Woensdag 24/04/2019

Staking

Luchtverkeersleiders overwegen staking: “Onder druk gezet om geen verlof te nemen”

Voor de luchtverkeersleiders bij Skeyes, tot voor kort Belgocontrol, is de maat vol. 'Over het recht op ouderschapsverlof valt niet te onderhandelen.' Beeld ID/Bas Bogaerts

Ze hebben er recht op, maar toch krijgen luchtverkeersleiders geen of onvoldoende ouderschapsverlof. “Als het je niet zint, stap dan naar de rechtbank, krijgen we te horen. Maar dat duurt te lang. Dus zijn we bereid te staken.”

"Ik heb mijn vraag om ouderschapsverlof ruim drie maanden op voorhand ingediend, zoals het hoort. Een maand later had ik geen enkele reactie ontvangen. Twee maanden later: nog steeds niets. Nochtans stellen de regels duidelijk dat uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op de aanvraagdatum een akkoord moet zijn bereikt. Ik heb nog eens gevraagd hoe het zat. Geen reactie. Een week later nog eens. Toen kreeg ik plots te horen dat mijn aanvraag behandeld ging worden. Maar intussen weet ik nog altijd van niets."

Aan het woord is een ervaren luchtverkeersleider, een van de tientallen die het voorbije jaar om ouderschapsverlof hebben gevraagd. Het aantal aanvragen zit in de lift, als gevolg van de jarenlange personeelskrapte en de daaruit volgende hoge werkdruk. Zo'n aanvraag kan je als werkgever niet weigeren, maar wel maximaal zes maanden uitstellen om ernstige redenen, onder meer om continuïteit en vervanging te garanderen. Maar het vroegere Belgocontrol negeert aanvragen, weigert ze, antwoordt te laat of zet druk op het personeel om de aanvraag aan te passen. Daarover getuigen meerdere verkeersleiders.

"Na een eerste gesprek over mijn ouderschapsverlof voor twintig maanden bleef het maanden stil", getuigt een tweede man. "Tot ik een brief ontving, waarin stond dat ik vijf maanden ouderschapsverlof met een deeltijdse onderbreking van een vijfde mocht opnemen. Maar dat wilde ik niet. Dat heb ik ook verschillende keren per mail en telefonisch laten weten, maar het blijft alweer maanden stil. Ik vraag dit niet voor mijn plezier. Mijn kinderen hebben mij meer dan ooit nodig, dus ik kan alle tijd gebruiken."

"In dat eerste gesprek werd ik trouwens onder druk gezet om toch maar geen verlof op te nemen. 'Door jou gaan je collega's geen vakantie meer kunnen nemen.'" Ook andere werknemers spreken van emotionele chantage. "De hr-directeur zei dat mijn kinderen oud genoeg zijn, dat ze het niet meer nodig hebben om hun mama vaak te zien", vertelt een vrouwelijke verkeersleider.

Belangrijk recht

Professor arbeidsrecht Frank Hendrickx (KU Leuven) laat er geen twijfel over bestaan. "Over het recht op ouderschapsverlof valt niet te onderhandelen. Het is een belangrijk recht, dat door het Europese arbeidsrecht geregeld is. Als je het als werkgever moeilijk hebt met een reeks aanvragen kan je mits een goede argumentatie het verlof maximaal zes maanden uitstellen - maar zo'n situtatie kan niet blijven duren. Een werkgever die niet reageert, komt zijn verplichtingen niet na."

Ook werknemers overhalen om toch geen verlof te vragen, is niet oké. "Als het recht bestaat, moet je het honoreren en dus geen manoeuvres uithalen om het mensen uit hun hoofd te praten."

Volgens de woordvoerder van Skeyes, tot voor kort Belgocontrol, is er geen vuiltje aan de lucht: "We volgen de wettelijke regels, met respect voor de continuïteit."

Vakbonden noemen de manier waarop Skeyes omgaat met ouderschapsverlof-aanvragen onaanvaardbaar. ACV Transcom-secretaris Kurt Callaerts beschuldigt het bedrijf zelfs van valsheid in geschrifte. "Of hoe moet je het anders noemen wanneer de werkgever de door de werknemer ingevulde verlofduur aanpast voor het aanvraagformulier naar de RVA wordt verstuurd? Er zijn mensen die twintig maanden of voltijds verlof hadden gevraagd, en plots te horen krijgen dat hun vijf maanden of halftijds goedgekeurd was."

Voor de luchtverkeersleiders is de maat vol. "We hebben al te horen gekregen dat als het ons niet zint, we maar naar de rechtbank moeten stappen." Eén luchtverkeersleider in Charleroi heeft een zaak lopen bij de Raad van State. "Maar dat kan zolang aanslepen dat het voor de meesten geen optie is om naar de rechter te gaan. Daarom ben ik bereid te staken. Als de goede wil van één kant blijft komen, zit er niets anders op."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.