Maandag 05/12/2022

Luxekoning slaat weer toe

In een eerste fase neemt LVMH, vooral bekend van Louis Vuitton, de 50,4 procent in handen van de familie Bulgari over in ruil voor 16,5 miljoen nieuw uit te geven LVMH-aandelen. De familie wordt zo, met een belang van zo’n 3 procent, de tweede aandeelhouder in de groep van Arnault.

In een volgende fase brengt LVMH een bod uit van 12,25 euro per aandeel op de rest van de aandelen. Dat is 61 procent bovenop de slotkoers van Bulgari vorige vrijdag.

De deal waardeert Bulgari op 3,7 miljard euro. De overname van het familiaal belang gebeurt volgens berekeningen van het persbureau Bloomberg tegen 26,4 keer de bedrijfskasstroom (ebitda), een veelvoud van wat gebruikelijk is in de branche. Een stevige prijs, maar voor overnamemachine LVMH, die vorig jaar alleen al zeker acht deals beklonk, vlot financierbaar. Aan het eind van 2010 zat het concern immers op 3 miljard euro cash.

Foute investeringen

De overname is van groot strategisch belang voor LVMH. Niet alleen zal de groep met Bulgari een groter deel van zijn omzet uit groeimarkten halen, ook de omzetverdeling binnen de eigen portefeuille zal verbeteren, met een groter belang voor juwelen en horloges. LVMH zal met de integratie van Bulgari ook zijn netwerk eigen winkels, een verkoopkanaal dat in de luxesector steeds belangrijker wordt, kunnen opkrikken. En dan zijn er de synergievoordelen, bijvoorbeeld door gezamenlijke inkoop. Toch is er ook een ‘maar’: het Italiaanse huis mag dan een ijzersterk luxemerk zijn, financieel liep het de voorbije jaren in vergelijking met de rest van de sector niet echt goed. Het bedrijf verkeek zich op een reeks investeringen en boekte in de nasleep van de crisis in 2009 zelfs een jaarverlies, voor het eerst in 26 jaar. LVMH heeft dus wat puntjes op de i te zetten, al zal Arnault zijn hand daar allicht niet voor omdraaien.

Hermès

De deal kwam als een grote verrassing. Bulgari was al vaker genoemd als mogelijke prooi, maar dan meestal in verband met groepen als Swatch of Richemont, en niet LVMH. Bovendien had de familie vorige zomer nog maar eens verzekerd dat een verkoop niet aan de orde was. En dan was er nog Hermès. Vorig najaar verwierf LVMH onverwacht een belang van 20 procent in het begeerde Parijse luxehuis, zeer tot ergernis van die laatste. De jongste tijd was iedereen dan ook meer bezig met de afweer van Hermès en de reacties van LVMH dan met het idee dat Arnault inmiddels weer op een andere deal aan het broeden was.

Niet dat de Bulgarideal met het oog op de Hermèsaffaire een slechte zaak is, integendeel. Terwijl de families achter Hermès Arnaults stijl de grond in boren, schudt de Bulgari-familie hem breed glimlachend de hand. Een positief beeld dat Frankrijks rijkste man best kan gebruiken. Al waarschuwen waarnemers ook: Arnault, bijgenaamd ‘de wolf in kasjmieren kleren’, mag dan nu spreken over partnerschap, de familie Bulgari zal snel genoeg leren dat hij en hij alleen de lakens uitdeelt.

Andere luxeaandelen, zoals Burberry, profiteerden gisteren van het nieuws over de deal. Al zien analisten, met de huidige koersniveaus in de sector, niet meteen een overnamegolf op de markt afrollen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234