Dinsdag 22/09/2020

Luid, snel en agressief

De New Yorkse noiserocklegende Unsane huldigde in Gent met verve zijn credo volume, velocity and violence.

De rondreizende muziekclub Democrazy deelt een opmerkelijke geschiedenis met Unsane: van begin tot eind jaren 90 haalden ze de band maar liefst vijf keer naar Gent. Dat Unsane, in tegenstelling tot hun wapenbroeders Helmet en Sonic Youth, nogal noest heeft vastgehouden aan die undergroundstatus, hoeft niet gezegd. Toch kregen ze een stevig gevulde Balzaal op de been, die met de grootste gewilligheid oren én nekspieren naar de verdoemenis liet helpen.

Met Big Business had Unsane een opmerkelijke opener mee. Toen Jarred Warren en Coady Willis werden ingelijfd door The Melvins, mochten ze steevast openen als Big Business. Hun jongste ep Quadruple Single was alweer de tweede plaat met een fulltime gitarist in dienst. Met zijn lange, wapperende haren, zijn krullende snor en zijn pront vooruit gestoken borst leek het wel alsof die samen met Lynyrd Skynyrd op een redneckfestival stond te spelen. Zijn bijdrage was bovendien zodanig banaal dat het publiek het nauwelijks zou hebben gemerkt als wijzelf daar op het podium wat over de gitaarhals hadden staan glijden. Het gaf dit concert van Big Business een wat smerig en goedkoop kantje mee, alsof we naar een biolightversie van The Melvins aan het kijken waren. Het maakte dat onze ogen haast in hypnose gefocust stonden op meesterdrummer Coady Willis.

Tot onze verbazing mocht die laatste ook nog bij Unsane aantreden. Vince Signorelli moest net voor de tour afzeggen met een heupfractuur en werd waardig vervangen door Willis, die zich profileerde als een machinale metronoom die het concept ultraviolence omzette in de meest onmogelijk klinkende roffels. Het verhief het al vroeg in de set verstopte 'Against the Grain' tot een nog forser klinkende middenvinger. Net zo bij het uit een groovy mondharmonica intro ontspruitende 'Alleged' en het ronduit gemene 'Sick', waarbij zanger/gitarist Chris Spencer de noten met een scheermesje van zijn stembanden schraapte.

Unsane viert volgend jaar al zijn vijfentwintigste verjaardag maar stond nog steeds met een verschroeiende agressiviteit te performen, nog het meest vergelijkbaar met het gevoel van een papercut tussen al je vingers tegelijk.

Afsluiter 'Ha Ha Ha' bewees dat je iemand simpelweg dood kunt lachen, maar zette ook nog eens extra in de bloedrode verf dat het credo volume, velocity and violence nog steeds gebrandmerkt staat op het hart van deze band.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234