Maandag 23/09/2019

Luxemerken voelen terreur in verkoop

De Franse economie krijgt harde klappen door de terroristische aanslagen. Buitenlandse toeristen mijden het land, vooral de toeristen die de bestemmingen voor het uitkiezen hebben: de rijken uit verre streken.

Volgens de Regionale Commissie voor Toerisme in Parijs kwamen in de eerste drie maanden van het jaar 15 procent minder toeristen naar de Franse hoofdstad. De Commissie wijt de scherpe daling aan de aanslagen in november vorig jaar, waarbij in poptempel de Bataclan 89 mensen werden vermoord.

Vooral Japanners hadden meteen de schrik in de benen. In de eerste drie maanden kwamen er 56 procent minder dan een jaar eerder. Het aantal Russen daalde met 35 procent en het aantal Chinezen met 14 procent.

Luxe-artikelen

Omdat juist de rijken en de gegoede middenklasse wegblijven, heeft dat voor één sector grote gevolgen: de verkoop van luxeartikelen zoals horloges, tasjes en dure kleding. De klappen zijn zo hard dat de producenten nu vele procenten omzetdaling melden.

Swatch, de Zwitserse producent die goedkope horloges maakt onder die naam, maar ook dure merken bezit als Omega, Breguet en Calvin Klein, kwam eind vorige week met een winstwaarschuwing. Swatch meldde dat zijn verkopen in het eerste half jaar 12 procent zijn gedaald, en de winst zelfs met 60 procent. De beurskoers dook meteen 13 procent en sloot met een verlies van 7,7 procent.

Swatch wijt de penarie aan het inzakken van de omzet in Frankrijk, Zwitserland en Hongkong. Voor het dalen van de Franse verkopen lijkt het terrorisme de eerste verklaring. De Commissie voor Toerisme wijst er ook op dat het dit voorjaar in Parijs permanent onrustig is geweest, met dagelijks demonstraties op de Place de la République, wegblokkades en stakingen.

Meer democratie

In Hongkong blijven de toeristen al veel weg - sinds de demonstraties voor meer democratie in 2014. Sindsdien loopt het aantal bezoekers stelselmatig terug. Bewoners van het Chinese vasteland voelen zich nauwelijks nog welkom in Hongkong. Het aantal Chinese toeristen is er rond 10 procent gedaald. De omzet van de juweliers en horlogiers in de stad daalde in mei nog sterker: 18,7 procent. In Zwitserland daalt Swatch' omzet waarschijnlijk omdat het door de dure frank voor toeristen te kostelijk is geworden.

Volgens Global Blue, een onderneming die diensten verleent bij het afwikkelen van taxfree-inkopen door vooral toeristen, wordt ook de Benelux hard getroffen door een daling van de verkopen. Sinds de aanslagen op Zaventem in maart dit jaar, zegt directeur Jorn Hoogesteijn, zijn de taxfree-inkopen in de hele Benelux met 25 procent gedaald.

"Maar dat is wel een daling ten opzichte van een topjaar", nuanceert hij de schade. Volgens hem mijden toeristengidsen nu Brussel en Parijs. En waar toeristen vroeger vaak naar winkelcentra werden gereden, gaan ze nu meer naar musea omdat die veiliger worden geacht. Global Blue constateerde in maart dat de verkoop van luxeartikelen in taxfreeshops wereldwijd met 14 procent gedaald was ten opzichte van een jaar eerder.

Burberry

Tal van producenten in het luxesegment, waaronder Burberry, LVMH en Gucci, deden maanden geleden al meldingen van dalende verkopen. Burberry onderstreepte deze week nog dat de groothandelsverkopen dit jaar meer dan 10 procent zullen dalen en wees daarbij ook naar de markten in Frankrijk en Hongkong.

Swatch daarentegen zei in februari nog "een duurzame ontwikkeling" te verwachten in de verkoop: een groei van rond de 5 procent, afgezien van verandering in de wisselkoersen. Swatch had naar eigen zeggen een uitgelezen positie om de wereldmarkt te bedienen. Dankzij zijn wereldwijde distributienetwerk zou het bedrijf weinig last hebben van de wispelturigheid van toeristen. Waar ze ook gaan, ze kunnen altijd horloges van Swatch kopen, zo stelde het bedrijf. Kennelijk liet het bedrijf zich verrassen. Het bedrijf komt volgende week met halfjaarcijfers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234