Woensdag 25/05/2022

NieuwsEnergie

Luminus schakelt klanten ongewenst over naar duur energiecontract: ‘Ik vertrouw nooit meer iemand aan de telefoon’

Lindy Adriaenssens zat ongewenst opgescheept met een veel te duur energiecontract bij Luminus. Beeld VTM Nieuws
Lindy Adriaenssens zat ongewenst opgescheept met een veel te duur energiecontract bij Luminus.Beeld VTM Nieuws

De federale ombudsdienst Energie heeft al bijna 200 klachten ontvangen van consumenten die ongewenst worden overgeschakeld naar energieleverancier Luminus. Dat blijkt uit een reportage van VTM Nieuws. Zo ook met Lindy Adriaenssens.

Redactie en HLA

Nog tijdens het gesprek met de callcentermedewerkster krijgt Lindy Adriaenssens verschillende e-mails toegestuurd met daarin offertes voor een nieuw energiecontract. De verkoopster verzekert de vrouw dat het gaat om offertes, en dat er door de bestanden te openen geen contracten worden afgesloten. Toch blijkt dat Adriaenssens wel degelijk werd ingelijfd als nieuwe klant bij Luminus.

“Ik heb teruggebeld en gezegd dat ik niet wil veranderen van energieleverancier, dat ik tevreden ben bij Engie en niet wil overstappen naar Luminus”, vertelt ze. Ondanks de bevestiging dat het contract werd geannuleerd, bleef het contract bestaan. Pas toen VTM Nieuws contact opnam met Luminus kreeg Adriaenssens het bericht dat haar contract werd geannuleerd.

Volgens onderzoeksjournalist Jonas Muylaert werkt Luminus sinds de overname van Essent samen met Nederlandse callcentra. “Die mensen werken op commissie, dus die krijgen een bedrag als ze een contract aansmeren aan klanten. Dat is ook voor Luminus voordelig, want het gaat hier natuurlijk niet over de goedkoopste contracten", legt hij uit.

Onwettig

Dat de contracten worden afgesloten zonder dat klanten daarvoor een schriftelijk akkoord hebben gegeven, zoals blijkt uit de reportage, maakt dat het wel degelijk om onwettige praktijken gaat. “Als dit doorgegeven wordt aan de economische inspectie kunnen daar boetes voor worden opgelegd tot 200.000 euro", weet Muylaert.

Luminus geeft toe dat er een probleem is, en zegt de zaak te onderzoeken. “Luminus heeft een gedragscode voor alle verkopers. Elke verkoopmethode die in strijd is met onze gedragscode kan leiden tot sancties en het stopzetten van de samenwerking”, klinkt het in een mededeling.

Morgen roept energieminister Tinne Van der Straeten (Groen) alle energieleveranciers in het land op het matje over de vele klachten van consumenten. Ze zal naar eigen zeggen alle klachten doorspelen aan de economische inspectie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234