Donderdag 20/01/2022

Ludieke enquête doet Antwerpse musea bakkeleien over Rubens

Antwerps Museum voor Schone Kunsten: 'Ik dacht dat onze Rubens-zaal bekender was'

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Armand Plottier

De kruisafneming in de Antwerpse O.L.V-kathedraal is het populairste werk van de Antwerpse schilder Peter Paul Rubens (1577-1640). Dat blijkt uit een enquête die werd gehouden tijdens de Cultuurmarkt van Vlaanderen, die afgelopen weekend in Antwerpen georganiseerd werd. Het Rubenianum en het Rubenshuis selecteerden 20 Antwerpse topwerken van Rubens waaruit gekozen kon worden. De kruisafneming was de favoriet van 25 procent van de 1.400 stemmers, verrassend gevolgd door Madonna met kind uit het Rockoxhuis (13,2 procent) en Zelfportret (10,6 procent) uit het Rubenshuis. Op de Uitmarkt in Amsterdam werd dezelfde enquête gehouden. De 300 Nederlandse respondenten verkozen Madonna met kind boven alle andere (18,3 procent). Hier stond De kruisafneming pas op de vierde plaats (8,3 procent).

Volgens Carl Depauw, conservator van het Rubenshuis zijn de enquêtes slechts een voorproefje van wat ons nog te wachten staat. Volgend jaar staat Rubens immers vanaf maart centraal in een aantal Antwerpse musea en kerken en wordt in Rijsel een overzichtstentoonstelling aan hem gewijd. "Volgens mij zeggen de scores vooral iets over de herkenbaarheid van de getoonde afbeeldingen, naar de appreciatie ervan werd niet echt gepeild. Het verschil tussen de Antwerpse en de Amsterdamse nummer een is frappant. Zou het iets te maken hebben met de verschillende achtergrond van de Vlamingen en de Nederlanders, met het verschil tussen katholicisme en calvinisme? Verrassend is volgens mij vooral dat alle belangrijke werken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten zo matig scoren. Hun topper is De aanbidding der koningen, een schilderij dat een score van 5,2 procent haalt. In het Koninklijk Museum - toch een Rubens-tempel, niet? - zou men over die score eens moeten nadenken."

Herwig Todts, die instaat voor de publieksactiviteiten van het Koninklijk Museum, reageert verbaasd op de resultaten van de enquête. "De kruisafneming hangt natuurlijk in de kathedraal en dat is een populair monument, en ook het Rubenshuis heeft zijn naam mee, maar het blijft vreemd dat we zo slecht scoren. Toen Willy Vandersteen zijn Suske en Wiske-album De raap van Rubens tekende, stond De aanbidding der koningen centraal in zijn boek (verschenen in 1977, ArP). Je zou dan toch denken dat dat schilderij tot de verbeelding spreekt?

"Het Museum voor Schone Kunsten toont natuurlijk meer dan Rubens alleen, dat is ook het verschil met andere musea. Soms ben ik wel eens jaloers op de Rubens-collectie van andere musea, maar wij tonen ook Rubens' voorgangers, zijn tijdgenoten en zijn navolgers. Dat maakt ons dan weer uniek. Maar goed, ik dacht dat onze Rubens-zaal bekender was. Er is dus nog werk aan de winkel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234