Woensdag 26/06/2019

Luxe op het spoor

Ze schitteren op het witte doek, het kleine scherm en op de planken. Nu brengen deze vijf actrices de weelde van weleer terug op de luxetrein Oriënt-Express.

Martha Canga Antonio, 20

De jonge actrice komt nog maar net piepen: Black was haar eerste rol, deze fotoshoot haar tweede. "Mijn outfit was simpel maar met de juiste details, heerlijk. Zelf hou ik van merken als Acne, Adidas en Lacoste." De rol van Mavela in de film van Adil El Arbi en Bilal Fallah was een toevalstreffer. "Kort nadat ik de boeken Black en Back van Dirk Bracke had gelezen, zag ik dat ze op zoek waren naar onervaren acteurs voor de verfilming. Na een paar onbeantwoorde mails, besloot ik te bellen en mocht ik langskomen." Haar volgende uitdaging is er al. "Ik ben volop bezig met muziek met de groep Soul'art. En wie weet heb ik binnenkort een nieuwe rol."

Anemone Valcke, 25

Het is een aangenaam weerzien met collega-actrice Charlotte De Bruyne, waarmee ze samen in de serie Vriendinnen zat. "Bij een professionele samenwerking vergeet je soms de typische vriendinnengesprekken te voeren." Maar er is natuurlijk ook nog een fotosessie. "Altijd leuk, want het is zalig om kleren aan te hebben van ontwerpers die ik fantastisch vind. Wel pijnlijk om die weer uit te moeten doen." Zelf houdt de Bevergem-actrice en Slimste mens-kandidate ook van winkelen, liefst voor een outfit zoals voor de shoot. "Ik ben een impulsieve koper. Vaak hangt het af van mijn agenda. Na elke tour komt ik altijd wel thuis met iets nieuws."

Charlotte De Bruyne, 25

Begin volgend jaar is deze twintiger op het witte doek te zien naast Chris Lomme in de verfilming van het theaterstuk Achter de wolken. Dit jaar was De Bruyne schitterde ze samen met Anemone Valcke op het kleine scherm in Vriendinnen. In het echte leven kennen de twee elkaar als sinds 2008, toen ze allebei aan het KASK begonnen. Haar voorliefde voor mode blijkt uit de bekentenis dat ze veel winkelt, of zoals ze zelf zegt "te veel". Over haar outfit voor de shoot is ze zeker te spreken. "Omdat de jurk er zo over is. Maar ik vind wel dat Vuitton voor die prijs een zachtere voering mag gebruiken." Staat genoteerd.

Gholamalizad, 33

Het grote publiek kent haar misschien als Farah Tehrani in De bunker, maar ze staat al bijna tien jaar op de planken. Deze shoot was het ideale excuus om nog eens buitensporig te gaan qua outfit. "Ik haal inspiratie uit de mode, maar volg die niet slaafs. Het blijft belangrijk om jezelf in je outfit te herkennen. Ik hou ervan om elementen uit andere culturen op te pikken tijdens verre reizen. Zelf zou ik niet snel zo'n opvallende rok kopen, maar ik hou er wel van om me op te kleden en over the top te gaan. Het truitje zou ik de hele winter kunnen dragen." Van de Oriënt-Express in Maldegem gaat het naar de andere kant van de wereld, want in 2016 kun je haar niet alleen in het tweede seizoen van De bunker bewonderen, maar trekt ze met de voorstelling A reason to talk onder meer naar San Francisco en Toronto.

Abigail Abraham, 26

Dit bezig bijtje is te zien in de nieuwe VTM-serie Coppers, in kinderopera Woesj, de muzikale voorstelling Waarom het kind in de polenta kookt én ze is fan van mode en labels. Maar luxe is meer dan Alexander McQueen, Yves Saint Laurent en Raf Simons, of investeren in een designerhandtas: "Het is ook een hele zondag in pyama rondhangen of lekker en chic uit eten met vrienden en familie." Voor een meisje dol op mooie dingen is een shoot als deze natuurlijk een feest. "Ik voel mij ongelooflijk glamoureus in mijn outfit. Een beetje zoals Anna Karenina, maar dan zonder tragisch einde. Ik zou er elke dag wel zo willen uitzien."

De beroemde luxetrein Oriënt-Express, waarvan een rijtuig de hoofdrol speelt in deze shoot, is de vervulling van de droom van Belgisch ingenieur Georges Nagelmackers, om internationaal treinreizen in Europa mogelijk te maken. Koningen en keizers, rijke industriëlen, maar ook diplomaten en wapenhandelaren, maakten allemaal graag gebruik van deze trein. Zeker omdat aan boord schitterende gerechten en dranken in overvloed waren.

De Oriënt-Express, die van Parijs naar Istanboel reed, was eigendom van Belgische Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) en reed onder verschillende namen tussen 1883 en 1977. In de loop van de jaren liet de CIWL honderden rijtuigen bouwen, waarvan er vandaag nog maar enkele overblijven, zoals het restaurantrijtuig van Stoomcentrum Maldegem.

Dit rijtuig reed mee met de Orient-Express tussen Stuttgart en Parijs, tot het buiten dienst ging in 1969. In 1976 werd het gekocht door spoorwegliefhebbers en later door de Oostenrijkse spoorwegen, die het gebruiken voor speciale gelegenheden. Eind 2011 kwam het Stoomcentrum het tuig op het spoor en wordt het nu gebruikt op de toeristische lijn Maldegem-Eeklo. Niet alleen voor eigen evenementen zoals bij Valentijn, maar ook voor privéfeesten.

stoomcentrum.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden