binnenland

Luchtvervuiling nog erger dan gedacht: "Kan zo niet verder, we hebben een urgentieplan nodig"

1 © BELGA

De luchtvervuiling in Vlaanderen is erger dan gedacht. Dat blijkt uit een nieuw luchtkwaliteits­model. Tot in de kleinere gemeenten worden de ­Europese normen voor stikstofdioxide overschreden, schrijven de Mediahuiskranten vandaag. "We hebben een urgentieplan voor gezonde lucht nodig", reageert milieuorganisatie Greenpeace. 

Officiële metingen toonden eerder al aan dat in twee Antwerpse meetstations de Europese grenswaarde van 40 microgram per kubieke meter werd overschreden. Vlaanderen moest daarom eind vorig jaar een plan met maatregelen voorleggen aan ­Europa. Maar uit een nieuw luchtkwaliteitsmodel dat de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) ontwikkelde in opdracht van de Vlaamse ­Milieumaatschappij, blijkt nu dat er zowat in elke Vlaamse gemeente zones zijn waar we in het rood gaan.

"De nieuwe kaarten houden ook rekening met street canyons, smalle straten met bebouwing waardoor de vuile lucht blijft hangen", zegt Frans Fierens, luchtspecialist van de VMM en directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). De enige manier om de lucht snel weer wat properder te krijgen, is massaal diesel bannen, zegt de luchtspecialist.

Hoge prijs

"De prijs die we met onze gezondheid betalen voor het vele autoverkeer en in het bijzonder dieselverkeer is nog hoger dan gedacht. Zowat elke Vlaming, in de stad of op het platteland, ademt erg ongezonde lucht in", zegt Joeri Thijs, expert luchtkwaliteit bij Greenpeace België.

"De officiële cijfers van onze overheden over luchtvervuiling houden geen rekening met nauwe en ingesloten straten met druk verkeer. Op de nieuwe kaart zien we dat de lucht in die druk gefrequenteerde 'street-canyons' in steden én gemeenten vaak erg ongezond is. In bijna elke Vlaamse stad of gemeente zijn er overschrijdingen van de Europese norm", zegt Thijs. 

Urgentieplan nodig

Volgens Thijs kan dit "zo niet langer verder". "Hier is een urgentieplan voor gezonde lucht nodig, dat de afbouw van diesel en bedrijfswagens radicaal versnelt en ons eindelijk op weg zet naar een duurzame mobiliteit en gezonde lucht."

Er blijft voor Greenpeace ook nood aan bijkomende officiële meetpunten van luchtkwaliteit, en met name stikstofdioxide, in stedelijke gebieden met veel verkeer. "Momenteel zijn er in Vlaanderen te weinig meetpunten dicht bij druk verkeer en daardoor zijn de officiële cijfers waar Vlaams minister Schauvliege steeds naar verwijst veel te rooskleurig."

nieuws

cult