Dinsdag 06/12/2022

Luisteren naar de kunstenaar

klassiek

festival van vlaanderen brussel-gent

Brussel

Van onze medewerker

Stephan Moens

Het Festival van Vlaanderen Brussel-Gent en historische steden heeft een nieuwe artistiek directeur. Enkele maanden geleden werd Francis Maes opgevolgd door Bert Schreurs. Het seizoen dat nu werd voorgesteld, is nog niet helemaal van zijn hand, maar hij kon er toch al enkele accenten in aanbrengen.

De krachtlijnen die hij wil uitbouwen, vatte hij als volgt samen: een specifiek festivalprogramma, dat zich onderscheidt van de andere aanbieders (zoals BOZAR in Brussel), geen kwantitatieve maar kwalitatieve groei, duidelijke aanwezigheid in de stad en bereidheid te luisteren naar de individuele kunstenaar. Voor Brussel betekent dat bijvoorbeeld concreet dat het festival het publiek ook letterlijk gaat opzoeken. Schreurs: "We gaan concerten bij de mensen thuis brengen, in één weekend op een dertigtal plekken, huiskamers dus, met muziek die daar bijzonder voor geschikt is." Een ander nieuwsoortig project is Flagey de Max!, rond het werk van de inmiddels legendarische groep Maximalist! van Eric Sleichim, Peter Vermeersch, Thierry De Mey en Walter Hus. In Gent zijn er enkele merkwaardige muziektheaterprojecten: Wolf van Alain Platel, dat kort geleden in première ging op de Ruhrtriennale, de reprise van het bijzonder succesvolle The Woman Who Walked into Doors van Kris Defoort en een concertante versie van Mozarts Toverfluit, een productie van La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken, die bijzondere aandacht heeft besteed aan de declamatie van de gesproken theatertekst.

Interessant is ook een concert van The Tallis Scholars in Sint-Baafs, waarbij het publiek niet zit in de kerk maar, zoals vroeger, kan rondlopen, terwijl het ensemble polyfonie brengt vanaf het doksaal. Verder zijn er uiteraard nog de bekende happenings en 'klassiekere' concerten. Het project Dorp op stap wordt voortgezet. In Gent speelt de happening zich dit jaar op het water af, een beetje vergelijkbaar met de Amsterdamse grachtenconcerten. Het verhaal dat de festivalleiding kwam vertellen over de financiële toestand was enigszins tegenstrijdig: terwijl voorzitter Mark Eyskens een zwart beeld ophing van de economische omgeving (achteruitgang van de sponsorbereidheid, instorting van de cd-markt, terugval van klassieke muziek bij publiek en media), wist Jan Briers jr. te vertellen dat de sponsorinkomsten met 13 procent gestegen waren. De prijzenpolitiek blijft volgens Schreurs correct: "Als je voor de Berliner Philharmoniker een plaatsje wilt in de corbeille van de Henri-Leboeufzaal, dan weet je dat daar een prijskaartje van 100 euro aan vasthangt, maar tegelijkertijd kun je voor ieder concert tijdens de festivalperiode ook kaartjes vanaf 7 euro kopen. Dat is de prijs van een bioscoopkaartje."

Informatie: www.festival.be

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234