de houten tribune, het jonge publiek vooraan op boomstammetjes. In de piste zet Guy Van Nueten, met een als Cowboy Henk gesnoeide buxuskuif op zijn kop, zich achter zijn piano. Aan de overkant, in de schemerdonkerte, staat een miniatuurhuisje waaruit zich een bed ontplooit, met daarin Tine Embrechts en Lucas Van den Eynde. Zij de bazige vrouw, hij de pantoffelheld. “Is de deur op slot, het licht uit in de gang?” Ze kan de slaap niet vatten. En plots beseft ze haar grote gemis: een kind! “Wat is er mis met een hond,” vraagt hij zich af, “of nog beter: een poes. Die is nog proper ook, en dan zagen we de pootjes van een wieg en maken we er een kattenbak van.” Maar de vrouw houdt voet bij stuk en de man gaat op zoek naar een kind. Hij wil er een meepakken uit het weeshuis (de kindjes in het publiek), maar daar steekt de ooievaar (Embrechts op stelten) een stokje voor. Dan maar de illegale toer op, denkt de man, en hij probeert een kindje afhandig te maken van een rondborstig draagmoedertje en een bedelares. “Hoeveel kost een kindje?”, vraagt Van den Eynde aan het jonge publiek. “9 euro”, vindt een meisje.

Relatiedrama

Is het eerste deel een voor kinderen nog herkenbare queeste door een sprookjesbos, dan is het tweede deel van de voorstelling een grotere uitdaging, wanneer Takkenkind zich ontwikkelt tot een soms hard relatiedrama. De man komt niet thuis met een kind, maar met een tak die op een kind lijkt. De vrouw gaat op in de fantasie, de man probeert haar van de waan te verlossen en wil het ‘kind’ op de brandstapel of kapblok gooien. Maar ook dit sprookje kent een happy end, zij het een realistisch: het aanvaarden van de imperfectie met een mierzoet duet: ‘Wat je ook bent, je bent van ons’. Laika’s voortdurende spel met verhoudingen (groot-klein), met sferen en ook met genres (musical, sprookje, psychologisch drama), maakt Takkenkind tot een gelaagde voorstelling die jong en oud fascineert en waarin thema’s als kinderhandel, adoptie, onvruchtbaarheid tersluiks passeren. Niettegenstaande het enthousiaste spel van de acteurs verliest het stuk soms zijn spankracht en kan het stoute in de tekst af en toe een nog driestere aanpak op het podium verdragen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234