Zaterdag 03/12/2022

Lula's partij ontkent financiering door Castro

Braziliaanse Arbeiderspartij dient klacht in tegen toonaangevend weekblad

Brussel

Eigen berichtgeving

De zwaar belaagde Arbeiderspartij (PT) van de Braziliaanse president Lula zal een klacht indienen tegen het bekende weekblad Veja omdat dat eind vorige week het bericht uitbracht dat Lula's verkiezingscampagne financiering ontvangen had uit Cuba. Ook in Brazilië is het partijen verboden centen aan te nemen van buitenlandse geldschieters. Zowel de Braziliaanse regering als Cubaanse diplomaten in Brazilië doen het verhaal evenwel als nonsens af en zeggen dat het deel uitmaakt van een campagne om het linkse staatshoofd te verzwakken.

Volgens het blad, dat bekend staat om zijn onderzoeksjournalistieke aanpak, heeft de campagne van Lula tussen augustus en september 2002 3 miljoen dollar ontvangen uit Cuba. Het blad baseert zijn verhaal op het getuigenis van Rogério Buratti, ex-medewerker van minister van Financiën António Palocci, en van Vladimir Poleto, eveneens een ex-assistent van Palocci.

Hoe het baargeld vanuit Cuba in Brazilië aanbeland is, krijgt Veja niet uitgelegd. Wel zou Poleto de biljetten, verstopt in drie kartonnen dozen waarop de merken Johnnie Walker en Havana Club stonden, vanuit Brasília naar São Paulo hebben overgebracht, waar het naar de omgeving van Palocci gesluisd werd.

Palocci zelf ontkent in alle toonaarden. "Ik heb daar nooit iets van vernomen. Dit is een volledig uit de lucht gegrepen verhaal." Ook een door het blad genoemde Cubaanse diplomaat en agent in Brazilië, Sergio Cervantes, doet de hele geschiedenis als onzin af. "Hoe zou Cuba Brazilië geld sturen als het zelf zoveel geld nodig heeft?", zei hij. "Van dit verhaal is niets aan."

In Braziliaanse regeringskringen wordt van een operatie schadeberokkening gewaagd. Nu Lula's partij verstrengeld zit in een omkoopschandaal (waarbij het bewijsmateriaal tot dusver dunnetjes gebleken is), kan ze de nieuwe aantijgingen missen als kiespijn. Als het verhaal waar zou zijn - wat weinig waarnemers geloven - dan zou de PT zo'n ernstige inbreuk hebben gepleegd op de kieswet dat de positie van de president erdoor aan het wankelen gebracht zou kunnen worden. De Arbeiderspartij wil Veja nu voor de rechter slepen.

"Dit blad is een pamflet voor de (sociaaldemocratische oppositiepartij, LD) PSDB en voor de (liberale, LD) PFL", zei PT-voorzitter Ricardo Berzoini. "Dit is een complot van de Braziliaanse elites."

Belangrijke oppositiefiguren hechten wel geloof aan Veja en zeggen dat de zaak minstens uitgespit moet worden.

Peilingen wijzen uit dat de populariteit van de president door de schandaalsfeer een flinke knauw gekregen heeft - slecht nieuws in de aanloop naar de presidentsverkiezingen volgend jaar. (LD)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234